۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۱۰۴۷۹
حجت الاسلام مهدوی راد مطرح کرد؛

غفلت از تاریخ علم بزرگ‌ترین آفت در عرصه تمدن اسلامی

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: با توجه به اینکه روایات متعددی وجود دارد اما تحلیل و بحث و بررسی پیرامون آنها و سنجش میزان استناد و سندیت آن بسیار کم است.
حجت الاسلام مهدوی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام محمدرضا مهدوی راد در روز پایانی همایش نظام سلامت در اسلام که در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با اشاره به پیوند حدیث با فرآیند دانش عنوان کرد: احادیث ما پیوند عمیقی با فرآیند دانش دارند و دغدغه همیشگی عالمان دینی همواره این بوده که این ارتباط و پیوند عمیق ایجاد شود.

وی افزود: میراث حدیثی بسیار غنی در اختیار ما قرار دارد و استفاده از آنها بسیار مهم است و البته بخش اندکی از این احادیث مربوط به احادیث طبی است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: مطالعه ای که درباره نصوص وجود دارد بسیار اندک است و با توجه به اینکه روایات متعددی وجود دارد اما تحلیل و بحث و بررسی پیرامون آنها و سنجش میزان استناد و سندیت آن بسیار کم است.

حجت الاسلام مهدوی راد فهم دین برمبنای حدیث را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: فهم دین توسط حدیث و روایات بسیار مهم است اما به همان اندازه دشوار است و آسیب هایی هم دارد و باید گفت که حدیث در کنار قرآن مهم‌ترین ابزار فهم دین است.

وی اضافه کرد: بزرگترین آفت مطالعات در تمدن اسلامی عدم توجه به تاریخ علم است و موضوع تاریخ علم در تمامی علوم مهم است و متأسفانه از آن غفلت شده است.

پژوهشگر علوم حدیث تأکید کرد: اگر به چگونگی شکل گیری احادیث در تاریخ توجه نشود مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد و با سیل عظیمی از روایات بدون سند و ساختگی مواجه می شویم که تمییز آنها سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: می توان با تحلیل های تخصصی، روایات طبی را زیر ذره بین قرار داد و همان روشی را که فقها در نقد روایات فقهی انجام دادند باید در موضوعات مختلف مورد استفاده قرار داد.

حجت الاسلام مهدوی راد چیره شدن سند بر متن را از مشکلات امروزی بررسی حدیث دانست و در این باره یادآور شد: امروز سند بر متن در بررسی احادیث چیره شده است و توجه به متن کمتر است و این خود یک آفت بزرگ است و این درحالی است که اولین فردی که نقد متن را انجام داد حضرت زهرا(س) دربرابر ابوبکر بود.

وی اضافه کرد: یکی از آثار انقلاب اسلامی رها کردن دین و آثار دین از مدعیان تفسیر دین بود و همین موضوع سبب شده بود تا هر کسی درباره دین نظر بدهد و خود را مفسر دین جا بزند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اغلب روایاتی که با عنوان خوردنی ها، پوشیدنی ها، افراد، شهرها، قبائل وجود دارد جعلی هستند و اصل اولیه در بررسی این روایات عدم حجیت آنها است.

حجت الاسلام مهدوی راد در پایان خاطرنشان کرد: بررسی و تحلیل احادیث طبی کار بسیار مهم و مشکلی است و تاریخ علم حدیث و میراث آن بسیار مهم است و نقش بسیار مهمی در بررسی احادیث طبی دارد./872/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات