۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۵۰۸۱۰۰

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

اتمام عملیات بهسازی موزه آذربایجان، نشست ملی «تبریز ۲۰۱۸» با حضور معاون رییس‌جمهور در تبریز و همچنین تأکید بر مرمت مساجد تاریخی مراغه از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مهدی بزاز دستفروش، رئیس امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی از اتمام عملیات مرمت و بهسازی بخش پیش از اسلام موزه آذربایجان خبر داد و اظهار داشت: پروژه بهسازی و عملیات مرمتی کفپوش بخش پیش از اسلام موزه آذربایجان‌ به اتمام رسیده و تردد از درب اصلی امکان‌پذیر بوده و گردشگران می‌توانند از طبقه اول، بخش پیش از اسلام و طبقه دوم تالارهای دوره اسلامی، سکه، مهرموزه آذربایجان بازدید کنند.

وی تصریح کرد: در ادامه عملیات مرمتی کفپوش‌های این موزه، بخش آثار تجمسی موزه آذربایجان واقع در زیرزمین این موزه تعطیل است.

نشست ملی «تبریز ۲۰۱۸» در تبریز برگزار می‌شود
صادق نجفی، شهردار تبریز در برنامه تلویزیونی تبریزیم گفت: سومین نشست ستاد ملی سیاست‌گذاری «تبریز ۲۰۱۸» با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تبریز برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری سومین نشست ستاد ملی سیاست‌گذاری «تبریز 2018» در تبریز، 30 دستگاه اجرایی، اقدامات و برنامه‌های خود را با حضور ‌احمدی‌پور معاون ‌رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به نقش محوری شهرداری تبریز در پیشبرد اهداف گردشگری بین‌المللی تبریز، گفت: شهرداری تبریز به‌عنوان متولی اصلی تقویت زیرساخت‌ها و ضرورت‌های تبریز 2018، بودجه‌ای در حدود 300 میلیارد تومان در این بخش، در نظر گرفته که این بودجه در صورت تحقق اعتبار 700 میلیارد تومانی دولت، نقطه عطفی در توسعه گردشگری شهر است.

شهردار تبریز با بیان این‌که، در 8 سال منتهی به سال 92، درآمد شهرداری تبریز حدود 5 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: این رقم در 4 سال گذشته، علی‌رغم وضعیت اقتصادی کشور و تنگناهایی که بر عموم شهرداری‌ها عارض شده، به حدود 8 هزار میلیارد تومان رسیده که از این میان، حدود 6 هزار میلیارد تومان، مربوط به توسعه زیرساخت‌های عمرانی بوده است.

وی تصریح کرد: طبق وعده دولت، مقررشده هر یک از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، یکی از برنامه‌ها یا نشست‌های ویژه خود را در تبریز برگزار کنند که این امر، در صورت تحقق، ظرفیت‌های گسترده شهر را در جایگاه ملی، به عرضه عمومی خواهد رساند.

شهردار تبریز همچنین از برگزاری نشست مشترک شهرداری تبریز با مدیران مراکز استانی صداوسیمای استان‌ها خبر داد و افزود: با برگزاری این نشست، به‌زودی، شرایطی فراهم خواهد شد که موضوع مهم تبریز 2018، از طریق شبکه‌های استانی و برون‌مرزی منعکس شود.

مرمت مساجد تاریخی مراغه در اولویت قرار دارد
یعقوب طالبی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مراغه گفت: مرمت مساجد تاریخی مراغه همواره در اولویت های مهم مرمتی میراث فرهنگی شهرستان مراغه قرار داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بنا‌های تاریخی برای نگهداری همواره نیازمند مرمت هستند افزود: مرمت مساجد تاریخی مراغه با توجه به میزان اضطرار و نیاز به امر مرمت، در دوره‌های مختلف با اعتبار سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

طالبی خاطر نشان کرد: در راستای حفظ و صیانت مساجد شهرستان مراغه در سالهای اخیر عملیات مرمتی مسجد شجاع الدوله به اتمام رسیده و مرمت مسجد سفید در مرحله نهایی خود قرار گرفته است و در آینده نزدیک در اختیار نمازگزاران و مردم مومن شهرستان قرار خواهد گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مراغه افزود: مرمت مسجد ملا‌رستم نیز در دوره های مختلف صورت گرفته و در حال حاضر نیز بخش هایی از آن نیازمند مرمت می باشد که در دستور کار سازمان قرار دارد که همزمان با اتمام مرمت مسجد سفید، مسجد ملارستم به همراه مسجد تاریخی ضریر به محض تامین اعتبار عملیات مرمت آن نیز آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اکثر پروژه های مرمتی این شهرستان مربوط به مساجد این شهرستان بوده، در خصوص مسجد ریحان افزود: تفاهم نامه ای با مشارکت بخش خصوصی به منظور مرمت این مسجد امضا شده است و به زودی عملیات مرمتی آن آغاز خواهد شد.

خانواده مراغه‌ای از قصاص قاتل فرزندش گذشت
سیدعلا الدین نقیبی، مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مراغه گفت: با تلاش های معتمدان و اعضای این انجمن، اولیای دم از قصاص قاتل فرزندشان گذش
ت کردند. در این اقدام خداپسندانه و نیک، خانواده و اولیای دم جوان مرحوم نیما شاهین پور، بدون دریافت خون بها، از قصاص نفس ضارب فرزند خود گذشت کرده و وی را از چوبه دار رهایی دادند.

نقیبی اضافه کرد: این محکوم اردیبهشت ماه سال ۹۵ مرحوم نیما شاهین پور را که جوانی ۱۷ ساله بود در یک نزاع دسته جمعی به قتل رسانده بود. از سه ماه گذشته تاکنون سه پرونده قصاص قتل عمد در این شهرستان با تلاش این انجمن و خیران منجر به صلح و سازش و عفو محکوم شده است.

وی با اشاره به تلاش های این انجمن برای رهایی زندانیان گفت: در این راستا خیران و معتمدان شهری از جمله اعضای گروه صلح و سازش و نیز دادستان مراغه نقش مهمی در کاهش آلام این محکومان و رهایی آنان داشته اند. از ابتدای سال جاری نیز با کمک یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریالی خیران دلسوز این شهرستان ۱۵ زندانی جرائم غیر عمد مالی از زندان آزاد شده‌اند./303/935/ب1

ارسال نظرات