۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۵۲۳۷۲۳
آیت الله مظاهری:

اختلاف یک امت و جامعه را به نابودی می کشاند

رییس حوزه علمیه اصفهان بدترین چیزها برای یک امت، اختلاف است، گفت: اختلاف سبب نابود شدن یک امت و زوال استمرار حیات یک جامعه می شود.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در مراسم جشن امروز که به مناسبت عید غدیر در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: غدیر از سوی اهل تسنن کاملاً پذیرفته شده است.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر افزود: عید غدیر به استناد روایات معصومین(ع) از عالی ترین اعیاد است؛ عید غدیر از معدود اعیادی است که آیات زیادی از قرآن در شأن آن آمده است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به دلیل این که احساس می کردند معرفی کردن حضرت علی(ع) به عنوان امیر مؤمنان بعد از خودشان ممکن است موجب اختلاف میان مسلمانان شود، در معرفی کردن ایشان تردید داشتند، که جبرئیل آیه معروفی که می فرماید«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» را از سوی خداوند نازل کرد و به پیامبر(ص) در بیان ولایت امیر مؤمنان(ع) قوت دل بخشید.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: پیامبر(ص) بعد از نزول آیه فوق الذکر تصمیم گرفتند دستور خداوند را ابلاغ کنند به همین دلیل در بیابان خشک و بی آب و علف حدود صد و بیست هزار نفر مسلمان را نگه داشتند و بعد مدت ها معطلی بر مکان رفیعی قرار گرفتند و به واسطه معجزه صدای ایشان به همه مردم می رسید؛ پیامبر(ص) فرمودند، من حکومت مطلقه بر شما مردم دارند بعد از رحلت من علی(ع) حکومت مطلقه بر او دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که مشاهده صحنه غدیر برای دشمنان و معاندان بسیار سخت بود، اظهار کرد: آیه سوم سوره مائده که می فرماید«...الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دِینًا...» نشان دهنده خشم و غضب فوق العاده ای است که در دل مخالفان اسلام پدید آمده بود.

وی با بیان این که بدترین چیزها برای یک امت، اختلاف است، ابراز کرد: اختلاف سبب نابود شدن یک امت و زوال استمرار حیات یک جامعه می شود.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: اسلام با معرفی امیر مؤمنان(ع) کامل شد و خداوند با معرفی ایشان به عنوان ولیّ مسلمین از دین اسلام راضی شد؛ شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر(ص) حدود سه روز از مردان و زنان بیعت گرفتند با این در عرب رسم نبود از زنان بیعت گرفته شود ولی پیامبر(ص) با گذاشتن یک ظرف آب که پرده ای در وسط آن آویز کرده بودند و در یک طرف امیر مؤمنان(ع) دستان مبارکشان را در آب گذاشته بودند و از طرف دیگر زنان به نشانه بیعت دستشان را در آب می زدند از همه زنان حاضر در حجة الوداع بیعت گرفتند.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: مرحوم علامه امینی شصت نفر سنی قابل وثوق را به عنوان راوی روز غدیر در کتاب الغدیر مطرح می کنند؛ روایات متعددی وجود دارد که اولین فردی که با حضرت علی(ع) بیعت کرد و رسیدن به مقام امیرالمؤمنینی را به ایشان تبریک گفت، شخص خلیفه دوم بود که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر(ص) از عاملین اصلی غصب خلافت بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: معرفی حضرت علی(ع) به عنوان امیر مؤمنان آن قدر آرام و بی سر و صدا صورت پذیرفت که دشمنان و مخالفان تصمیم گرفتند با شبهه افکنی میان مردم سر و صدایی راه بیندازند به همین سبب فردی را اجیر کردند که به خلافت امیر مؤمنان(ع) به صورت جدی اعتراض کند که آن شخص خدمت پیامبر(ص) آمد و با بی ادبی کامل عرضه داشت علی(ع) را از جانب خودت معرفی کرده ای یا معرفی او دستور خداوند است و سپس گفت، اگر از جانب خودت معرفی کرده ای من او را نمی پذیرم و اگر از سوی خداوند معرفی شده است تحمل آن را ندارم و از خداوند برای من درخواست عذاب کن.

وی ادامه داد: آن شخص به امر پیامبر(ص) از مردم دور شد و به دوردست ها رفت، بعد از مدتی آیه ابتدایی سوره معارج بر پیامبر(ص) نازل شد و پیامبر(ص) با تلاوت کردن این آیه به مردم فرمودند، عذاب الهی بر آن شخص واقع شد./867/پ۲۰۲/ج   

ارسال نظرات