۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۵۱۱۸۳۵
مدیر کل بهزیستی قم مطرح کرد؛

ضرورت ترویج نگاه خانواده محور در فعالیت های حمایتی

مدیر کل بهزیستی قم با اشاره به ارائه خدمات این اداره کل به بیش از ۲۲ هزار معلول، بر ترویج نگاه خانواده محور در فعالیت های حمایتی آن تأکید کرد.
بهزیستی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی قم برگزار شد با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط این اداره کل عنوان کرد: فعالیت های صورت گرفته توسط بهزیستی در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و حمایتی انجام می شود که فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به عنوان اولویت این سازمان مطرح است.

وی افزود: بیشتر فعالیت های بهزیستی در راستای پیشگیری است تا شاهد به دنیا آمدن افراد معلول نباشیم و با توجه به اینکه نیمی از معلولیت ها به علت مسائل ژنتیکی است، سعی کرده ایم با فعالیت های پیشگیرانه، این میزان را کاهش دهیم.

مدیر کل بهزیستی قم تصریح کرد: 22 هزار معلول در استان زیر نظر این اداره کل هستند و با توجه به نگاه ویژه دولت در حمایت از اقشار آسیب پذیر اجتماعی، میزان یارانه و مستمری آنها افزایش پیدا کرده است به گونه ای که مستمری ها که سال گذشته بین 53 تا 120 هزار تومان بوده است، امسال و با آغاز برنامه ششم توسعه با رشد 3 برابری به مبلغی معادل 150 تا 450 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به نگاه خانواده محور این سازمان خاطرنشان کرد: در حوزه توانبخشی 42 مرکز به صورت شبانه و روزانه مشغول ارائه خدمت هستند که بیش از 2 هزار نفر از این مراکز خدمت دریافت می کنند اما نگاه اصلی ما بر خانواده محوری در موضوع حمایت است و تلاش می کنیم تا سالمندان و معلولان در کنار خانواده های خود زندگی کنند تا آسیب وارد شده به آنها کمتر شود.

 سلیقه اضافه کرد: بیش از 94 درصد از فعالیت های این اداره کل برون سپاری شده است و سازمان های مردم نهاد وظیفه ارائه خدمات در قالب مراکز مختلف مشاوره، توانبخشی و دیگر مراکز زیر نظر را برعهده گرفته اند.

مدیر کل بهزیستی قم ادامه داد: یکی از دیگر فعالیت های این اداره کل در راستای اشتغالزایی و بازتوانی مددجویان است و افراد زیر پوشش می توانند تا 20 میلیون تومان از تسهیلات استفاده کنند و افزون بر آن، کارفرمایانی که از مددجویان در کارگاه های خود استفاده کنند از دادن حق بیمه معاف هستند و این مبلغ توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

وی با اشاره به فعالیت های حمایتی از دانشجویان زیر پوشش افزود: یکی دیگر از فعالیت های این اداره کل، حمایت از دانشجویان است و مددجویان تحت پوشش اگر در دانشگاه پذیرفته شوند تمامی هزینه های آنها توسط سازمان پرداخت می شود و اگر فردی در دانشگاه دولتی پذیرفته شود مبلغ یک میلیون تومان به عنوان هدیه دریافت خواهد کرد.

مدیر کل بهزیستی قم ابراز کرد: در استان قم 1620 نفر سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی قرار دارند که بیش از 4 هزار نفر به این صورت از خدمات ما بهره مند می شوند.

سلیقه با اشاره به فعالیت های اورژانس اجتماعی گفت: افرادی که دچار بحران های اجتماعی و مشکلاتی مانند خودکشی، کودک آزاری، همسر آزاری و ... می شوند می توانند با ارتباط با این مراکز از خدمات مشاوره و مددکاری بهره مند شوند و همچنین در سال جاری مرکز پردیسان به عنوان دومین مرکز در قم راه اندازی می شود و در سال آینده نیز شهرهای جعفریه و دستجرد نیز صاحب پایگاه اورژانس اجتماعی خواهند شد.

وی افزود: در بخش حمایت از کودکان کار و کودکان خیابانی، بیش از 290 نفر تحویل این اداره کل داده شده اند که پس از ساماندهی به خانواده هایشان برگردانده شده اند.

مدیر کل بهزیستی تصریح کرد: 11 پایگاه سلامت اجتماعی در سطح استان فعال هستند که در حاشیه شهرها و سکونت گاه های غیر رسمی که محل ایجاد بحران ها و آسیب های اجتماعی است، این مراکز شناسنامه آن مکان را تشکیل داده و اطلاعات آن را جمع آوری کرده اند و با توجه به اهمیت سلامت اجتماعی، تلاش ما بر این است که میزان آسیب های اجتماعی به میزان چشم گیری کاهش یابد.

وی ادامه داد: 210 واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مددجویان بهزیستی ساخته شده که بیش از 80 درصد آنها تحویل داده شده و مابقی آنها نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد، ضمن اینکه کلنگ زنی یکی از واحدهای روستایی 19 واحدی در بخش کهک چهارشنبه جاری انجام خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا نیاز مددجویان در بخش تأمین مسکن که از نیازهای اساسی مددجویان است تأمین شود.

در پایان خاطرنشان کرد: افتتاح مرکز ملاقات فرزندان طلاق از دیگر فعالیت های انجام شده است که سه مرکز در نیروگاه، آذر و یزدانشهر برای ملاقات پدر و مادر با فرزندان خود ساخته شده است تا شاهد ملاقات آنها در مکانهایی مانند کلانتری ها نباشیم./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات