۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۱۳۷۸۴
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری:

تشبیه حضرت زهرا به شب فلسفه حجاب زن را تبیین می کند

استاد حوزه علمیه قم با تأکید براینکه در روایات حضرت زهرا(س) به عنوان یک زن به شب تشبیه شده و حضرت علی(ع) به روز گفت: همانطور که شب نمی تواند از حجاب خارج شود زن نیز نمی تواند از پرده حجاب خارج شود.
حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین ظهیری، امروز در همایش «در پناه بانو» که در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد، با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید«ما انسان را از یک جنس آفریدیم» گفت: زن و مرد از یک جنس هستند و وقتی درخت خلقت به عرصه وجود می رسد در قالب دو شاخه یعنی زن و مرد متجلی می شود.

وی افزود: در قرآن کریم برای مردان برخلاف تصور عمومی شرافت خاصی بیان نشده است بلکه خداوند شرافت و برتری انسان ار در تقوا قرار داده که یک امر اکتسابی است و انسان با عمل خود می تواند این شرافت و برتری را کسب کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در تاریخ زنان بسیاری هستند که گوی سبقت را بر مردان در تقوای الهی ربوده اند و یکی از این زنان نسبیه است که در جنگ احد تا پای جان از پیامبر(ص) دفاع کردند و همین امر موجب شادی پیامبر(ص) شد زیرا ایشان دیدند که یک زن چگونه بر مردان پیشی گرفته است و در روایت ها بیان شده که در عصر آخر الزمان یکی از زنانی که همراه و یاور امام زمان(عج) بوده و ایشان را یاری خواهد کرد همین نسیبه است که دوباره رجعت می کند.

وی افزود: در آیات و روایات از چهار دختر به نام رابعه یاد شده که است که این زنان نیز دارای شرفت خاصی بوده و آیت الله جوادی آملی در کتاب زن آینه جمال و جلال الهی از این رابعه ها یاد کرده و بیان می کند که رابعه دارای چشم برزخی بوده و می توانسته آمد و شد فرشتگان و سایر امور عالم را مشاهده کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در جامعه امروزی هم بانوانی مانند بانو مجتهده امین گوی سبقت را از مردان ربوده اند، تصریح کرد: بانو مجتهده امین شخصی هستند که آیت الله بروجردی به ایشان می فرماید که مرا در نمازهای شب خود از یاد نبرید و این نشان دهنده شاخصه زن مسلمان است.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با اشاره به فلسفه حجاب برای بانوان گفت: زن مظهر و جلوه جمال و جلال الهی است، خداوند با خلقت زن جمال و جلال خود را در عالم هستی نشان داده است.

وی با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) بیان کرد که حضرت موسی(ع) برای دیدن خداوند تلاش بسیاری کرد و خداوند در جواب آن حضرت نور خود را بر کوه تاباند و به حضرت فرمود اگر کوه توان دیدن نور من را داشت تو هم می توانی مرا ببینی که خداوند با تابندن نور خود بر کوه، کوه را همچون پشم زده ای کرد و به حضرت موسی(ع) فرمود«ای موسی تو طاقت دیدن نور و جلال ما را نداری حال چگونه می خواهی که ما را مشاهده کنی».

استاد حوزه علمیه قم تضریح کرد: همانطور که بیان شد زن نور خدا در زمین و جلوه جمال و جلال الهی است و همانگونه که نمی توان جمال الهی را به صورت مستقیم مشاهده کرد نمی توان زن را به عنوان جلوه جمال الهی مستقیما مشاهده کرد و اگر زن از پرده حجاب بیرون بیاید جلوه جمال الهی را آلوده  کرده است بنابراین حجاب برای زن واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با تأکید براینکه در روایات حضرت زهرا (س) به عنوان یک زن به شب تشبیه شده و حضرت علی(ع) به روز گفت: همانطور که شب نمی تواند از حجاب خارج شود زن نیز نمی تواند از پرده حجاب خارج شود.

وی با بیان اینکه در روایت ها از زن به عنوان قلب جامعه یاد شده است، ادامه داد: همانطور که بدن بدون مغز قادر به کار بوده ولی بدون قلب از بین می رود جامعه هم بدون زن پاک و عفیف به همین شکل است بنابراین از زن به عنوان قلب جامعه بشری باید با سپر حجاب محافظت شود همانطور که قفسه سینه از قلب مراقب می کند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در یک روایت از امام علی(ع) ایشان زن را به عقرب تشبیه کرده اند، افزود: مقصود امام علی(ع) از بیان این روایت توهین به زن نیست بلکه حضرت شرافت زن را بیان می کنند زیرا در روایت ها مرد به مار تشبیه شده و دشمن مار عقرب است بنابراین اگر مردی جز از طریق شرعی و خانواده با زنی ارتباط پیدا کند نه تنها سعادتمند نخواهد شد بلکه دچار هلاکت می شود و هرگز نخواهد توانست خود را کنترل کند بنابراین عقرب بودن زن به این معنا است که مرد باید از طریق شرعی با زن وصلت کند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات