۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۱۲۳۸۱
لاریجانی:

امام صادق عقلانیت در حکمرانی را کلید رستگاری می دانستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه آدمی تا عاقل نباشد صالح نخواهد شد، گفت: در کلام امام صادق(ع) عقلانیت در حکمرانی کلید رستگاری است.
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۸ تیر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفرصادق(ع)‌ توصیه‌های فردی و اجتماعی آن امام بزرگوار را بیان کرد.

وی ادامه داد: اعتماد همه بر ایشان بود، هم اهل زهد را پیشرو و هم اهل عشق را پیشوا و هم عباد را مقدم و هم زهاد را مکرم و هم صاحب تصنیف حقایق بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) ما را از هم صحبتی با پنج دسته از افراد بر حذر می‌دارند، اظهار داشت: دروغ‌گویان، احمقی که آن وقت که سود تو خواهد زیان تو بوَد و نداند، بخیلی که بهترین وقت را از تو ببرد، بددلی که وقت تو را ضایع کند و فاسقی که تو را به یک لقمه و حتی کمتر از یک لقمه به دلیل طمع بفروشد.

لاریجانی با استناد به سخن مالک بن انس یکی از ائمه چهارده گانه اهل سنت در مدح امام جعفرصادق(ع)، تصریح کرد: وی درباره امام صادق(ع) می‌گوید که ایشان از سه حالت بیرون نبود یا روزه داشت، یا در نماز بود و یا مشغول ذکر و به واقع از بزرگان عباد و زهاد بود، حدیث فراوان می‌فرمودند و انسان هم از مجالست با ایشان فواید بسیار می‌برد.

وی بیان داشت: امام جعفرصادق(ع) به درستی دریافته بودند که بعد از انحرافات دوره اموی و عباسی چنانچه تفکر اسلامی در وجوه مختلف فقهی، کلامی و حدیثی ثبت نشود، از نهضت رهایی بخش اسلام چیزی باقی نخواهد ماند.

لاریجانی با استناد به حدیث دیگری از آن امام بزرگوار مبنی بر اینکه آدمی تا عاقل نباشد صالح نخواهد شد، اظهار داشت: این جمله صرفا درباره افراد نیست و جامعه‌ای که بر مدار عقل نچرخد نمی‌‌تواند صلاح ملت را در نظر گیرد و در کلام امام صادق(ع) عقلانیت در حکمرانی کلید رستگاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایشان می‌فرمودند کسی عاقل نمی‌شود مگر آنکه عالم باشد، گفت: جامعه‌ای از عقلانیت بهره مند می‌شود که در مسیر علم اندوزی قرار گیرد و ایشان توسعه علمی را راه سعادت فرد و جامعه می‌دانستند.

لاریجانی با اشاره به اینکه آن امام بزرگوار نادانی و جهل را ذلت و خواری و فهم مردم را بزرگواری و شرف می‌دانستند، متذکر شد: امام جعفرصادق(ع) مبنای ترقی فرد و جامعه را در صداقت، عقلانیت و توسعه علمی می‌دانستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ از خداوند می‌خواهیم که به ملت ما توفیق دهد تا تعالیم آن پیشوای بزرگ راهنمای ما در همه شرایط باشد./۸۵۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات