۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۵۰۶۷۷۹
نماینده ولی فقیه در ایلام:

اخلاق نیکو نشانه خوشبختی انسان است

نماینده ولی فقیه در ایلام گفت: اخلاق نیکو یعنی داشتن کرامت نفس، بزرگی روح، گشادی چهره و متانت در برخورد و کسی که اخلاق نیکو داشته باشد خود را اسیر هواهای نفسانی نمی کند.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام امروز در ادامه جلسه تفسیر قرآن در مسجد جامع ایلام، اظهار داشت: توجه به اخلاق و امور اخلاقی در دین مبین اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و چنانکه  رسول اکرم(ص) هدف از رسالت خود را به کمال رساندن اخلاق معرفی می کنند.

وی افزود: از حضرت علی(ع) روایت شده است که فرمود؛ رب عزیز أذله خلقه و ذلیل أعزه خلقه یعنی چه بسا عزیزی که خلقش او را ذلیل کرده و چه بسا ذلیلی که خلقش او را عزیز کرده است. اخلاق همان چیزی است که در تمام اوراق کتاب زندگی ما دخالت و نظر دارد و بدون آن هیچ عملی کامل نخواهد بود و در حقیقت اخلاق زندگی را خوشمزه و شیرین می کند.

امام جمعه ایلام خاطر نشان کرد: اخلاق نیک و پسندیده در اجتماع پیامدهای ویژه ای دارد از جمله اینکه سبب احساس امنیت اجتماعی، گسترش محبت و دوستی، پیدایش روح تعاون و همکاری، افزایش سود مادی، رفاه و آسایش زندگی اجتماعی و بهبود روابط اجتماعی و در نهایت سعادت دنیوی و اخروی و برخورداری از بهشت جاودان می شود. امام سجاد(ع) در این باره می فرماید؛ سخن خوب آمیخته به اخلاق و ادب مال را زیاد می کند و رزق را افزایش می دهد و اجل را به تاخیر می اندازد، آدمی را در نزد خانواده اش دوست داشتنی می نماید و سرانجام صاحبش را از بهشت جاودان و رحمت نامحدود باریتعالی برخوردار می سازد.

وی ادامه داد: در چنین جامعه ای احساس تعامل و خدمت به مردم و لزوم همکاری و همگرایی در نیکوکاری و سالم سازی اجتماعی به عنوان یک اصل بزرگ پذیرفته شده است و پیدایش روح همکاری و همیاری نمود بارزی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی تصریح کرد: بنابراین اخلاق نیکو یعنی داشتن کرامت نفس، بزرگی روح، گشادی چهره و متانت در برخورد  و کسی که اخلاق نیکو داشته باشد خود را اسیر هوا و هواهای نفسانی نمی کند. از ارتکاب گناه اجتناب می کند و کنترل اعضا و جوارحش را به دست می گیرد و نفس خود را عزیز و محترم نگه می دارد و با مردم با نیکویی سخن می گوید به انسانهای دیگر احترام می گذارد با مردم مدارا می کند و صبور است.

وی در پایان یادآور شد: داشتن اخلاق نیکو نشانه خوشبختی انسان و اخلاق بد نشانه بدبختی است. اخلاق خوب گناهان را ذوب می کند همانطوری که اشعه آفتاب برف و یخ را ذوب می کند و اخلاق بد عمل را فاسد می کند همانطوری که سرکه عسل را فاسد می کند./۸۷۹/۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات