۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۱۸۰۳۰

نگاهی به دومین شماره فصلنامه پاسخ + چکیده

مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، دومین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی پاسخ را منتشر کرده است.
فصلنامه پاسخ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، دومین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی پاسخ را به مدیر مسؤولی حسن رضایی‌مهر منتشر کرده است.

در این شماره از فصلنامه این مطالب پیش روی ما قرار گرفته است:

درباره مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات؛حسن رضایی مهر/گفت‌وگو

معیارهای تشخیص جریان انحرافی؛ عبدالحسین خسروپناه/گفت‌وگو

شاخصه‌های عرفان اسلامی؛ محمد باقر تحریری/گفت‌وگو

بایسته‌های شبهه پژوهی؛ شبهه شناسی 

بازخوانی انتقادی اساسنامه عرفان کیهانی (حلقه)

نقد و بررسي مباني مدعيان تناقض در قرآن

نگاهي تطبيقي به جايگاه زن در اديان

 

بایسته‌های شبهه پژوهی؛ شبهه شناسی 

محمد رضا ملکی

چکیده:  یکی از مهم‌ترین عوامل  فساد ایمان و موانع  شکل‌گیری  عمل  صالح؛  وجود «شبهه»  است،  که می‌تواند  زمینه‌ساز کفر عملی و نظری گردد؛ از این رو؛  شبهه در کلام علوی،  یکی از  زیربناهای  کفر معرفی  شده است. 

تفکیک پرسش و شبهه از نظر اهداف، انگیزه‌ها، نتایج و همچنین راهبردهای واکنش به آن متفاوت است. در  شبهه افکنی،  راهبردهای گوناگونی اعمال می‌شود که آشنایی با این راهبردها، برای مقابله با آن ضروری است و مغالطه‌های ذاتی و عرضی، از مهم‌ترین راهبردها  شبهه‌سازی و شبهه افکنی در قالب‌های مختلف، از جمله: نوشتاری، گفتاری،  هنری و رفتاری است.

نویسنده بعد از بررسی ماهیت شبهه و لزوم تفکیک آن از  سؤال به ارکان شبهه پرداخته  و در آخر به اهداف و نتایج شبهه اشاره مفصل دارد. از این رو، نگارنده فهم شبهه و شناخت منبع آن و پاسخ به آن را ضروری برشمرد.

 

بازخوانی انتقادی اساسنامه عرفان کیهانی (حلقه)

وحیدرضا ملکی

چکیده: بازگشت دوباره بشر قرن بیست ویکم به معنویت، زمینه پیدایش معنویت‌های نوپدید(کاذب) را مهيا ساخته است، عرفان کیهانی(حلقه) در کشور ما به عنوان یکی از مطرح ترین آنها معرفی می‌شود، لذا در این نوشتار برآنیم تا مباحث و اصول این جریان معنوی را که توسط آقای محمد علی طاهری، مؤسس آن در کتاب «عرفان کیهانی(حلقه)» به عنوان اساس‌نامه این جریان، بیان گردیده است، در حوزۀ نظری و عملی با رویکرد تحلیل عقلی و مقایسه با عرفان اصیل اسلامی مورد ارزیابی و سنجش بی‌طرفانه قرار داده تا به شناختی صحیح و دقیق از مبانی آن دست یافته و ارزش و جایگاه آن را دریابیم.

 

نقد و بررسي مباني مدعيان تناقض در قرآن

 حسن رضا رضايي

چکیده: نوشتار پیش روی به نقد مبانی نظری مدعیان آموزه تناقض در قران ‌می‌پردازد. در این مقاله؛ پس از بیان مبانی تناقض، با نگاهی درون متنی و برون متنی، برخی ادله مدعیان تناقض را مطرح(مانند قرآن؛ مکتوب بشری نه وحی الهی؛ قرآن؛ اقتباس شده از کتاب‌های گذشتگان؛ تحریف شدن قرآن) و بررسی و نقد نموده است؛  همچنین با اشاره به مصداق‌هایی از ادعای تناقض در قران، مانند آفرینش آسمان و زمین و موضوع شرب خمر،  ریشه آنها را در ناآگاهی و ناآشنایی مدعیان، با علوم قرآنی، لغت و تفسیر قرآن می‌داند و  افزون بر موارد یاد شده؛  مقاله حاضر به دنبال اثبات اعجاز لفظی و نبود اختلاف و تضاد  و تناقض در قرآن است.

 

نگاهي تطبيقي به جايگاه زن در اديان

چکیده: از منظر اسلام روح دين در هر عصر و زمان چيزى جز تسليم در برابر اراده حق نبوده و اصول اديان آسمانى نيز يكى است؛ هر چند با تكامل جامعه‌ بشرى، خداوند، اديان كامل­ ترى را براى مردم فرستاده تا به مرحله‌ نهايى تكامل (دين خاتم پيامبران) رسيده است؛[ از اين‌رو اختلاف موجود در شريعت­هاي گوناگون، از نظر كمال و نقص بوده و اختلاف ذاتى تضاد و تنافى اساسى بين آنها نيست؛ اما به رغم این در گذر زمان، ادیان دارای تاریخ مصرف دستخوش تحریفاتی قرار گرفته‌اند که به بروز اختلافات اساسی در موضوعات گوناگون بین آنها انجاميده است.

مسائل مربوط به زنان که نیمی از جمعیت بشری را تشکيل مي‌دهند از جمله موضوعاتی است که از تحریف مصون نمانده؛ اين تحريفات را مي‌توان هم در عرصه نظري که نگاهی فرودستانه و درجه‌ دومی را نسبت به زنان در پي داشته و هم در حوزه عینی جامعه که شخصيت زن را تا حد بازیچه‌ای تنزل داده مورد بررسي قرار داد.

این نوشتار در پي آن است که با رویکردی تطبیقی، نگاه ادیان مختلف را نسبت به «زن» بر اساس متون مقدس هر یک از ادیان ارائه دهد؛ البته رويکرد اين پژوهش بیشتر تکیه بر نکات اختلافی و تحریفی موجود در اديان الهي است.

مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، دومین شماره فصلنامه علمی ـ تخصصی پاسخ را در ۱۶۰ صفحه، به قمیت ۸۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

ارسال نظرات