۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۱۰۱۱۰
آیت الله مکارم شیرازی:

حوزه‌های علمیه مراقب افراد نفوذی باشند/طلاب در کنار دروس مرسوم به نیاز روز آشنا شوند

حضرت ‌آیت الله مکارم برمراقب مسائل اخلاقی طلاب تاکید کرد و اظهار داشت: دشمنان به افرادی ماموریت می دهند تا به صورت طلبه درآیند تا آبروی حوزه و طلاب را ببرند و باید نسبت به این موضوع هوشیار بود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در دیدار حجت‌الاسلام سعید دسمی، تولیت مدرسه علمیه بقیه الله تهران  بر تربیت طلاب مستعد و توانمند تاکید کرد و خواستار حضور پررنگ حوزویان در عرصه های علمی شد.

وی با بیان اینکه از آیه نفر استفاده می شود که جهاد علمی از جهاد نظامی بالاتر است، تصریح کرد: قرآن کریم می فرماید همه نباید به میدان جهاد بروند؛ بلکه باید برخی بمانند و احکام اسلام را فرا بگیرند و به دیگران آموزش دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تفقه به تنهایی کافی نیست، بلکه باید احکام فقهی به درستی پیاده شود یعنی انسان باید معلومات خود را در جامعه اجرایی کنند، افزود: جهاد علمی از مقامات شهدا و مجاهدان بالاتر است؛ از این رو کسانی که در جهاد علمی شرکت دارند باید خوشحال باشند که چنین توفیقی دارند.

وی ادامه داد: باید در این زمان نیازها را در نظر گرفت و طلاب را بر اساس آنها پرورش داد؛ زیرا پیامبر طبیبی سیار بود و دوای لازم را به مردم می داد اطبای روحانی نیز باید این گونه باشند و مشکلات مردم را حل کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، گفت: باید در کنار تدریس فقه و اصول نیازها در نظر گرفته شود به ویژه شبهات باید پاسخ داده شوند، بسیاری از شبهات قدیمی هستند اما لباس تازه ای بر آن پوشانده اند؛ درست است که درس های معمولی باید خوانده شود؛ اما پاسخ به شبهات ضروری است.

وی افزود: طلاب باید به سلاح قلم و بیان مجهز شوند و در جلساتی علمی و کاربردی جهت تقویت بنیه علمی خود بیشتر شرکت و مقاله نویسی کنند؛ زیرا امروز بدون داشتن دانش و بنیه علمی کاری پیش نمی رود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: عالمی که نتواند پاسخگو و حل کننده مشکلات باشد فایده ای ندارد؛ باید طلاب از آسیب های فضای مجازی آگاه باشند و راهکار مقابله را بدانند.

وی افزود: امروزه خطرات بسیاری جوانان را تهدید می کنند و باید از شرکت در مجالس آلوده و دوستان ناباب پرهیز کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه باید پایه های علمی طلاب درباره مسائل اعتقادی تقویت شود و طلاب به مسائل مربوط به مقابله با تروریست ها و تکفیری ها به صورت علمی وارد عمل شوند، تصریح کرد: باوجود اینکه ایران در صف اول مبارزه با تروریسم قرار دارد اما ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کنند؛ ولی عربستان که حامی تکفیری ها است را مبارز با تروریسم می خوانند.

وی با بیان اینکه۸۰ سند وجود دارد که وهابی ها دعوت به کشتار و متهم به شرک می کنند  و این افکار داعش پرور بوده است؛ ادامه داد: در کلمات ابن تیمیه و عبدالوهاب ریشه این مسائل وجود دارد، در کتب درسی آموزش می دهند که خون زائران حلال است؛ باید در برابر هجمه های دشمنان بایستیم و برنامه ها را به پیش ببریم.

این مرجع تقلید با بیان این که در برنامه ها باید نیازها را در نظر گرفت، گفت: همانگونه که  معجزات انبیا متناسب با علوم و مسائل آن زمان بوده است، امروزه نیز تربیت طلاب باید بر اساس نیازهای روز باشد.

وی با تأکید بر این که باید مراقب مسائل اخلاقی طلاب بود که در معرض خطر هستند، هشدار داد: دشمنان به افرادی ماموریت می دهند تا به صورت طلبه درآیند تا آبروی دین و حوزه و طلاب را ببرند که این موضوع ضرورت هوشیاری حوزه علمیه را می طلبد./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات