۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۱۳۸۹۱
حجت الاسلام عابدینی:

گسترش اخلاق اجتماعی و حکومتی در میان دانشجویان ضرورت است

استاد حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت: لزوم آموزش اخلاق اجتماعی و حکومتی و نحوه فعالیت‌های اخلاق مدارانه در حوزه‌های عمومی در حکومت اسلامی، یک ضرورت زمانی است.
عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا عابدینی استاد حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در پنجمین روز نشست اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، گفت: بسیاری از کتاب‌های اخلاقی با نگاه فردگرا تدوین‌ شده است و به‌ نوعی انسان را به انزوا و جدایی از جامعه دعوت می‌کند.

وی افزود: این کتاب‌ها به‌ گونه‌ای تألیف شده که به نظر بسیاری از افراد، انسانی‌هایی که اهل فعالیت‌های اخلاقی و عرفانی هستند، معمولاً زیر بار مسؤولیت‌های اجتماعی نمی‌روند این در حالی است که باید به علم اخلاق به‌عنوان یک منظومه اخلاقی، معرفتی، علمی و اجتماعی توجه شود.

حجت الاسلام عابدینی با تأکید بر اینکه رفتارهای فردی در اخلاق مؤثر است، عنوان کرد: اگر علم اخلاق علم ساختن روح است باید این نکته برای همه به‌ویژه دانشجویان به‌ خوبی بیان شود که در اخلاق اجتماعی یا حکومتی سازندگی بیشتری وجود دارد.

وی در ادامه ابراز داشت: در تدوین روش‌های اخلاقی، باید توجه به وظایف اجتماعی در کنار تلاش‌های فردی نیز وجود داشته باشد تا هر شخص در کنار تلاش فردی، این نکته را به‌خوبی درک کند که فعالیت‌ها و وظایف اجتماعی او نیز به‌ عنوان وظیفه و یک ضرورت اخلاقی است.

استاد برجسته حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اظهار داشت: نظام جدید آموزشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نیز با همین هدف طراحی‌شده است تا با توجه به نیازهای دانشجویی، این مفهوم را به قشر جوان دانشجو و علاقه‌مند به موضوعات اخلاقی به مرحله باور برساند که انسان باید هم خود خوب باشد و هم دنبال هدایت دیگران به سمت خوبی باشد، به تعبیر روایات که در اوصاف شیعیان آورده شده "صالحٌ مصلحون" افراد خوب و صالحی هستند که می‌خواهند دیگران را نیز به  سوی نیکی‌ها و خوبی‌ها دعوت کنند.

حجت الاسلام عابدینی با تأکید بر روش‌های عملی و عینی اخلاق در سیره ائمه معصومین(ع)، گفت: اگرچه فعالیت‌هایی مانند سخنرانی و خطابه در جای خود مطلوب است و باید به‌ صورت جدی مورد توجه قرار گیرد اما ازآنجا که ماهیت اخلاق، از سنخ محبت و حرکت است باید دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخلاق از جنس محبت است و حرکت نیز تنها با شوق و محبت امکان‌پذیر است، بر این اساس، نوع نگاه به تدوین مباحث اخلاقی باید از جنس عمل و رؤیت باشد تا شوق به کسب آن در جان افراد به وجود بیاید.

گفتنی است، همایش اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در روزهای پایانی خود، با موضوع درس جهاد اکبر با محوریت اخلاق اسلامی، به‌عنوان یکی از دروس اصلی در نظام جدید آموزشی، در حال برگزاری است./966/پ202/ب1

ارسال نظرات