۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۱۲۰۰۶
سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در بوشهر:

رسانه ها نقش موثری در تبیین جایگاه شورای نگهبان دارند

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان بوشهر گفت: رسانه ها امروز نقش موثری در جامعه دارند و می توانند نوجوانان و جوانان را با شورای نگهبان آشنا و جایگاه آن را تبیین کنند.
رضایی سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان استان بوشهر:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، خلیل رضایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان به پیشینه تاسیس این نهاد اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت می کند البته سابقه این نهاد به زمان مشروطه و حدود 100 سال پیش باز می گردد، البته نه با این نام بلکه با همین هدف فعالیت می کرده است.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان بوشهر به جایگاه مهم این نهاد در قانون اساسی کشور پرداخت و اظهار داشت: اصل 91 قانون اساسی درباره ضرورت شورای نگهبان است که به منظور پاسداري از احكام اسلام و قانون اساسي از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراي اسلامي با آنها اشاره دارد.

وی افزود: بر اساس اصل 98 قانون اساسی تفسیر قانون بر عهده شورای نگهبان است و نیز بر اساس اصل 99 نظارت بر انتخابات و همه پرسی ها به جز انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده این نهاد می باشد که این نظارت به صورت استصوابی است.

رضایی به ترکیب شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: این نهاد از 12 نفر که شش نفر آن علمای بروز و فقها که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب می شوند و نیز شش نفر حقوقدان که به پیشنهاد رییس قوه قضائیه و رای گیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند تشکیل شده است.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان بوشهر بیان داشت: این نهاد بر اساس اصل یک قانون اساسی وظیفه پاسداری از نظام را بر عهده دارد که بر اساس همین اصل این وظیفه مکتبی و دینی است.

وی به برخی برنامه های دفتر شورای نگهبان در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: برگزاری همایش های فصلی در همه سطح و برگزاری دوره های آموزشی از مهمترین فعالیت های این نهاد در طول سال است.

سخنگوی هیأت نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تعداد 3100 نفر اعم از بازپرس، ناظر و هیأت نظارت در استان فعالیت داشته است گفت: این افراد در سطح استان اعزام و گزارشات را به صورت لحظه ای ارسال می کردند.

رضایی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری 96 تخلفاتی گزارش شده که همه این تخلفات به مراجع قضایی اطلاع داده شد؛ تنها انتخاباتی که رهبر معظم انقلاب تا به حال اعلام کرده اند تخلفاتی داشته همین انتخابات ریاست جمهوری امسال بوده است. این دوره نیز تنها انتخاباتی بوده که تعدادی از استانداران و فرمانداران به جهت برخی تخلفات به مراجع قضایی احضار شدند.

سرپرست دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان بوشهر با اشاره به تخلفات صورت گرفته در استان بوشهر عنوان کرد: پرونده این تخلفات همچنان باز است و سیر مراحل آن طبق قانون در حال انجام است؛ این تخلفات نباید به گونه ای بدعت ایجاد کند و بایستی با متخلفان برخورد شود.

وی در ادامه به چالش های پیش روی شورای نگهبان اشاره کرد و ابراز داشت: سلایق جناحی و تفسیر به رأی و ساختارشکنی و زیر سوال بردن ارکان نظام از مهمترین چالش های پیش رو است و رسانه ها که امروز نقش موثری در جامعه دارند می توانند نوجوانان و جوانان را با شورای نگهبان آشنا و جایگاه آن را تبیین کنند./202/833/ب1

ارسال نظرات