۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۵۱۴۲۵۵
آیت الله مقتدایی:

آیت الله مشکینی همواره در خط امام و رهبری حرکت کرد/ روایتی از درس اخلاق آیت الله مشکینی در محضر رهبر معظم انقلاب

نماینده خبرگان رهبری گفت: بعد از رحلت امام، آیت الله مشکینی همان احترامی که برای شخص امام قائل بود و همان حمایتی که در زمان حضور امام از انقلاب و نظام داشت همانگونه در زمان رهبر معظم انقلاب عمل کرد.
آیت الله مقتدایی آیت الله مقتدایی

آیت الله مرتضی مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله مشکینی، گفت: مرحوم آیت الله مشکینی یک فقیه به معنای حقیقی کلمه و یک استاد برجسته حوزه بود.

وی افزود: ایشان یک معلم و مربی راستین اخلاق و یک زاهد واقعی بود، آیت الله مشکینی در تفسیر قرآن بسیار توانمند بود و یک انقلابی به تمام معنا به شمار می رفت، آیت الله مشکینی شخصیتی به تمام معنا جامع بودند و خدمات بسیاری ارائه کرد.

آیت الله مشکینی الگویی عالی برای حوزویان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مرحوم آیت الله مشکینی الگویی برای مجموع حوزویان اعم از بزرگان، اساتید و طلاب باشد، اظهار داشت: مجموعه تألیفات ایشان که به چاپ رسیده جامعیت این شخصیت بزرگوار را نشان می دهد.

وی ادامه داد: تألیفات و اثرهای مرحوم آیت الله مشکینی در فقه نشان از مراتب عالیه فقاهت ایشان دارد، حال این شخصیت برجسته با وجود مقام و مراتب بالای علمی و اجهادی حاضر نشد رساله بنویسد و مرجع تقلید شود.

آیت الله مقتدایی ابراز داشت: با وجود این که مکرر از آیت الله مشکینی در خواست می شد اما ایشان حتی حاضر نشد عنوان آیت الله العظمی را به او بدهند، تألیفات اخلاقی مرحوم آیت الله مشکینی که در حال حاضر به چاپ رسیده واقعا قابل استفاده است.

روایتی از درس اخلاق آیت الله مشکینی در محضر رهبر معظم انقلاب

وی عنوان کرد: در حوزه علمیه آیت الله مشکینی را به عنوان معلم و استاد اخلاق می شناختند و واقعا رفتار و منش ایشان درس اخلاق برای همه طلاب و اساتید بود، این شخصیت برجسته در حوزه درس رسمی اخلاق داشتند و سال های بسیار طولانی و از پیش از انقلاب و اوایلی که به حوزه آمده بودیم هفته ای یک جلسه در مسجد امام برگزار می شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: همه طلاب با عشق و علاقه در درس اخلاق مرحوم آیت الله مشکینی شرکت می کردند و از درس اخلاق ایشان بهره مند می شدند، خطبه های نماز جمعه ایشان افزون بر جنبه علمی که داشت واقعا درس اخلاقی برای همه شنوندگان و مستعمین بود.

وی اضافه کرد: خطبه های ایشان دارای نکات اخلاقی فراوانی بود، در مجلس خبرگان رهبری مرحوم آیت الله مشکینی ریاست را بر عهده داشتند و مدیریت اخلاقی در اجلاس ها انجام می دادند، آن مرحوم در هر صحبت در جلسه های خبرگان مطالب اخلاقی داشتند که واقعا همه اعضای خبرگان بهره مند می شدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در هر اجلاس خبرگان اعضای این مجلس دیداری با رهبر معظم انقلاب دارند که مقام معظم رهبری از آیت الله مشکینی می خواستند که بحث اخلاقی داشته باشند و ایشان بحث اخلاقی خیلی روشنی را مطرح می کردند و دیگران بهره مند می شدند.

وی افزود: در جلسات جامعه مدرسین که مرحوم آیت الله مشکینی ریاست جلسات جامعه را بر عهده داشتند ضمن مطالبی که ابراز می کردند نکات اخلاقی را تذکر می دادند و اعضای جامعه با عشق و علاقه توجه داشتند و استفاده می کردند، گاهی اوقات هم خود اعضای جامعه از ایشان درخواست می کردند که مواعظی داشته باشند.

آیت الله مشکینی شخصیت جامع علمی و اخلاقی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله مشکینی شخصیت جامع علمی و اخلاقی بود، اظهار داشت: افزون بر این اخلاصی که در مرحوم آیت الله مشکینی بود در کمتر از بزرگان دیده می شد، تمام گفته ها، کارها و اعمال ایشان فقط برای خدا بود و غیر خدا در صحبت و عمل ایشان دیده نمی شد.

وی ادامه داد: وقتی اقدامی را انجام می دادند همه می دانستند کار ایشان برای خداوند متعال است، آیت الله مشکینی از معروف و شناخته شدن پرهیز می کرد و اجازه نمی داد که از او تعریف شود، این اخلاص عمل در ایشان زبانزد بود.

آیت الله مقتدایی با بیان این  که زهد و ساده زیستی از ویژگی های برجسته آیت الله مشکینی بود، ابراز داشت: گاهی مشاهده می کردیم که ایشان با وجود جایگاه بسیار والا و در حالی که رییس جامعه مدرسین و خبرگان و همچنین استاد و مرجع حوزه بودند از عبای وصله دار استفاده می کردند، در موارد متعددی عبا برای ایشان هدیه می آوردند اما این شخصیت بزرگوار به همان عبای قدیمی و کهنه خود اکتفا می کردند.

آیت الله مشکینی به زخارف دنیا، سمت ها و مقام و منصب ها بی اعتنا بود

وی عنوان کرد: آیت الله مشکینی به زخارف دنیا، سمت ها و مقام و منصب ها بی اعتنا بود؛ جهت بارزی در مرحوم آیت الله مشکینی این بود که ایشان قبل از این که حضرت امام نهضت را آغاز کنند برنامه انقلابی را داشتند، ایشان در مبارزه با جنایات رژیم ستمشاهی پیش قدم بود و علیه این رژیم روشنگری می کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:  زمانی بنده اصفهان بودم و اطلاع پیدا کردیم که مرحوم آیت الله مشکینی را به اصفهان تبعید کردند، به مرحوم آیت الله خادمی از علما و مدرسین حوزه اصفهان خبر دادیم و ایشان با جمعی از طلاب حرکت کردند و برای دیدن آیت الله مشکینی آمدند، در حالی که ایشان را به سوی تبعیدگاه می بردند اما چنین تجلیلی از آیت الله مشکینی صورت گرفت.

آیت الله مشکینی همواره در خط امام و رهبری حرکت کرد

وی اضافه کرد: از ابتدایی که حضرت امام نهضت را آغاز کردند آیت الله مشکینی همراه امام بود و حمایت می کرد و  در جلسات درس به تمام معنا از حرکت و انقلاب امام دفاع می کرد، ایشان تا پایان عمر حضرت امام در همین خط بود و مورد احترام امام قرار داشت و بنیانگذار انقلاب جایگاه عظیمی برای او قائل بودند.

آیت الله مقتدایی گفت: بعد از رحلت امام، آیت الله مشکینی همان احترامی که برای شخص امام قائل بود و همان حمایتی که در زمان حضور امام از انقلاب و نظام داشت همانگونه در زمان رهبر معظم انقلاب عمل کرد، با وجود این که سن ایشان از رهبری بالاتر بود اما همواره احترام ویژه ای برای ایشان قائل بودند.

وی افزود: آیت الله مشکینی در مقابل رهبری تواضع می کردند و  احترام می گذاشتند چون می دیدند حمایت و احترام به رهبری حمایت از اسلام است، به همان نحوی که به امام احترام می گذاشتند و از انقلاب امام حمایت می کردند همانگونه در زمان رهبر معظم انقلاب عمل کردند، رهبر معظم انقلاب از آیت الله مشکینی تجلیل بالایی می کردند./1323/۳۰۱/ب2

ارسال نظرات