۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۲۷۵۷۶
مروری بر اخبار دنیای نشر؛

از معرفی کتاب «تمثیلات» تا نواخته شدن زنگ کتابخوانی

انتشار جلد سوم مجموعه «روایت زندگی شهید حسن باقری»، چاپ سیزدهم کتاب «آیین‌زندگی»، معرفی کتاب «تمثیلات» در نماز جمعه و نواخته شدن زنگ کتابخوانی از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار جلد سوم مجموعه «روایت زندگی شهید حسن باقری»، چاپ سیزدهم کتاب «آیین‌زندگی»، معرفی کتاب «تمثیلات» اثر حجت‌الاسلام قرائتی در نماز جمعه‌های سرار کشورو نواخته شدن زنگ کتابخوانی با حضور دو وزیر از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

«روایت زندگی شهید حسن باقری» به جلد سوم رسید

سید مهدی شجاع‌الدین، مدیر نشر و توزیع مؤسسه شهید حسن باقری از انتشار جلد سوم کتاب «روایت زندگی شهید حسن باقری» درباره زندگی‌نامه این سردار شهید خبر داد و گفت: در میان افراد شاخص و نخبگان سال‌های انقلاب و دفاع مقدس، شخصیت شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران مکتب دفاعی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی همواره درخششی خیره‌کننده داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ستاد احیای اندیشه‌های سردار شهید حسن باقری از سال ۱۳۸۱ همزمان با بیستمین سالگرد شهادت آن بزرگوار کار خود را آغاز کرد، گفت: هدف از تشکیل این ستاد، تدوین و انتشار آثار حسن باقری در طول ۲۸ ماه حضور او در جبهه‌ها بود، وی آثار ارزشمند فراوانی از خود بر جای گذاشته است که عرضه آن‌ها به‌عنوان میراث و سرمایه‌ای گران‌سنگ برای تاریخ پایداری مردم ایران فریضه‌ای فرهنگی محسوب می‌شود، استفاده از گزارش‌های دقیق و منظم، عکس‌های منحصربه‌فرد و کالک‌ها و نقشه‌های کامل از مناطق عملیاتی -که جملگی به حسن باقری تعلق دارند- توانسته است به ارزش آثار منتشر شده بیفزاید.

مدیر نشر و توزیع مؤسسه شهید حسن باقری بیان کرد: پنج جلد نخست از گزارش‌های روزانه جنگ متعلق به حسن باقری‌که تدوین آن‌ها از سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود، در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسید و در سال ۱۳۹۰ نیز نخستین مجلد از مجموعه سه جلدی مجموعه روایات در خصوص شخصیت، زندگی و نقش حسن باقری به همت سعید علامیان تدوین شده بود، به چاپ رسید.

وی افزود: تألیف این مجموعه که از آبان سال ۱۳۸۶ آغاز شده، حاصل مصاحبه با ۱۷۰ نفر از شخصیت‌های کشوری، لشکری و سیاسی، به ویژه فرماندهان سپاه و ارتش و جهاد است. همچنین جلد دوم در سال ۱۳۹۲ چاپ شد و امروز همزمان با هفته دفاع مقدس جلد سوم از مجموعه سه جلدی «روایت زندگی شهید حسن باقری» منتشر شد.

شجاع‌الدین در خاتمه گفت: علاقه مندان می‌توانند جهت تهیه این کتب با شماره ۸۸۰۰۳۴۱۷-۰۲۱ موسسه شهید حسن باقری تماس حاصل کنند.

شرح و ترجمه وصایای امام علی (ع) به امام حسن (ع) منتشر شد

انتشارات کتاب نیستان، چاپ سیزدهم آیین‌زندگی (شرح و ترجمه سیدمهدی شجاعی از وضایای امام علی (ع) به امام حسن (ع) را روانه بازار کرد.

در معرفی این کتاب آمده است:

نام کتاب تعریف دقیقی است از محتوای ارزنده کتاب که به راستی این وصایا دستورالعمل کاملی است برای زندگی خدایی، چه در دنیا چه برای آخرت. همانطور که نویسنده هم در مقدمه اشاره می‌کند بهترین و بزرگ‌ترین پدر عالم به عزیزترین فرزند عالم وصیت می‌کند برای زندگی، چه آیینی بهتر از این وصایا برای سعادت. به واقع کتاب با ترجمه و توضیح دقیق و روانش هندبوکی است که هر روز می‌توان به آن مراجعه کرد و درس گرفت و هر روز هم نو است،‌ تازه برای امروز ما.

این کتاب از چند جهت اهمیت دارد،‌ نخست اینکه، حضرت مولا درست در بحبوحه ماجرای پایان جنگ صفین و غوغای حکمیت، این یادداشت‌ها را نه به صورت خصوصی و عرف وصیت‌نامه‌نویسی در روزگار خویش که به صورتی شفاف و عریان در برابر زمان و زمانه خویش و بدون اشاره به مشکلات جاری پیش روی خود و به صورتی غیر محرمانه نوشته است، که بدون شک نشان از اهمیت داشتن متن آن فراتر از یک وصیت نامه معمولی است.

همچنین مخاطب متن این وصیت نامه فردی است که خود دارای علم ذاتی و لدنی است و محتاج چنین دستورالعمل‌هایی نیست و همین مسئله اهمیت متن این کتاب را دو چندان می‌کند. کما اینکه در نخستین فراز از آن نویسنده در توصیف خود از عبارت ایستاده در آستانه مرگ و نظاره‌گر شتابان زمان یاد می‌کند که نشان از باورمندی و روحیه فرا مادی راوی این متون و مخاطب قرار دادن تمامی شیعیان و معتقدان به خود تحت لوای نام فرزندش دارد.

اما کتاب «آیین زندگی» از منظر دیگر نیز قابل توجه است و آن بیان سید مهدی شجاعی در ترجمه عبارات متن اصلی کتاب است. ترجمه‌ای که در آن می‌توان به وضوح تأثیر پذیری و ارتباط عاطفی شجاعی با متن و در نتیجه حس برانگیزی حاصل کار او در جان مخاطب را دید. عبارات کوتاه و در عین حال آهنگین و در عین حال ساده به کار رفته توسط شجاعی در ترجمه این متن به همراه استفاده به جای آنها در کنار متن عربی به منظور ایجاد امکان مقایسه از مهم‌ترین ویژگی‌های کار شجاعی در این متن به شمار می‌رود.

با وجود اینکه هیچ مترجمی از جمله شجاعی به تصریح خود در مقدمه‌اش بر این اثر، نمی‌تواند مدعای ایجاد ترجمه‌ای از کلام حضرت امیر (ع) را داشته باشد که به طور تام و تمام مفاهیم و اندیشه مد نظر ایشان را منتقل کرده باشد، اما حاصل کار شجاعی در این اثر مبدل به متنی شده است که به تعبیر او نمی‌توان بخشی از آن را نسبت به سایر بخش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار دانست. به عبارت دیگر متن این کتاب به صورت همگن و همسطح در تمامی بخش‌ها و فرازهای نامه و اشارات آن ترجمه و تدوین شده است و به تعبیر مترجم می‌توان زیر همه فرازهای آن را به عنوان بخش و فراز مهم خط کشید.

همچنین مترجم به منظور استفاده تمامی اقشار و گروه‌های اجتماعی از متن کتاب سعی کرده در کنار بیان ساده و روان ترجمه متن، کمترین میزان توضیح و تفسیر را بر متن کتاب وارد کند.

چاپ سیزدهم این کتاب به کوشش انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است.

«تمثیلات» حجت‌الاسلام قرائتی در نماز جمعه معرفی شد

کتاب «تمثیلات» حجت‌الاسلام محسن قرائتی، از انتشارات درس‌هایی از قرآن در نماز جمعه‌های سراسر کشور معرفی شد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی را کمتر کسی است نشناسد، کمتر فردی پیدا می‌شود که با درس‌های قرآنی او خاطره نداشته باشد و شیرینی بیان این معلم قرآن سالیان متمادی بر جانش ننشسته باشد. علاوه بر برنامه‌های تلویزیونی «درس‌هایی از قرآن» که سالیان طولانی، میهمان خانه‌های مؤمنین است، از این مفسّر قرآن آثار مکتوب ارزشمندی نیز منتشر شده است.

کتاب «تمثیلات» یکی از بهترین کتاب‌های ایشان است که از میان پاسخ‌های منحصر به فرد ایشان در مورد شبهات اعتقادی اقشار گوناگون گزینش شده است، سؤالاتی از قبیل اینکه:

چرا خداوند انسان‌ها را متفاوت آفریده و آیا این تفاوت‌ها ظلم نیست؟ چرا بعضی دعاها مستجاب نمی‌شود؟ آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد که فرمان داده نماز بخوانیم؟ چگونه به خدای نادیده ایمان بیاوریم؟ چگونه خداوند صاحب فضل و رحمت، بندگانش را به قهر و کیفر می‌گیرد؟ چرا صالحان، گرفتار مشکلات هستند و مجرمان و گنهکاران، در رفاه به سر می‌برند؟ اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد، چرا بعضی نمازگزاران مرتکب خلاف می‌شوند؟ امروزه زندگی بدون ارتباط با دیگران امکان‌پذیر نیست، پس چرا می‌گوییم: «نه شرقی، نه غربی»؟ با همسران و فرزندانی که هم فکر ما نیستند، چگونه برخورد کنیم؟ با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه می‌کنند؟ با وجود علم و عقل، چه نیازی به وحی داریم؟ چرا ارثِ زن، نصف مرد است؟ خدایی که به وضع و حال ما و به هر چیزی آگاه است، چرا ما را مورد آزمایش قرار می‌دهد؟ چرا خداوند چیزهایی آفریده که برای انسان خطرناک است؟ و بسیاری از سؤالات کلیدی دیگری که ذهن بسیاری از افراد را از کودکی تا سنین بزرگسالی درگیر می‌کند.

پاسخ‌های مختصر و مفید در اوج سادگی و روان بودن به سؤالات اعتقادی پیچیده، در کنار بیان شیرین استاد قرائتی از خصوصیات کم‌نظیر کتاب «تمثیلات» است که خاطرۀ درس‌های شنیدنی و ماندگار ایشان برای پیر و جوان را طی سال‌های متمادی در ذهن تداعی می‌کند.

حجم کم و قطع کوچک کتاب نیز به مخاطب این امکان را می‌دهد تا بتواند آن را در هر کجا با خود همراه کند و در فرصت‌های کوتاه مانند سفرهای کوتاه شهری، فرصت‌های بی‌استفاده در صف انتظار، دقایق پیش از خواب، و … بخشی از مطالب کتاب را مطالعه کند.

کتاب «تمثیلات» حجت‌الاسلام قرائتی تاکنون با استقبال قابل توجه مخاطبان روبرو شده است، به‌طوری‌که در مدتی کوتاه بیش از چهل نوبت چاپ را تجربه کرده و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب تبدیل شده است.

این کتاب از انتشارات درس‌هایی از قرآن، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.

زنگ کتابخوانی با حضور دو وزیر به صدا درآمد

 زنگ کتابخوانی با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون و رفاه اجتماعی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مهدکودک «ایرانمهر» نواخته شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون و رفاه اجتماعی با حضور در مهدکودک «ایرانمهر» با توجه به امضای تفاهمنامه همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی کل کشور مبنی بر «دوشنبه‌های کتابخوانی» زنگ کتابخوانی را به صدا درآوردند.

صالحی در این آئین درباره هدف از امضای این تفاهمنامه همکاری گفت: کتابخوانی، دغدغه جدی امروز جامعه است و باید بدانیم کتابخوانی به ما در ساختن انسان سالم و آموزش مهارت‌های صحیح اجتماعی کمک می‌کند.

وی افزود: طرح کتابخوانی در مهدکودک‌ها و موضوع انعقاد تفاهمنامه همکاری بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی کشور از چندی قبل مطرح بود. کتابخوانی باید در سنین کودکی و از مهد کودک‌ها شکل بگیرد و فرزندان ما از ابتدا باید با کتاب و کتابخوانی رشد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: براساس این تفاهمنامه یک روز در هفته به‌عنوان کتابخوانی در مهدهای کودک سراسر کشور اختصاص داده می‌شود و برای این منظور روزهای دوشنبه هر هفته پیش‌بینی شده است. امیدوارم این طرح بتواند به نهادینه شدن بیش از پیش کتابخوانی در جامعه کمک کند.

در حاشیه این آئین تفاهم‌نامه همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی کل کشور با هدف تشویق کودکان به خواندن کتاب و استفاده بهینه از ظرفیت‌های مهد کودک‌های برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها و تعیین روز دوشنبه به‌عنوان «روز کتابخوانی» در مهد کودک‌های سراسر کشور، از سوی دکتر محمد سلگی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انوشیروان محسنی بندپی، معاون وزیر تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کل کشور امضاء شد./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات