۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۰۹۹۳۳
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

تلاش آمریکا برای مصادره دستاوردهای آیت‌الله سیستانی/ خیانت به آرمان فلسطین با امضای «قرارداد صلح»

آمریکا با دخالت در مسائل داخلی عراق و پرداخت مبالغ هنگفت به برخی مسؤلان حکومتی تلاش دارد تا دستاوردهای آیت‌الله سیستانی در این کشور را به نفع خود مصادره کند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» به مرور مهمترین اخبار جهان اسلام خواهیم پرداخت:

عراق: پیام تبریک مراجع تقلید در پی آزادی موصل
آیت الله سیستانی مرجع تقلید عراق در پیامی آزادی موصل از چنگال داعش را به رزمندگان محور مقاومت و ملّت عراق تبریک گفت.
آیت الله بشیر النجفی از مراجع تقلید نجف با بیان نقش روحانیت در ترویج اسلام تصریح کرد که اندیشه نورانی و اسلام نابی که حوزه به جامعه تقدیم می کند، مردم را به محبت، گذشت، مهربانی، صلح، همزیستی، بندگی خداوند متعال و پیروی از سیره و راه اهل بیت (ع)دعوت می کند.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق طی پیامی پیروزیهای اخیر رزمندگانی عراقی را تبریک گفت و اظهار داشت: مردم عراق منتظر پاکسازی کامل اراضی عراق از لوث جریان تروریستی داعش هستند.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به آزادی استان موصل از چنگال داعش، تصریح کرد: همچنان از اوامر حضرت آیت الله سیستانی پیروی میکنیم.
دفتر حضرت آیت الله حکیم، حمایت این مرجع تقلید از یک حزب سیاسی مشخصی را تکذیب کرد.
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کربلا بر ضرورت اهتمام بیشتر به خانواده شهدا تاکید کرد.
حجت الاسلام مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق تصریح کرد که مرجعیت دینی عراق خط قرمز است و نباید از آن عبور کرد.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف خواستار مشارکت ملی و بین المللی برای بازسازی مناطق آزاده شده از چنگال جریان تروریستی داعش شد.
حجت الاسلام شیخ محمد مهدی الناصری رییس جمعیت «التضامن الإسلامی» عراق با اشاره به رشادت و جانفشانی شهدا خواستار زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا شد.
شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق خاطر نشان کرد که هرگونه عقب‌نشینی در قبال فلسطین و تلاش برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها خیانت به خدا، نبی اکرم(ص) و مؤمنان است.
احسان الریکانی از مسؤولان اتحادیه علمای دین در اقلیم کردستان عراق در گفتوگو با روزنامه «افرو» وابسته به حزب دموکراسی کردستان گفت: هر شخصی که با همهپرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق مخالفت کند، خائن و باید از این کشور برود. شخصیتهای دینی مخالف همهپرسی باید مجازات شوند.
جمعیت مسیحی بابلیون عراق طی پیامی خواستار حمایت بین المللی برای بازسازی هرچه سریعتر مناطق آزاد شده از چنگال تروریسم شد.
همزمان با آزادی موصل آمریکا تمام تلاش خود را برای ایجاد اختلاف و چند دستگی در عراق و مصادره دستاوردهای آیت‌الله سیستانی در این کشور به کار گرفته است. آمریکا ضمن رایزنی با سران برخی عشایر مانع از بازدید مردم عشایر با آیت‌الله سیستانی شده و با پرداخت هزینه‌های فراوان به برخی سیاست‌مداران عراق درصدد است تا با اسکان آوارگان عراقی مانع از گسترش روزافزون محبوبیت آیت‌الله سیستانی در میان اهل تسنن شود.

 

لبنان: تجلیل از مقام علمی علاّمه فضل‌الله
حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌الله تاکید کرد که مسائل داخلی و منطقه‌ای هیچگاه سبب غفلت رزمندگان از دشمن اصلی جهان اسلام یعنی اسرائیل نخواهد شد.
حجت الاسلام شیخ حسن بغدادی عضو شورای مرکزی حزب الله با اشاره به پیروزی اخیر محور مقاومت در عراق، نقش بسیج مردمی و مرجعیت دینی را در این پیروزی ممتاز دانست.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان از اقدام برخی کشورهای عربی در عادی سازی روابط با رژیم جعلی اسرائیل به شدت انتقاد کرد.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت امروز در هفتمین سالگرد ارتحال آیت الله سید محمد حسین فضل الله از مراجع لبنان گفت: مسیر آیت الله فضل الله در وحدت ملی، اسلامی، دینی و انسانی را ادامه میدهیم و در برابر هر گونه اختلاف طائفهای، مذهبی، قومی و دینی میایستیم.
حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش امل لبنان مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریسم را واجب دانست و تصریح کرد که لبنان یک قدرت بازدارنده جهت حفظ امنیت منطقه و یک نیروی توانا در مبارزه با دشمن اسرائیلی است.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با اشاره به اینکه برخی هیچگاه تاریخ را نخوانده و تنها آرزو و توهمات خود را می بینند، تأکید کرد: تروریسم و حامیان مستقیم و غیرمستقیم آن کاملا رسوا شده اند و افکار عمومی نیز با کسانی که در پی اهداف پست خود هستند، برخورد می کند.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان اظهار داشت که عربستان سعودی به حمایت از تروریسم در سوریه پرداخته و می خواهد دولت این کشور را سرنگون و قدرت نظامی آن را نابود سازد چرا که سوریه خطری بزرگ برای رژیم اشغالگر صهیونیستی به شمار می آید.
مالک الشعار مفتی طرابلس لبنان با محکومیت خشونت علیه زنان خاطر نشان کرد که  در آموزه‌های اسلامی زنان جایگاهی همانند مردان پیدا کرده و اسلام به زنان عزت و کرامت بخشید.
سخنرانی‌های سید حسن نصر‌الله دبیرکل حزب الله لبنان به عنوان نخستین رهبر عرب که نیروگاه دیمونا را مورد تهدید قرار داد، در دانشگاه تل آویو تدریس می‌شود.

بحرین: حصر خانگی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم
حجت الاسلام شیخ محمد خجسته عضو مجلس اسلامی علمای بحرین و از روحانیان انقلابی این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به آخرین وضعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبری انقلابیان این کشور تاکید کرد که آیت الله عیسی قاسم همچنان در حصر خانگی به سر برده و نیروهای امنیتی منزل ایشان را محاصره کردند.
مسؤولان امنیتی بحرین، شیخ کاظم درویش از روحانیون شیعه بحرینی را بازداشت کردند. شیخ درویش هفته گذشته برای انجام بازجویی به یکی از مراکز امنیتی احضار شده بود که پس از آن بازداشت شد.
در پی افزایش بازداشت مدافعان حقوق بشر در بحرین، سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیهای با ابراز نگرانی از مسؤولان بحرین خواست تا هرچه سریعتر زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

مصر: پاسخ به سیزده‌هزار مساله فقهی در شش ماه سال
محیی الدین العفیفی دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با اشاره به افزایش شبهات دینی در دهه‌های اخیر وظیفه علما را پاسخگویی به این شبهات دانست.
عباس شومان معاون شیخ الازهر با انتقاد از برخی تفسیرها درباره احکام دینی تاکید کرد که حجاب از دستورات اساسی اسلام است.
شوقی علام مفتی مصر خواستار حضور فعال مومنان در فعالیت‌های اجتماعی و تلاش برای نهادینه شدن امور اخلاقی شد.
به همت الازهر مصر پویش مردمی حمایت از زنان و مبارزه با خشونت و افراط گرایی علیه آنان در این کشور آغاز به کار کرد.
مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر از پاسخگویی به بیش از سیزده هزار سوال شرعی در نیمه اول سال جاری میلادی خبر داد.
سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد که در حمله تروریستی تکفیری‌ها به منطقه رفح بیش از 40 تروریست تکفیری کشته و6 خودروی آنها منهدم شد و26 تن از نظامیان مصری مستقر در یکی از پست های بازرسی بر اثر انفجار خودروهای بمب گذاری شده کشته وزخمی شدند.

فلسطین: تلاش ابومازن برای امضای قرارداد صلح با اسرائیل
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که آماده امضای «قرارداد تاریخی صلح» با اسرائیلی ها بر اساس راه حل دو دولت هستیم.
خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامی نوار غزه در ارتباط با عادی‌سازی مناسبات تل آویو-ریاض گفت: هر کشور عربی اسلامی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، حق ملت فلسطین را انکار کرده است.
اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با تجلیل از حمایت‌های ایران از مساله فلسطین خاطر نشان کرد که مسجدالاقصی کاملا متعلق به اسلام باقی خواهد ماند.

عربستان: نظامیان سعودی در پنجاه و ششمین روز محاصره العوامیه بار دیگر به شمال این منطقه شیعه نشین یورش برده و به سمت اهالی آن تیراندازی کردند.
کاربران عرب شبکه اجتماعی توییتر علی الربیعی مبلغ سعودی را پس از درخواست وی از ائمه جماعات و واعظان مسلمان مبنی بر توقف ضدیت با یهود و نصاری به شدت مورد نکوهش قرار دادند.

پاکستان: حجت‌الاسلام مقصود علی دومکی، دبیرکل مجلس وحدت مسلمین ایالت «سند» پاکستان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز تخریب بقیع اظهار کرد: آل سعود خادم حرمین نیست؛ بلکه نوکر آمریکا است.

افغانستان: کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح افغانستان با تاکید بر اینکه بحران جاری راه حل نظامی ندارد از طالبان خواست تا به روند صلح بپیوندد.

آمریکا: نیروهای امنیتی آمریکا امام جماعت مسجد الرسول (ص) شهر لس‌آنجلس را بازداشت کردند./981/ب953/ر

 

ارسال نظرات