۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۲۶۶۸۵

انتشار کتاب «آیین عرفی؛ جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم»

این کتاب با نظارت علمی حجت ‏الاسلام ‎والمسلمین محمدتقی سبحانی و با اهتمام حجت ‏الاسلام‎ والمسلمین مهدی امیدی در انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
عرف

به گزارش خبرگزاری رسا،  کتاب «آیین عرفی؛ جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم» به قلم مجموعه‏ ای از پژوهشگران حوزه‏های مختلف، با نظارت علمی حجت ‏الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی و با اهتمام حجت ‏الاسلام والمسلمین مهدی امیدی در انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 هدف کتاب تأکید بر نگاهی فراگیر به سکولاریسم و ابعاد مختلف معرفت‏شناسی، جامعه‏ شناسی، الهیاتی و اخلاقی آن و توجه‏ دادن به این نکته است که با تحقق تام و تمام سکولاریسم، آرمان‏ها و ارزش‏های الحادی نیز جامه عمل پوشیده و دیگر نیازی به طرح آشکار ایدئولوژی الحاد از جانب ملحدان نیست.

مقالات مستقل این مجموعه، این نکته را مشترکاً القا می‏ کنند که باید سکولاریسم را در پهنای گسترهای وسیع‏تر، به وسعت همه ابعاد حیات انسانی درک کرد؛ پارادایم سکولاریته، تنها در عرصه سیاست و حقوق فعال نیست، بلکه به عمیق ‏ترین لایه‏های شخصیت فردی پامی‏گذارد و برای عقلانیت، اخلاق و سلوک انسانی هم نسخه می ‏پیچد.

پارادایم سکولار حتی پنهان‏ ترین و شخصی‏ ترین مسئله انسانی، یعنی معنویت را نیز رها نمی‏ سازد و برای مقولاتی چون هویت، اصالت و معنا هم بدیل‏های غیردینی می ‏آفریند. مقالات این کتاب عبارتند از: «جامعه سکولار، مؤلفه‏ ها و شاخصه‏ ها»، امان‏ الله فصیحی؛ «درآمدی بر عقلانیت سکولار، با تأکید بر آرای ماکس وبر»، محمدجواد محسنی؛ «اخلاق سکولار یا سکولاریسم اخلاقی»، محمد سربخشی؛ «سکولاریسم معنوی »، حبیب‏ الله بابایی؛ «روش سکولار» مهدی امیدی؛ و «علم سکولار و علم دینی از منظر سیدحسین نصر و نقد آن» سیدعلیرضا صالحی ساداتی. /925/د 103/ش

ارسال نظرات