۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۰۶۹۲۲

انتقاد آ‌یت الله مکارم از شیطنت برخی وکلا در متلاشی کردن خانواده ها

حضرت آ‌یت الله مکارم گفت: اخیرا برخی از وکلا در روزنامه آگهی کردند که حاضر هستند در یک هفته طلاق توافقی زوجین را بگیرند، در یک جامعه اسلامی که طلاق منفورترین کار است این کارها به عنوان جرم باید تعقیب شود.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به آسیب های اجتماعی در خانواده و مسأله طلاق گفت: توقعات بیجا زمینه ای برای طلاق است که اگر توقعات کم شود طلاق هم کم خواهد شد.

وی با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع طلاق در خانواده ها افزود: عجله کردن در کار سبب طلاق خواهد شد، گاهی انسان عصبانی شده و فورا سراغ برنامه طلاق می رود اما اگر عجله نکرده و از گذشت زمان استفاده کند کم کم آرامش پیدا می کند و افکار شیطانی مربوط به طلاق از ذهن او خارج می شود؛ بنابراین شتاب و عجله در همه کارها به ویژه در مسأله طلاق زیانبار است.

وی افزود: متأسفانه اخیرا برخی از وکلای دادگستری شیطنت عجیبی می کنند، این افراد در روزنامه آگهی کردند که حاضر هستند در یک هفته طلاق توافقی زوجین را بگیرند، در یک جامعه اسلامی که طلاق منفورترین کار است برخی آگهی می کنند که در یک هفته خانواده را از هم متلاشی می کند، این کارها به عنوان جرم باید تعقیب شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وکلای دادگستری دارای هدف هرگز این چنین نیستند، اظهار داشت: متأسفانه برخی که فقط به درآمد و پول می اندیشند سراغ این برنامه های غلط می روند که باید جلوی این کارها گرفته شود.

وی ادامه داد: خانواده ها باید برای حل مشکلات به سراغ های کانون های مشاوره بروند، این روزها اصل مشاوره اسلامی در حال زنده شدن است و افرادی که مشکلی پیدا می کنند به سراغ مشاوران می روند که این مشاوران باید مسلمان بوده و ایمان و وجدان داشته باشند تا بتوانند کار را اصلاح کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در بسیاری از مواقع مراجعه به مشاوران راهگشا است، ابراز داشت: افراد باید سراغ مشاوران بروند و از آنان مشورت بگیرند که یکی از عوامل پیشگری از طلاق است، نکته دیگر درباره خانواده این است که قرآن کریم بحث حکمیت را مطرح می کند.

وی عنوان کرد: جالب است که هزار و 400 سال قبل در آن جامعه عقب افتاده جاهلی اسلام ظاهر شد و در مورد اختلافات خانوادگی بحث حکمیت را مطرح کرد، در آیه 35 سوره نسا می فرماید اگر زمزمه طلاق بین زن وشوهر به وجود آمد باید حکمی از خانواده زوج و حکمی از خانواده زوجه حضور پیدا کنند تا حرف های دو طرف را بشنوند و میان آن ها صلح و سازش ایجاد کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این افراد باید به اصلاح بیندیشند اما اگر کارد به استخوان رسیده و ممکن است به حوادث ناگوار منتهی شود شاید حکم ها به طلاق حکم دهند اما باید تا می توانند به صلح و سازش بین زوجین بیندیشند و کاری نکنند که جدا شوند.

وی اضافه کرد: یکی از عواملی که در اسلام برای پیشگیری از طلاق وجود دارد این است که اسلام شرایط طلاق را سخت کرده است، از این رو مرد نمی تواند به زن بگوید که او را طلاق داده و به خانه پدرش بفرستد بلکه شرایط را سخت سخت گرفته و طلاق با این جمله مرد حاصل نمی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اولا زن اگر آمیزشی با شوهر داشته داشته باشد باید بگذارد تا عادت صورت گیرد و سپس پاک شود و بعد به مجلس طلاق بروند، از این رو مدت زمانی طول می کشد و ممکن است زن و شوهر از آن شور ناراحتی و غضب پایین بیایند.

وی افزود: اسلام شرط می کند که اگر بعد از عادت رابطه ای نداشته باشند تازه می شود مجلس را تشکیل داد اما برای طلاق دو شاهد عادل نیاز است که صیغه طلاق را بخوانند نه این که مرد صرفا بگوید زن را طلاق داده است و طلاق جاری شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که طلاق دوگونه است، اظهار داشت: گاهی طلاق رجعی است یعنی شوهر ناراحت بوده و زن ناراحت نبوده است و شوهر شکایت می کند و زن را طلاق می دهد، این زن نمی تواند خانه پدر برود بلکه باید حدود 3 ماه که ایام عده است در خانه شوهر بماند، در این مدت زن حجاب نخواهد داشت، با شوهر غذا می خورد و آمیزش دارد یعنی ممکن است که در این سه ماه زندگی جوش بخورد.

وی ادامه داد: اگر طلاق خلع باشد هم راه بازگشت دارد، زن می تواند به آن چیزی که بذل کرده برگردد و بگوید که مهریه برگردانده شود و تا موقعی که عده است می تواند برگردد، ممکن است که در این حالت هم مجددا زن و شوهر برگردند و زندگی محکم شود، اسلام موانعی بر سر راه طلاق ایجاد کرده است که حتی الامکان به آن منتهی نشود چقدر احکام اسلام حکیمانه و حساب شده است./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات