۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۱۳۲۹۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

مساجد در عصر مدرنيته هم مورد توجه مسلمانان است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: توجه به مساجد و استفاده از این مکان مقدس در دوره هاي مختلف با فراز و فرودهايي رو به رو بوده اما هنوز هم مساجد در عصري كه عنوان عصر مدرنيته را دارد و به صنعت و تكنولوژي اهميت داده مي شود، مورد توجه مسلمانان است.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير آيه هفدهم سوره توبه، گفت: اين آيه و دو بعد در رابطه با مسجد و مسجد الحرام مطالبي را بيان كرده است ضمن اينكه آيات ديگري نيز در رابطه با مسجد در قرآن به آن اشاره شده است.

وي افزود: مسجد از نگاه قرآن و دين اسلام يكي از مهمترين پايگاه هاي اجتماعي است كه كاركردهاي فرواني در صدر اسلام داشته و در ادامه روند زندگي مسلمانان تا كنون از اهميت و جايگاه بالايي برخور دار بوده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در توجه به مساجد و استفاده از این مکان مقدس در دوره هاي مختلف با فراز و فرودهايي روبرو بوده اما هنوز هم مساجد در عصري كه عنوان عصر مدرنيته را دارد و به صنعت و تكنولوژي اهميت داده مي شود مورد توجه مسلمانان است و مساجد نه تنها رونق خودش را از دست نداده است، بلكه توجه مردم به مسجد روز به روز افزايش دارد.

وي ادامه داد: خداوند در سوره مباركه آل عمران مي‌فرمايد ‹‹إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ فِيهِ آيَاتٌ بَيِّـنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ›› نخستین خانه اي كه براي مردم بنا شد سرزمين مكه و خانه كعبه بود كه اين آيه بيانگر اين است كه خداوند مساجد را به عنوان اولين پايگاه اجتماعي مورد توجه قرار داده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: اگر گفته مي شود حضرت ابراهيم بنيانگذار كعبه بوده اينگونه نيست، چرا كه كعبه در زمان حضرت آدم و حضرت نوح نيز بوده اما حضرت ابراهيم خانه كعبه را بازسازي كرده است، بنابراين خداوند در سوره مباركه حج مي فرمايد ‹‹وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ›› ما محل خانه خدا را براي ابراهيم آشكار كرديم به اين معني كه كعبه قبلا وجود داشته است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه 40 سوره مباركه حج مي فرمايد ‹‹وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاس بَعْضهُم بِبَعْضٍ لهَُّدِّمَت صوَمِعُ وَ بِيَعٌ وَ صلَوَتٌ وَ مَسجِدُ يُذْكرُ فِيهَا اسمُ اللَّهِ كثِيراً›› اگر خداوند شر انسانهاي بد را به وسيله برخي از انسانهاي ديگر دفع نكند، مساجد و صومعه ها وكليساها نابود مي‌شود.

وي ادامه داد: خداوند مي فرمايد، من شر برخي از انسانهاي ظالم را به وسيله برخي ديگر از انسانها دفع مي‌كنم تا مساجد و صعومه ها و كليساها حفظ شود و اگر برخي تلاش كردند تا اين مراكز عبادي را نابود كنند حتي اگر مردم هم مقابله نكنند وكمك نكنند من خودم مراقبت مي‌كنم.  

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه اگر خداوند مراقب مساجد چرا اين همه مسجد و كليسا در طول تاريخ خراب شده است و يا چرا مسجد الحرام تاكنون بارها خراب شده است، گفت: آيت الله جوادي آملي درجواب اين سؤال مي فرمايد، هر دوره اي‌ كه كليددار و متولي كعبه انسانهاي متعهد باشند، خداوند نيز از خانه خودش مراقبت مي‌كند كه ثابت كند كليد دار و متولي مورد تأئيد من است.

وي ادامه داد: اگر در دوره اي متولي مسجد فردي فاسد و فاجر و خلافكار باشد، خداوند از آن مسجد، مراقبت نخواهد كرد، بنابراين يكي از مؤلفه هاي حفظ مساجد متوليان آن هستند كه مي‌توان به مسجد ضرار در سوره مباركه توبه اشاره كرد كه دستور به تخريب اين مسجد داده مي‌شود چرا كه متوليان آن منافقين بودند و اصلا خداوند خودش مسجد ضرار را خراب كرد.       

حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: هرچند كه مسجد في نفسه اعتبار و قداست دارد اما مهم اين است كه چه كسي متولي آن مسجد است اگر انسانهاي ظالم و ستمكار متولي مسجد باشند حتي اگر مسجد الحرام باشد خداوند از خراب شدن آن جلوگيري نمي كند.

وي افزود: در سوره مباركه بقره  مي فرمايد ‹‹مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا›› چه كسي ظالم تر از كسي كه مانع ورود مردم براي ذكر خدا به مسجد مي شوند و يا براي خراب كردن مسجد تلاش مي‌كنند، چرا كه مسجد محلي براي ذكر خدا است و اگر كسي مانع از ورود مردم به مسجد شود فرد ظالمي است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: چنانچه فردي تلاش كند تا مردم را از مسجد دور كند و يا كاري انجام دهد كه در شأن و جايگاه مسجد نباشد، اين كار در نگاه توحيدي ظلم به مسجد است و مردود است كه مي توان به برگزاري جلسات جشن و اعياد مذهبي و كف و سوت و ساززدن در مسجد اشاره كرد.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: خداوند در سوره مباركه اعراف، مي فرمايد ‹‹يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ›› نكات مختلفي در رابطه با اين آيه گفته شده است از جمله اينكه مساجد بايد فضاي مطلوب و تميز و مرتب داشته باشند و يا انسان زماني كه وارد مسجد مي شود بهترين لباسهاي خود را پوشيده و تميز مرتب باشند.

وي افزود: خداوند در سوره مباركه توبه مي فرمايد، هرپولي لياقت خرج شدن درمسجد را ندارد و اگر فردي در كمك كردن به مسجد شانه كرد، تصور نكند زرنگي كرده و از زير بار كمك به مسجد فرار كرده است، بلكه خداوند توفيق كمك  به مسجد به را به او نداده است.         

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در همين سوره مباركه اعراف مي فرمايد ‹‹وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ›› نه تنها سعي كنيد اهل مسجد باشيد بلكه تلاش كنيد به همه مساجد برويد و تنها به مسجد محله خود بسنده نكنيد بلكه در همه مساجد حضور داشته باشيد، چرا كه هر نمازي كه در هر مسجدي خوانده شود در روز قيامت برايش شهادت خواهد داد.

به گفته وي، براي نماز خواندن در خانه نيز در مكانهاي مختلف خانه نماز بخوانيد چرا كه زميني كه روي آن نماز خوانده مي‌شود به نماز خواندن شما در قيامت شهادت مي‌دهد.

وي افزود: خداوند در آيه هفدهم سوره توبه مي فرمايد ‹‹ما کانَ لِلْمُشْرِکينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدينَ عَلي‏ أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ›› انسانهاي مشكر و بي‌دين شايسته آباد كردن مساجد نيستند و منظور زماني است كه مشركين متولي مسجد الحرام بودند.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: افرادي كه با نيت ناخالص براي ريا و خودنمايي و كسب جايگاه اجتماعي اقدام به ساخت مسجد و يا كمك به مسجد مي‌كنند، خداوند مي فرمايد اين كمكها از آنها پذيرفته شده نيست بلكه به جهنم خواهند رفت./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات