۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۲۷۴۳۶
حکیم:

در صورت جدایی کردستان عراق متلاشی شده و همه بازنده خواهند بود

رییس ائتلاف ملی عراق از اهالی کردستان عراق به عنوان «دوستان کوهستان» و یاران مبارزه و انقلاب یاد کرد و گفت: حقوق شما با گذشت زمان از بین نمی‌رود، زیرا شما در شهروندی با همه فرزندان این کشور مساوی هستید.
حمایت رژیم صهیونیستی از همه‌پرسی کردستان و تجزیه عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی، در جمع هواداران جریان حکمت که در بغداد و 14 استان عراق تجمع کرده بودند، گفت: اگر عراق متلاشی شود همه در داخل عراق بازنده خواهند بود.

وی با اشاره به آغاز ماه محرم افزود: رابطه بین عاشورا و عراق فقط اختصاص به تاریخ و گذشته ندارد، بلکه رابطه‌ای است که مرتبط به آینده است. شما صادقان در زمان ادعاها و مخلصان در زمان تنها گذاری‌ها هستید.

رهبر جریان حکمت ملی همچنین از اهالی جنوب و مرکز عراق به عنوان قلب عراق، حامیان و سمبل وحدت و حاکمیت این کشور یاد کرد و اظهار داشت: شعار ما حفظ وحدت و یکپارچگی عراق و فراخوان برای ایجاد نظام شهروندی و تاسیس یک کشور با عزت و کرامت است.

رهبر ائتلاف ملی عراق از اهالی کردستان عراق به عنوان «دوستان کوهستان» و یاران مبارزه و انقلاب یاد کرد و افزود: حقوق شما با گذشت زمان از بین نمی‌رود، زیرا شما در شهروندی با همه فرزندان این کشور مساوی هستید.

حکیم کردهای عراق را به تمسک به وحدت و پایبندی به عراق واحد فراخواند و گفت: ما آرمانی که به خاطر آن جنگیده‌اید را درک می‌کنیم اما ضروری است که منافع ملت بالاتر از هر مصلحتی باشد. همه پرسی تصمیمی در شرایط فشار است و تصمیم گیری‌ها در شرایط فشار ممکن است همه دستاوردهای شما را بر باد دهد.

به گفته وی، عراق تحمل بحران‌های بیش از این را ندارد و سیاست بحران، جز ویرانی دستاوردی ندارد و در نهایت همه بازنده هستند.

رهبر جریان حکمت ملی تاکید کرد: به همه برادران در عقیده یا نژاد یا قومیت یا میهن و انسانیت می‌گویم که عراق را از دست ندهید زیرا اگر عراق فروپاشد همه بازنده خواهیم بود.

وی از استفاده از تروریسم به عنوان سلاحی علیه مخالفان هشدار داد و افزود: تروریسم هرگز سلاحی بر ضد مخالفان نیست، زیرا هرکس که مار در آستین پرورش دهد بعداً نباید جز خودش را سرزنش کند.

رهبر ائتلاف ملی عراق تاکید کرد که برخی کشورها تاوان حمایت از تروریسم را پرداختند.

حکیم ادامه داد: هرکس فکر می‌کند که با پایان داعش، تروریسم تمام می‌شود، دچار توهم است، زیرا تروریسم در اندیشه‌ها جریان دارد و تا وقتی اندیشه تکفیر وجود دارد بعید نیست که داعشی دیگر به بهانه‌های دیگر در جای دیگر ظهور کند. عراق به نمایندگی از جهان با تروریسم جنگید و تروریسم داعشی را نابود کرد.

رییس جریان حکمت ملی در خصوص کارنامه رهبران سیاسی عراق در طول 14 سال گذشته گفت: باید در برابر ملت خود شجاع باشیم و به اشتباه‌های خود اعتراف کنیم. ما امور مهمی را تحقق بخشیده‌ایم و در پاره‌ای امور نیز کوتاهی کرده‌ایم و هریک از ما به قدر مسؤولیتی که داشته و دارد مسؤول است.

وی ادامه داد: بسیاری از اشتباهات اتفاق افتاده و بسیاری از افکار و ایدئولوژی‌ها اشتباه وجود داشته و زمان تغییر فرا رسیده است؛ همه جریان‌ها و احزاب سیاسی باید در مواضع و سیاست‌هایشان تجدید نظر کنند.

حکیم افزود: مسؤولیت آتی ما سرنوشت ساز و راهبردی است و طرح آینده حکمت ملی تاکید بر ایجاد نظام شهروندی است و ساخت حکومت و حفاظت از میهن و فراهم کردن زندگی باکرامت برای ملت و اجرای طرح‌هایی است که می‌تواند آینده کشور را بسازد.

وی فرقه گرایان و نژادپرست‌ها و یاوه گویان را اساس ویرانی کشور دانست و بر ضرورت دوری از آنها تاکید کرد و گفت: تمسک به عراق و بالابردن پرچم عراق راهبرد آینده حکمت ملی است.

رهبر جریان حکمت ملی همچنین نقش دولت را در مبارزه با تروریسم و کسب حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی در این راه و اجرای پاره‌ای اصلاحات مالی و اداری و سیاسی در کشور ستود.

وی خطاب به کشورهای منطقه گفت که عراق قلب منطقه است و عراق موفق، تضمینی برای همه است و نقش عراق در منطقه پل ارتباط بین دولت‌ها و ملت‌هاست و درگیری و قطع روابط راه به جایی نمی‌برد و در نهایت همه باید به میز مذاکره تن دهند.

حکیم گفت: عراق شایسته آن است که نقش محوری در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای گفت‌وگو داشته باشد.

وی بار دیگر از عراق، ایران، ترکیه، عربستان و مصر برای نشستن دور یک میز مذاکره دعوت کرد و گفت که یک اتحاد اقتصادی بین این کشورها می‌تواند ایجاد شود و یادآور شد: عراق با توجه به اینکه سه تا از این کشورها در همسایگی عراق هستند، می‌تواند نقش محوری در این ارتباط و تبادل تجاری ایفا کند.

بارزانی: درباره همه‌چیز گفت‌وگو می‌کنیم اما بعد از همه‌پرسی

مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق گفت که همه‌پرسی به دنبال تحمیل واقعیتی جدید نیست، بلکه هدف از انجام آن احترام به حق ما در داشتن استقلال است.

وی افزود: همه‌پرسی تحمیل واقعیت نیست بلکه مقدمه‌ای برای مذاکره در خصوص مرزها و نفت است و ما بعد از بیست و پنجم سپتامبر آماده مذاکره درباره مرزها، نفت، گاز و همه چیز هستیم.

رییس اقلیم کردستان تاکید کرد که همه‌ پرسی برای مشخص کردن مرزهایی جدید با عراق نیست و ما آماده مذاکره در خصوص خط سبز که مرزی بین ما و بین عراق باشد، نیستیم.

بارزانی با بیان «بگذارید کردها آزادانه در همه‌پرسی شرکت کنند»، گفت: من به همه می‌گویم که بیایید بعد از بیست و پنجم سپتامبر درباره همه چیز گفتگو کنیم.

وی در ادامه گفت: نیروهای پیشمرگ کرد فداکاری‌های زیادی در نبرد علیه داعش کردند اما دولت مرکزی آن‌ها را رها کرد.

رییس اقلیم کردستان عراق افزود: همه‌پرسی، ریسک نیست، بلکه ریسک این است که دیگری سرنوشت تو را تعیین کند.

وی افزود: دولت ما دولتی فدرالی و دموکراتیک برای همه خواهدا بود.

رییس اقلیم کردستان از هواداران خود خواست که روز بیست و پنجم سپتامبر برای تعیین سرنوشتشان، به پای صندوق‌های رأی بروند.

به‌رغم مخالفت‌های مستمر کشورهای غربی و منطقه‌ای از تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی جدایی، ولی رهبران کرد این منطقه بر برگزاری آن در موعد مقرر تأکید دارند.

در بحبوحه تنش میان دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان و در راستای تلاش‌ها برای تعویق زمان برگزاری همه‌پرسی، ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر هفته گذشته طرحی را به «مسعود بارزانی» رییس این اقلیم ارایه کردند که شامل پیشنهادهای «جایگزین» برای این همه‌پرسی است.

وزیرخارجه عربستان: همه پرسی کردستان عراق تاثیر منفی بر منطقه دارد

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در گفت وگو با شبکه اماراتی اسکای نیوز عربی تصریح کرد: همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اثر منفی بر عراق و منطقه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود از «مشارکت موثر عربستان در مبارزه با داعش» سخن گفت.

مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان از هواداران خود خواسته که روز بیست و پنجم سپتامبر (سوم مهر) برای تعیین سرنوشتشان، به پای صندوق‌های رأی بروند.

به‌رغم مخالفت‌های مستمر کشورهای غربی و منطقه‌ای از تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی جدایی، ولی رهبران کرد این منطقه بر برگزاری آن در موعد مقرر تأکید دارند.

بارزانی با توپ آتشین به استقبال رویارویی و تنش آفرینی می‌رود

روزنامه الاخبار اعلام کرد: مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق بدون توجه به مخالفت های دولت بغداد با برگزاری همه پرسی و نیز با نادیده گرفتن هشدارهای منطقه ای، ضمن تاکید بر برگزاری همه پرسی در زمان تعیین شده گویی توپ آتشین را به دست گرفته و خود را برای رویارویی آماده می کند.

لجاجت بارزانی

از نظر آنکارا بارزانی همچنان به لجاجت خود ا دامه می دهد. رهبر کُرد برای تحقق قول خود مبنی بر برگزاری همه پرسی بر رویارویی و مقابله پافشای دارد و در این میان هشدارها از بغداد تا مسکو و واشنگتن و نیز کشورهای همسایه به او ادامه دارد بدون اینکه برای اربیل حاصلی داشته باشد زیرا بارزانی اعلام کرد زمان به تاخیرانداختن همه پرسی گذشته است و گفت وگوها پس از برگزاری آن و با شروطی که به بغداد اعلام می شود، انجام خواهد گرفت.

رویارویی در داخل و تنش با همسایگان

به نظر می رسد پافشاری بارزانی بر اجرای همه پرسی جدایی در بیست و پنجم ماه جاری (سوم مهر) حاکی از این است که اربیل در نظر دارد در گامی که نتایج آن نامعلوم است، با نیروهای عراقی وارد رویارویی شده و با همسایگان عراق نیز تنش ایجاد کند.

تاکید بارزانی بر «بله به استقلال»

با وجود اینکه بغداد، تهران و آنکارا در بیانیه ای مشترک نسبت به برگزاری همه پرسی جدایی هشدار داده و تهدید کردند در صورتی که اقلیم کردستان در این مسیر گام بردارد، اقداماتی را علیه آن اتخاذ خواهند کرد، اما پاسخ کُردها از سوی بارزانی این بود: همه پرسی در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد و زمان درخواست تاخیر در آن تمام شده است و با صدای بلند می گوییم : بله به استقلال.

او همچنین کُردها را به حضور در پای صندوق های رای در روز دوشنبه فراخواند.

این در حالی است که ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق امکان دخالت نظامی برای بازداشتن اربیل از برگزاری همه پرسی را بعید دانست و اعلام کرد دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا راه حلی بیابد که برای همه طرف ها مناسب بوده و از برگزاری همه پرسی جلوگیری کند.

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق نیز همه پرسی جدایی اقلیم از عراق را خودکشی توصیف کرد و از دولت بغداد خواست وحدت عراق را حفظ کند.

حمایت رژیم صهیونیستی از همه پرسی؛ مسعود بارزانی تیرخلاص را به سمت خود نشانه رفته است

حمایت رژیم صهیونیستی از همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق که قرار است بیست و پنجم ماه جاری (سوم مهر) برگزار شود، برکسی پوشیده نیست و پافشاری مسعود بارزانی بر برگزاری آن به مثابه شلیک تیر خلاص به سر خود است.

این موضوع یا همان تشکیل دولت مستقل کُردی که کُردهای عراق آرزوی آن را در سر دارند، به بحث اصلی تحولات عراق تبدیل شده است و این اقدام مسعود بارزانی پسر مصطفی بارزانی نه تنها در سطح داخل بلکه از سوی برخی همسایگان و نیز محافل بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته و نسبت به برگزاری آن هشدار داده اند.

مسعود پسر مصطفی بارزانی که در درگیری و کشمکش با دولت های عراق از زمان رژیم پادشاهی تا دوره عبدالکریم قاسم و انقلاب 1958 پیشنیه طولانی داشت، به روحیه و غیرت عراقی بودن معروف بود اما آیا پسر از پدر خود درس خواهد گرفت؟

به هر حال اکنون موضوعی که جلب توجه کرده و بر کسی پوشیده نیست حمایت رژیم صهیونیستی از تشکیل دولت کُرد در عراق و تلاش برای تقسیم این کشور است؛ موضوعی که اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در فواصل زمانی مختلف مبنی بر حمایت از تلاش های کُردها برای استقلال طلبی مهری تاییدی بر آن است.

رژیم صهیونیستی با حمایت از استقلال اقلیم کردستان به دنبال هرچه وخیم تر کردن کشمکش در عراق آن هم پس از رهایی این کشور از تروریست های داعش و آزادسازی مناطق تحت اشغال آن است.

همچنین روابط گرم و رو به پیشرفت رژیم صهیونیستی و اقلیم کردستان عراق از چشم کسی پنهان نمانده است.

نکته ای که یادآوری آن اکنون مناسب به نظر می رسد اینکه مصطفی بارزانی در زمان پادشاهی عراق به شهرهای جنوبی عراق سفر کرد و در آنجا با استقبال بسیار گرم روبه رو شد تا جایی که روحیه و غیرت عراقی بودن پیش از کُرد بودن در او زنده شد و در بازگشت به کردستان اظهار داشت عراقی ها از ما و عراق وطن ما است.

با این توضیحات باید پرسید آیا مسعود بارزانی از آنچه پدرش گفته بود، درس خواهد گرفت یا بر اسب بازنده شرط بندی خواهد کرد؟

آنچه بارزانی با حمایت آشکار رژیم صهیونیستی به آن دست خواهد یافت، شلیک تیرخلاص به سر خود و کندن گور خود است زیرا وحدت عراق را نه بارزانی و نه تروریست های داعش و نه کسانی که در کمین توطئه علیه این کشور هستند، از بین نخواهند برد و باید منتظر ماند و دید روند امور به کجا ختم خواهد شد.

حزب الدعوة عراق: کُردها بازنده اصلی همه پرسی خواهند بود

عبدالکریم العنزی دبیر کل حزب الدعوة (تنظیم داخل) گفت: در صورت برگزاری همه پرسی مسعود بارزانی در تنگنا قرار خواهد گرفت و حساسیت عرب های عراق به خواسته های کُردها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین ترکیه و ایران با قاطعیت و دوراندیشی هرچه بیشتر با کُردها و تمایل آنان به جدایی طلبی تعامل خواهند داشت.

العنزی سپس در مورد شیوه تعامل حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با موضوع همه پرسی و اینکه آیا احتمال برخورد بین الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه وجود دارد؟ پاسخ داد: تعامل العبادی حکیمانه و متین است و روند امور به سمت رویارویی مسلحانه پیش نخواهد رفت و در واقع امیدواریم چنین نشود.

ادعای مقام کرد سوری: انتخابات کردهای سوریه پیامی به بشار اسد است

یک سیاستمدار کُرد سوری برگزاری انتخابات روز جمعه در مناطق تحت کنترل کُردهای سوریه را پیامی به بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه دانسته است.

همزمان با برنامه‌ریزی کردها برای برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، «هدیه یوسف» در گفت‌وگو با رویترز از برگزاری انتخابات برای انتخاب کمیته‌های محلی خبر داده است. 

این مقام کرد سوری در بخش دیگری از ادعاهایش گفت که طرح بشار اسد برای «تصرف» کل سوریه می‌تواند به تجزیه این کشور منجر شود. 

در حالی که کردهای شمال سوریه بارها اعلام کرده‌اند قصدی برای خودمختاری و استقلال ندارند، برخی اقدامات آنها از گام برداشتنشان به این سمت حکایت دارد؛ حرکتی که می‌تواند سرآغازی برای ایجاد بحرانی جدید در سوریه باشد.

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، تاکنون کنترل کردها بر بخش‌هایی از این کشور را تحمل کرده اما تأکید دارد که با تمرکززدایی سیستم فدرال ـ که کردها نیز در آن مشارکت دارند ـ ‌مخالف است و شوراهای حاکم کردها را نهادهایی موقتی توصیف کرده است.

هدیه یوسف در یک گفت‌وگوی تلفنی با رویترز مدعی شد: «اصرار دولت سوریه بر احیای نظام مرکزگرا و مستبدانه به تعمیق بحران سوریه منجر می‌شود. اگر دولت بر این موضوع اصرار کند، سوریه را به سمت تجزیه پیش‌خواهد برد.»

وی اضافه کرد: «مردم شمال سوریه از ابرازها برای دفاع خود برخوردار هستند.» 

به نوشته رویترز، رأی‌گیری روز جمعه که برای انتخاب کمیته‌های محلی برگزار شد، اولین گام از سه گام مربوط به طرح گروه‌های کرد در سوریه برای ایجاد یک نظام حکومتی فدرال در این کشور است.

مطابق این طرح، در مرحله نخست انتخابات رؤسای مشترک مناطق برگزار می‌شود. در مرحله دوم در 3 نوامبر انتخابات شوراهای محلی شهرها و شهرک ها برگزار می شود. در مرحله سوم و نهایی که 19 ژانویه است، انتخابات «کنگره مردم دموکراتیک» برای هر اقلیم برگزار می شود. این کنگره مسؤول اداره مناطق کردنشین شمال سوریه خواهد بود.

آغاز «همه‌پرسی»‌ جدایی کردستان در خارج از عراق

روند أخذ رأی در همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق، در خارج از روز گذشته آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد. 

«کاروان جلال» یکی از مدیران کل کمیساریای عالی انتخابات و همه‌پرسی در کردستان عراق، به شبکه خبری «رووداو» کردستان اعلام کرد که «اولین رأی همه‌پرسی را یک هموطن مقیم چین داد».

روند أخذ رأی به صورت الکترونیکی آغاز شده و به گفته کاروان جلال به دلیل اختلاف زمانی موجود، از چین آغاز شده است.

روز برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق نیز فردا، 25 سپتامبر تعیین شده است.

همچنین ضرب‌الاجل «مسعود بارزانی» رییس منطقه کردستان برای بغداد، جهت ارائه گزینه جایگزین، با هدف عدم برگزاری همه‌پرسی، امروز شنبه به پایان می‌رسد.

روند أخذ رأی در خارج از عراق، در حالی آغاز شده که اختلافات بغداد و اربیل در این خصوص به اوج خود رسیده و موج مخالفت بین‌المللی با این امر به شورای امنیت ترکیه رسید. 

روند أخذ رأی در خارج از عراق، از جمعه 23 سپتامبر آغاز شده و تا فردا 25 سپتامبر ادامه خواهد داشت.

فقط شهروندان یکی از استان‌های کردستان عراق یا مناطق مورد منازعه (میان اربیل و بغداد) که حداقل 18 سال داشته باشند می‌توانند با مراجعه به سایت کمیساریایی عالی انتخابات کردستان در همه‌پرسی شرکت کنند.

تعویق کنفرانس خبری «بارزانی» یک روز قبل از موعد همه‌پرسی

«مسعود بارزانی» رییس منطقه کردستان عراق که قرار بود صبح امروز یک کنفرانس خبری درباره همه‌پرسی جدایی برگزار کند، به دلایلی نامشخص، این کنفرانس خبری را به تاخیر انداخت.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق اعلام کرد که این کنفرانس خبری به روز یکشنبه (فردا) موکول شده است و بزودی مکان و زمان دقیق آن اعلام خواهد شد.

به نوشته پایگاه خبری «عاجل»، بارزانی شدیدا به دلیل پافشاری‌اش بر برگزاری همه‌پرسی جدایی در 25 سپتامبر جاری تحت فشار منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد.

روند اخذ رأی همه‌پرسی در خارج از عراق از روز گذشته آغاز شده و مسؤولان کردستان اعلام کردند که اولین رأی در چین اخذ شده است.

أخذ رأی در خارج از عراق، از جمعه 23 سپتامبر آغاز شده و تا فردا 25 سپتامبر ادامه خواهد داشت.

فقط شهروندان یکی از استان‌های کردستان عراق یا مناطق مورد منازعه (میان اربیل و بغداد) که حداقل 18 سال داشته باشند می‌توانند با مراجعه به سایت کمیساریایی عالی انتخابات کردستان در همه‌پرسی شرکت کنند.

برگزاری انتخابات محلی کُردهای سوریه

شهروندان کُرد سوریه روز گذشته در مرحله اول انتخاباتی که برای اولین بار از زمان اعلام «نظام فدرالی» در برخی مناطق تحت سیطره‌ خود در شمال سوریه برگزار می‌شود، شرکت کردند.

بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «النهار» لبنان، قرار است این انتخابات در سه مرحله و با انتخابت کمیته‌های محلی در ابتدا برگزار شود و در ژانویه 2018 با انتخاب شورای قانونگذاری برای مناطق کُردنشین سوریه که خود آنها «روژآوا» می‌نامند، تمام شود.

در مرحله اول، 12085 نامزد بر سر 3682 کمیته محلی یا به اصطلاح «کمون» رقابت می‌کنند. قرار است در مرحله دوم (3 نوامبر) انتخابات شوراهای محلی شهرها و در مرحله آخر (19 ژانویه) انتخابات کنگره مردم دموکراتیک (مؤتمر الشعوب الدیموقراطیه) برگزار شود.

 «صالح مسلم» از رهبران حزب کردی «اتحاد دموکراتیک سوریه» که از بزرگترین احزاب کُرد در سوریه و دارای بیشترین نفوذ است، در خصوص برگزاری این انتخابات گفت: درخواست ما در سوریه «جدایی» نیست بلکه خواست ما «فدرالیسم» است؛ انتخابات، اولین گام برای نظام فدرالی و دموکراسی فدرالی در سوریه است.

مناطق کردنشین سوریه که در برخی منابع از آنها تحت عنوان «کردستان سوریه» و در زبان کردی به آنها «روژآوا» گفته می شود، مناطقی از شمال غربی، شمال و شمال شرقی سوریه را در برمی‌گیرد که از حیث تقسیمات استانی و اداری بخش‌هایی از استان‌‌های «حسکه»، «رقه» و «حلب» را شامل می‌شود.

کردها در مارس 2016 در مناطق تحت تسلط خود نظام فدرالی اعلام کردند و آنها را به سه منطقه یا اقلیم تقسیم کردند: «الجزیره: استان الحسکه، شمال شرق»، «الفرات: شامل بخش‌هایی از استان حلب و بخش‌های دیگری از استان رقه می‌شود» و «عفرین در شمال غرب که در استان حلب قرار دارد».

ترکیه: برای واکنش به همه‌پرسی جدایی کردستان، با ایران و عراق همکاری می‌کنیم

«بن علی ییلدریم»، نخست‌وزیر ترکیه امروز هشدار داد اقداماتی که این کشور برای واکنش به برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در نظر گرفته، دارای ابعاد اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی است. 

وی اضافه کرد که این اقدامات با همکاری نزدیک ایران و عراق صورت خواهند گرفت. 

شورای امنیت ملی ترکیه شب گذشته تشکیل جلسه داد و با انتشار بیانیه‌ای برگزاری همه پرسی جدایی طلبی اقلیم کردستان عراق را «غیرقانونی و غیرقابل قبول» توصیف کرد. آنکارا همچنین برای میانجیگری بین بغداد و اربیل، جهت دستیابی به یک راه حل براساس مفاد قانون اساسی عراق اعلام آمادگی کرد. 

شورای امنیت ملی ترکیه تاکید کرد: «در صورت اجرای همه پرسی باوجود همه هشدارهای ما، آنکارا حق طبیعی خود ناشی از توافقنامه‌های بین المللی و دوجانبه را برای خودش محفوظ می‌داند.»

انتقاد عزاداران حسینی از بارزانی و همه پرسی، در آئین های عزاداری کربلا

چند سالی است که آیین های عزاداری حسینی در ایام محرم و صفر فرصتی برای بیان مواضع عزادران علیه تحولات داخلی عراق شده و تازه ترین شکل این موضوع، شب گذشته علیه همه پرسی بیان شد.

جمعی از هیات های عزادار کربلا که به رسم قدیمی به صورت دسته های سینه زنی در بین الحرمین حرکت می کردند، در یکی از اشعاری که در سینه زنی ها تکرار می کردند، علیه همه پرسی موضع گرفتند.

ابیات این اشعار عربی که در آن از مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق به عنوان مهمترین منادی همه پرسی برای جدایی اقلیم کردستان از عراق انتقاد شده با این مضمون است: با مسعود بارزانی چه کنیم که با ما این گونه دشمنی دارد؛ بهانه وی همه‌پرسی شده و با دشمنان ما هم‌پیمانه شده است. ای حسین (ع) ما همه پیرو تو هستیم.

اشعار دیگر این دم سینه زنی نیز مرتبط با اوضاع داخلی عراق است که همه آنها به تک بیت «ای حسین (ع) جان ما همه پیرو توایم» ختم می شود.

انتقاد از اصلاحات و مفسدان در عزاداری های هیات های عزاداری در بین الحرمین از طریق اشعار و نوحه ها، در طول سنوات اخیر وارد آیین های عزاداری های حسینی شده و جالب این است که سینه زنان با این نوع از اشعار شور و هیجان بیشتری می گیرند./۸۴۷/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات