۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۱۱۷۶۷
حجت الاسلام جوان آراسته:

امیدواریم نگاه ها به ادبیات و هنر در حوزه دوستانه تر شود

مدیر گروه داستان نویسی مدرسه اسلامی هنر گفت: حمایت خوبی از ادبیات در فضای حوزه صورت نمی گیرد و اگر در حوزه کسی اهل ادبیات باشد، در واقع در حاشیه کشتی حوزه نشسته است.
ادبیات

حجت الاسلام محمدرضا جوان آراسته در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت داستان و ادبیات داستانی در انتقال موضوعات فرهنگی عنوان کرد: موضوعی که رهبری بارها تأکید کرده اند، توجه به ادبیات بوده و نیاز است تا در این زمینه کارهای جدی تری صورت گیرد.

وی افزود: متأسفانه آنهایی که دغدغه اصلی در این زمینه را دارند شناخت دقیقی نسبت به ادبیات به ویژه ادبیات داستانی ندارند و نیاز است تا تعریف دقیقی از ادبیات و نیازهای جامعه ما در این حوزه انجام شود.

مدیر گروه ادبیات داستان نویسی مدرسه اسلامی هنر تصریح کرد: اولین قدم در رشد و تعالی این حوزه، شناخت دقیق از ماهیت ادبیات و سپس مواجه شدن با آن است و جریان فکری موجود در حوزه فرهنگ اگر به حوزه ادبیات نزدیک شود می تواند دستاوردهای بسیار زیادی را به وجود آورد.

حجت الاسلام جوان آراسته ادبیات را یک روش برای القای مفاهیم مورد نظر دانست و خاطرنشان کرد: نگاه بنده این است که ادبیات یک فرم است و باید از این فرم برای بیان نیازها و نظرات استفاده کرد و اگر ادبیات از زمره هنرها شمرده شود، این هنر به خودی خود صاحب ارزش می شود.

وی اضافه کرد: انسان متعهد و با ارزش دینی اگر صاحب مرکب هنر هم باشد، از هرچه بنویسد دینی و متعهد می شود و از هر قالبی هم استفاده کند می توان لفظ ارزشی را به آن اطلاق کرد.

مدیر گروه ادبیات داستان نویسی مدرسه اسلامی هنر ادامه داد: آنچه در این باره وجود دارد استفاده از این ابزارها برای بیان نظرات است و اگر داشته های اعتقادی و فرهنگی را با استفاده از روش های مناسب ترویج کنیم، یک تبلیغ مناسب و کارآمد را انجام داده ایم.

حجت الاسلام جوان آراسته تأکید کرد: حمایت خوبی از ادبیات در فضای حوزه صورت نمی گیرد و اگر بخواهیم میزان حمایت در برابر تلاش هایی که برای شکل نگرفتن مباحث ادبی در حوزه شکل می گیرد شاید به 5 درصد نرسد و در واقع باید گفت ادبیات در حوزه یک ضد ارزش تلقی می شود و چیزی نیست که بخاطر آن سر خود را بالا نگه داشته و بگوییم طلبه ای هستم که این رتبه های ادبی را کسب کرده ام.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در حوزه کسی اهل ادبیات باشد، در واقع در حاشیه کشتی حوزه نشسته است، البته نگاه طلاب جوان و بدنه حوزه نگاه بهتری شده است و دست کم این موضوع در حوزه تقبیح نمی شود؛ امیدواریم در حوزه ادبیات دینی نگاه ها بهتر شود و نسبت حوزه و هنر و حوزه و ادبیات نسبت دوستانه تری باشد./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات