۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۱۸۳۲۳
استاد دانشگاه تهران:

جهل نسبت به حجاب منجر به کوتاهی در این زمینه شده است

استاد دانشگاه تهران گفت: عنصر هر جامعه دین آن است در حالی که امروز همه در اثر جهل درباره حجاب دچار کوتاهی شده ایم.
ابراهیم فیاض

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران در سمینار سه‌روزه جامعه‌شناسی حجاب و بدحجابی در پنل سوم آن تحت عنوان «جامعه‌شناسی بدن و بدحجابی» که به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی و با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم و جبهه مردمی حجاب و عفاف در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت:  امروز درزمینهٔ بدحجابی هرچه شده خودمان کردیم بنابراین دنبال مقصر خارج از کشور نباشیم، که مهم‌ترین مقوله آن هم جهل در روحانیت و غیر روحانیت است.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین عنصر هر جامعه دین آن است؛ عنوان کرد: وقتی قلب یک جامعه که دین است مشکل داشته باشد سایر اعضای آن‌هم دچار مشکل می‌شود، امروز انحطاط دینی در جامعه ما جدی است اگر این را قبول نکنید روزبه‌روز خسارت ما بیشتر خواهد شد.

فیاض بابیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی، صداوسیما و هر نهاد فرهنگی ما دچار مشکل است؛ اظهار داشت: تمام قوه محرکه یک جامعه غریزه او است محرک اقتصاد غریزه گرسنگی و محرک خانواده غریزه جنسی است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه ساختار و سازمان جنسی بحث مهمی است، بیان داشت: امروز جامعه ما از حالت گرسنگی خارج و وارد غریزه جنسی شده است این واقعیتی است که نباید از آن گریز داشته باشیم ما حاضر نیستیم این مسأله را قبول کنیم چراکه در این زمینه دچار جهل هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروز غریزه جنسی دارد اقتصادی می‌شود؛ بیان داشت: بازیگران و فوتبالیست‌ها می‌توانند بدن خود را بفروشد در حقیقت غریزه جنسی بر اقتصاد سوار شده است که در شبکه‌های مجازی به شکل فحشا خود را نشان می‌دهد.

فیاض گفت: در دهه‌های جنگ جهانی اول و دوم در غرب مرسوم شده بود که زنان با تفکر اقتصادی ازدواج کرده و طلاق می‌گرفتند، امروز در اروپا کسی نمی‌تواند خانواده تشکیل دهد مگر اینکه توان مالی بالایی داشته باشد که ما هم داریم وارد همین ساختار می‌شویم، باوجود گرانی مسکن جوان مجبور می‌شود خانواده خود را در خیابان تشکیل دهد.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی عشق جای خود را به اقتصاد دهد ساختار ما را با خود خواهد بود، مشکل ما اینجا است که همیشه با تأخیر با تکنولوژی مواجه شده و  آموزش دادیم درحالی‌که امروز مواجه تدافعی احمقانه است باید ما مواجهه تهاجمی داشته باشیم، ما باید مشکلات را سریع شناسایی کنیم، وقتی عشق، عاطفه و غریزه جنسی برود ازدواج اقتصادی اهمیتی ندارد.

وی افزود: امروز نفرت جنسی زنان نسبت به مردان یا مردان نسبت به زنان کم نیست همین‌که ازدواج می‌کنند به عروسی نرسیده از یکدیگر جدا می‌شوند، چراکه عقل و عشق جامعه صرفاً اقتصادی شده است، وقتی ازدواجی در کار نباشد عفاف و حجاب مفهوم خود را از دست می‌دهد.

فیاض ادامه داد: وقتی عشق هم‌جنس‌بازی اوج گیرد کار خانواده تمام می‌شود، امروز باید روحانیت وارد ساختار کلام اقناعی شود وگرنه رادیکالیسم مذهبی پیدا می‌شود که دنبال هم‌جنس‌بازی و درنهایت دنبال کشتن خواهد بود.

 این استاد دانشگاه درباره راه‌حل خود برای رفع معضل بی‌حجابی در جامعه گفت: اگر شما فطرت را درست تبیین کنید خود به خود به عدالت می‌رسید عقل فطری، عدالت عرفی، اخلاق مردمی و عقلانیت فرهنگی از مسائلی است که باید به آن پرداخته شود.

 وی گفت: چرا اندیشه امام راحل در جامعه پخش نمی‌شود، امروز ما پیرو اخلاق اصطلاحی شدیم و  اخلاق پیامبر (ص) در جامعه ما نیست، اگر اخلاق اصطلاحی داشته باشیم هرگز به عقلانیت فرهنگی نخواهیم رسید.

فیاض خاطرنشان کرد: بعد از بازیگران فوتبالیست‌ها و موسیقی‌دان‌ها ما وارد گروه مرجعی شدیم که  متفکران آن در شبکه‌های اجتماع نمود پیدا می‌کنند بنابراین دیگر صداوسیما نمی‌تواند تفکر خلق کند اما فضای مجازی می‌تواند قابلیت این تفکر و خلاقیت را بدهد.

وی در پایان گفت: ما حلال خدا را حرام کردیم حرام‌ها حلال شد حیا احمقی را رواج دادیم حیا عقلی که گناه بود رواج پیدا کرد، بنابراین باید از مسیر خود برگردیم و آن را اصلاح کنیم.

فرهنگ مصرفی با بدن‌های سکولار بر مسأله حجاب اثر دارد

همچنین در ادامه دکتر ابراهیم اخلاصی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره کلیت حاکم بر فرهنگ مصرفی و بدن‌های سکولار، گفت: امروز فرهنگ مصرف در جهان گوی سبقت را از دیگر سطوح رقیب ربوده و کانون دنیای مدرن شده است.

وی افزود: مصرف به معنای فرهنگی قضیه است، مصرف به حیث نیاز عقلانی است، اما در فازهای دیگر از مرتبه نیاز به معنای هویت تبدیل می‌شود که مبنای فرهنگی سبب تمایز هویت آفرینی و گذر از نیازهای واقعی می‌شود.

 اخلاصی بیان داشت: در گسترش ارزش‌های مصرفی وقتی بحث از سبک زندگی روزمره می‌شود مباحث مذهبی و فلسفی به  حاشیه می‌رود، خرید بسیاری از کالاها ممکن است که وجه عقلانی نداشته باشد اما فروشنده آن را فروخته و خریدار آن را می‌خرد.

وی گفت: در فرهنگ مصرفی افراد هویت خود را بر بدن سوار کرده و در قالب پوشش‌های نامتعارف نیز ظاهر می‌شوند، فرهنگ مصرفی معاصر دنبال بدن در حال شدن است که آن را سیال می‌داند، مبنایی هویتی بدن تبدیل به پروژه شده است از یک سوء درگیر پروژه بدن می‌شوند که برای آن غایت و انتهایی متصور نیست.

اخلاصی اظهار داشت: فرهنگ مصرفی به فرهنگ بدن رواج پیداکرده و افراد همواره بدن خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند که ممکن است به انزوا یا بی‌اشتهایی برسند، امروز معیار زیبایی برای بدن اندام لاغر است که نمادی از منزلت محسوب می‌شود، بر همین اساس کسانی که چاق باشند دچار انزوا می‌شوند، درحالی‌که پیش‌ازاین خانم‌هایی چاق که عمدتاً از خان‌زاده‌ها بوده و دست به سیاه و سفید نمی‌زدند منزلت داشتند اما امروز معیار تغییر کرده است.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: فرهنگ مصرفي معاصر به رواج مقوله بدن در حال شدن در بين مردم کمک کرده است، اين بدان معنا است که مردم خودشان را دائماً به‌طور مثبت يا منفي در قالب ظواهر بدني مورد ارزيابي قرار می‌دهند و اين خود زمینه‌ساز شکل‌گیری نوعي اضطراب دائمي است زيرا افراد مي‌دانند که بدن، در صورت امتناع  از بازرسي و کار دائم روي آن، از هم خواهد پاشيد و نهايتاً آن‌ها را تنها خواهد گذاشت.

وی افزود: اضطراب بدن در نسبت با روشي که بسياري از مردم بدن خود را به‌عنوان يک پروژه تلقي می‌کنند از اهميت زيادي برخوردار است، مفهوم اضطراب بدن از یک‌سو بر خطرناک بودن محيط پيراموني و نیز خارج از کنترل بودن آن و از سوي ديگر بر ترس از سالخوردگي،  بيماري و مرگ دلالت دارد امروز رصد قضاوت دیگران درباره بدن اهمیت پیداکرده است که سبب استرس شخص نیز می‌شود طوری که اگر روی بدن کار نکند احساس کرده که فروپاشیده خواهد شد؛ وقتی بحث از سن می‌شود همه می‌ترسند چراکه ازدیاد سن با فروپاشی بدن مواجه هست، همچنین این تلقی و اضطراب افراد از انواع زیبایی‌ها بنیادی‌ترین دغدغه آن‌ها برای گریز از مرگ هم است.

اخلاصی درباره انتخاب سبک زندگی، ابراز کرد: اینکه یک خانم بابی حجابی نمایان می‌شود به علت پذیرش اجتماعی در بالا بودن  شانس زنان آرایش‌کرده برای یافتن شغل یا ممانعت از توجه به شوهر به همسر دوم است، آسیب‌های حوزه بدن ناشی از فاصله‌گیری از حیات معقول در جامعه است که در اقناع اجتماعی کمتر بیان‌شده است./807/پ200/ب۱

ارسال نظرات