۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۵۲۷۶۲۹
رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین:

حمایت از فرهیختگان در زمینه عاشورا و اربعین ضروری است

رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: حمایت از فرهیختگان در زمینه عاشورا و اربعین ضروری است
حجت الاسلام احمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید احمدی رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین امروز شنبه(یکم مهرماه) در نشست دومین همایش علمی بین‌المللی اربعین حسینی(ع) که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به اینکه اربعین به عنوان یک پدیده که در حال حاضر رخ داده است از زوایای مختلف نیازمند معرفی است اظهار داشت: شناخت چالش‌ها، آسیب‌ها و سیاست‌های مناسب در این زمینه نیازمند کار علمی است.

وی ادامه داد: این پدیده از زاویا جامعه‌شناختی، مدیریتی، روانشناسی، سیاسی، ارتباطات و بین‌المللی نیازمند تامل و مطالعه است، ما در سال‌های اخیر معرفی قیام امام حسین(ع) را برعهده داریم، از همین رو دانشمندان باید در این زمینه برای مطالعه و ایجاد ادبیات و گفتمان‌سازی نسل حاضر و آینده وارد صحنه شوند.

رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: ما برای معرفی قیام امام حسین(ع) نیازمند مطالعات زیادی هستیم، برهمین اساس دانشگاه‌های عراق و ایران سنگ‌بنایی را برای این اساس گذاشتند، دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه علوم انسانی با دانشگاه‌ها کربلا ارتباط برقرار کرده است و ستاد فرهنگی اربعین که زیر مجموعه ستاد مرکزی اربعین است پشتیبانی این کار را برعهده گرفته است.

حجت الاسلام احمدی یادآور شد: ما وظیفه خود می‌دانیم که از ورود فرهیختگان در زمینه‌ای عاشورا و اربعین حمایت کنیم تا از این طریق پیام امام حسین(ع) را ابلاغ و در این زمینه گفتمان‌سازی داشته باشیم، برهمین اساس امروز هم‌اندیشی با حضور اساتید دانشگاه‌ها به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

وی افزود: در این مجموعه‌ی دانشگاهی ستاد فرهنگی اربعین عراق نیز حضور داشت که طرح‌های خوبی از طرف اساتید دانشگاهی آنها ارائه شد و در این زمینه برپایی مفاهیم عاشورایی گفت و گو خوبی صورت گرفت، امیدواریم در این عرصه بتوانیم یک کنگره بین‌المللی اربعین نیز در دانشگاه کربلا نیز داشته باشیم و امیدواریم این کنگره شروع استمرار ارتباط علمی بین ایران و عراق باشد تا پژوهش‌ها به عنوان طراز فرهنگی و معنوی به نسل‌های آینده منتقل شود.

در ادامه این نشست علی زکیان رییس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشگاهیان ایرانی افتخار می‌کنند که قدمی علمی در راه اهل‌بیت(ع) بردارند خاطرنشان کرد: ما در سال‌های اخیر در رابطه با پدیده‌ی جدید و بی‌نظیر اربعین کار می‌کنیم و این توفیق نصیب ما شده است که سال گذشته اولین همایش اربعین در این دانشگاه‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: امسال نیز در سوم و چهارم آبان‌ماه این همایش در کربلاء برگزار می‌شود و مجموعه‌ای از اساتید دانشگاه‌ها با هماهنگی ستاد اربعین در این همایش حضور دارند، درباره کمیته‌ی علمی نیز تصمیماتی اتخاذ شده است که این کمیته‌ها هم در کربلاء و هم در دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل شود.

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی ابراز داشت: امیدواریم جامعه علمی ما بتواند وظیفه خود را در تبیین این واقعه از ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... ایفا کند و آنها را مورد بررسی قرار دهد، این پدیده مختص شیعیان نیست بلکه یک پدیده جهانی است و امید است همه ما بتوانیم قطره‌ای از ابعاد علمی این همایش را به جامعه بشری ارائه دهیم و این مقدمه‌ای باشد که بشریت از فرهنگ غنی اهل‌بیت(ع) استفاده کند.

زکیان بیان کرد: ما فرصت زیادی تا برگزاری همایش نداریم که بخواهیم از طریق فراخوان موضوعات این همایش را ارائه دهیم از این رو از افراد برگزیده دعوت شده است تا آثار خود را برای این همایش ارسال کنند، مقالات نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی ترجمه و در همایش منتشر می‌شود.

وی گفت: دبیرخانه علمی دانشگاه سه روز قبل از همایش کتابچه‌ها را در دانشگاه کربلا منتشر می‌کند، گردهمایی نخبگان هدف این همایش است.

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به محورهای این همایش تصریح کرد: از جمله محورهای این همایش اربعین و چالش‌های فرهنگی جهان اسلام، اربعین؛ همگرایی و صلح جهانی، اربعین و مقاومت اسلامی، جامعه‌شناسی پدیده اربعین، دیپلماسی عمومی در اربعین و آینده‌پژوهی اربعین است./816/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات