۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۱۴۵۵۹
با حضور آیت الله حسینی بوشهری؛

آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع غبارروبی و عطرافشانی شد

مراسم غبارروبی و عطرافشانی آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) با حضور امام جمعه شهر قم برگزار شد.
آستانه مطهر امام زاده موسی مبرقع فرزند بلافصل امام جواد (ع) در قم امامزاده موسی مبرقع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم غبارروبی و عطرافشانی آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) ظهر امروز با حضور آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه شهر مقدس قم، حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و همچنین مردم ولایتمدار قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم در این مراسم با تبریک دهه کرامت گفت: این همایش بزرگداشت امامزاده موسی مبرقع(ع) به همت هیأت امنای آستان این امامزاده بزرگوار و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: مسؤولان در سازمان اوقاف، میراث فرهنگی و گردشگری، هیأت امنای آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) و همچنین همه دست‌اندرکاران باید دست در دست هم دهند و تلاش کنند تا حرم این امامزاده بزرگوار  بعد از حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به عنوان ضلع سوم زیارتی شهر قم محسوب شود.

وی افزود: همه ما باید عزم خود را جزم کنیم تا طرح توسعه عمرانی آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) به زودی عملیاتی شود.

همچنین آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در ادامه این مرسم باشکوه به تبیین چرایی تکریم و بزرگداشت امامزادگان پرداخت و اظهار داشت: پایه و اساس دین ما بر دو اصل قرآن و عترت بر پا است و امام‌زادگان هم شاخه ای از عترت هستند؛ بنابراین باید تکریم شوند.

امام جمعه شهرستان قم با اشاره به اینکه شعار «حسبنا کتاب الله» که در برهه ای از زمان بر زبان برخی افراد جاری بود، اشتباه است، ابراز داشت:‌ یک عده با سر دادن این شعار سعی داشتند تا عترت را ریشه کن کنند، اما شیعه این را نپذیرفت و به ثقل اکبر(قرآن کریم) و ثقل اصغر(عترت) پایبند ماند.

وی با بیان اینکه امام‌زادگان عضو خانواده عترت هستند، خاطرنشان کرد: ما شیعیان احترامی که برای معصومین(ع) می‌گذاریم، همان احترام را برای امام زادگان نیز قائل هستیم، چراکه این بزرگواران از نسل پر خیر و برکتی هستند که خداوند در قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) می فرماید «إنا اعطیناک الکوثر؛ ما خیر کثیر را به تو اعطا کردیم»؛ امام زادگان نیز مصداق «خیر کثیر» هستند.

گفتنی است، در پایان این مراسم، آيین غبارروبی آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) توسط آیت الله حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام حسینی مقدم و خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س) صورت پذیرفت، همچنین نماز ظهر عصر هم در همین آستان مقدس به امامت آیت الله حسینی بوشهری اقامه شد.

لازم به ذکر است، ابواحمد موسی مبرقع(ع)(۲۱۴ هجری قمری (حدود ۲۰۷ خورشیدی) مدینه - ۲۹۶ هجری قمری برابر ۲۸۷ خورشیدی قم) فرزند امام نهم شیعیان جوادالائمه و برادر تنی امام هادی(ع) بود.

وی در سن چهل سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در آنجا ساکن بود. وی جد سادات برقعی، رضایی، ابن الرضایی، تقوی، نقوی و رضوی، است. نسب بسیاری از سادات هند و پاکستان به او می‌رسد. وی پس از امام علی النقی(ع) متولی موقوفات امام محمد التقی(ع) بود.

وی در دوران حیات در قم مورد تکریم بزرگان و مردم شهر بود و پس از درگذشت عباس بن عمرو غنوی حاکم قم بر پیکر وی نماز خواند. مزار وی که در محله چهل اختران قم واقع است، از آن هنگام تا کنون مورد احترام مؤمنان است.

وی به صورتش روبنده(برقع) می‌انداخته برای همین لقب «مبرقع» (روبنده‌پوش) را به او داده‌اند.

برخی گفته‌اند رخساره‌اش بسیار زیبا بوده‌ است و برای این‌که در کوچه به او ننگرند روبنده می‌انداخته‌اند. گروهی نیز گفته‌اند روی را می‌پوشانده تا در قم او را نشناسند، برای همین بزرگان عرب قم برایش نامه نوشتند که از قم برود./۸۴۱/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات