۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۵۲۰۲۱۷
حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر مطرح کرد؛

اختلاف طبقاتی زوجین زمینه‌ساز اختلاف زناشویی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: گاهی مشاهده می شود که والدین مهریه های سنگینی تعیین می کنند که این به خودی خود مانع بزرگی بر سر راه ازدواج آسان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی کبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه اساسی ترین مسأله ای که ازدواج را آسان می کند این است که طرفین از یک طبقه باشند و یا به تعبیر دیگر «هم کفو» باشند، گفت: این مسأله در جامعه بسیار مورد غفلت قرار می گیرد، به عنوان مثال پسری که در خانواده ای از طبقه متوسط رشد کرده در دانشگاه با دختری از طبقه مرفه می‌خواهد ازدواج کند، این به یقین با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: البته ناگفته نماند که ازدواج پسر از طبقه پایین جامعه با دختری از طبقه بالای جامعه ممکن است، اما پسر باید در نظر داشته باشد که آیا بعد از ازدواج می تواند رفاه کامل را برای دختر فراهم آورد یا خیر.

توقع کم‌تر، ازدواج آسان تر

وی با بیان اینکه در زمینه ازدواج افزون بر بحث های مادی، معیارهای اخلاقی و اعتقادی نیز از درجه مهمی برخوردار است، اظهار داشت: مسائل مالی و تشریفاتی امور ازدواج به راحتی قابل کنترل است؛ بهترین راه برای ازدواج آسان این است که در این زمینه برای پایین آوردن سطح توقعات فرهنگ سازی کرده و جوانان را در فضای دین قرار بدهیم.

ارزش زن به مهریه زیاد نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر با بیان اینکه انتخاب همسر باید عاقلانه و زندگی کردن کنار آن باید عاشقانه باشد، عنوان کرد: پدران و مادران در تعیین مهریه نباید دخالت نکنند؛ گاهی مشاهده می شود که والدین مهریه های سنگینی تعیین می کنند که این به خودی خود مانع بزرگی بر سر راه ازدواج آسان است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «بهترین زن آن زنی است که مهریه آن کم تر باشد»؛ متأسفانه این موارد در جامعه مورد غفلت قرار می گیرد، اما خوشبختانه در چند سال اخیر جوانان به این رسیده اند که تفاهم اخلاقی و اعتقادی بسیار مهم‌تر از مادیات است.

اگر «عشق» باشد همه مشکلات حل می شود

وی در پایان با تأکید بر اینکه اگر زن و شوهر نسبت به یکدیگر عشق بورزند و مهربان باشند، باقی مسائل حل می شود، ابراز داشت: درست است که فرد باید از حداقل امکانات اقتصادی برای ازدواج بهره مند باشد؛ اما این اصل ماجرا نیست، بلکه اگر معرفت و محبت میان زن و مرد موجود باشد، باقی مسائل به راحتی حل می شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات