۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۰۵۴۵۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

عزت در جهاد با دشمن است نه سازش

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که بعضی از کارها مانند فرار از میدان جهاد و ساز با دشمن ذلت آور است، گفت: عزت در جهاد با دشمن است نه سازش.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه امروز در شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که همه منابع عزت نزد خداست، گفت: عزت و ذلت به دست خداوند بوده و خدا به هرکس که بخواهد عزت می دهد و هرکس را بخواهد ذلیل می کند.

وی با اشاره به این که بعضی از گناهان انسان را ذلیل می کند اما حرکت در مسیر بندگی خدا به انسان عزت می دهد، افزود: فرار از میدان جهاد و سازش با دشمن انسان را ذلیل می کند زیرا هر چند که جهاد از اصول اسلام نیست اما در زمانی که به مسلمانان حمله می شود، مسلمانان باید با دشمن وارد جنگ شده و عزت مندانه از حریم خود دفاع کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که عده ای در پاسخ به این آیه قرآن که عزت و ذلت به دست خداوند است بیان می کنند که آیا حکومت ظالمان نیز به دست خداوند است، تصریح کرد: علامه طباطبایی در این زمینه می فرمایند حکومت ظالمان نیز به اراده خداوند است اما فرد ظالم بدون اذن خداوند حکومت را غصب کرده و حکومت او باطل است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: خواندن دو آیه از آیات قرآن قبل از دعا، دعای انسان را مستجاب می کند و این دو آیه، آیه« قُلِ اللّهُمَّ ملِكَ المُلكِ تُؤتي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ مَن تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ بِيَدِكَ الخَيرُ اِنَّكَ عَلي كُلِّ شى‏ءٍ قَدیر» و «تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَاب» هستند که به قدرت پرودگار اشاره داشته و می فرمایند که همه امور به دست خداوند است و چون در این دو آیه دو اسم اعظم خداوند وجود دارد، تلاوت آن قبل از دعا، دعا را مستجاب می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به نکات تفسیری آیه 17 سوره احزاب گفت: این آیه می فرماید«قُلْ مَنْ ذَا الَّذي يَعْصِمُکُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرادَ بِکُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِکُمْ رَحْمَةً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً» یعنی بگو چه کسی شما را از( خواست) خدا نگه می دارد اگر به شما اراده بدی و عذاب یا اراده خوبی و رحمت نماید و هرگز آنها برای خودشان غیر از خدا سرپرست و یاوری نمی یابند.

وی افزود: این آیه به ماجرای دو تن از رزمندگان احزاب اشاره دارد که برای دیدار اهل و عیال خود وارد مدینه شدند و یکی از رزمندگان دید که برادرش سفره غذایی بر پا کرده و مشغول خوشگذارنی است و با دیدن او به او گفت که تو هم به میدان جهاد نرو و پیش ما بمان. وقتی این دو رزمنده این ماجرا را دیدند این آیه نازل شد و خداوند معوقین را مورد لعنت خود قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با تأکید بر این که در مقابل این آیه سوره عادیات نیز برای تقدیر از رزمندگان در میدان جهاد نازل شده است، گفت: این آیه به ماجرای پیروزی مسلمانان در نبرد ذات السلسل و دلاوری های امام علی(ع) اشاره دارد و امام علی(ع) قبل از این که خبر پیروزی مسلمانان را به پیامبر(ص) بدهد این آیه بر پیامبر(ص) نازل شد و حضرت رسول(ص) با تلاوت این آیه در مسجد به استقبال امام علی(ع) در مسافت ها دور تر از مدینه رفتند.

وی با اشاره به این که آیه 19 سوره احزاب ویژگی های معوقین را بیان می کند، ادامه داد: نرفتن به جبهه جهاد، گرد شدن چشم ها از ترس دشمن، به حالت مرگ افتادن و بدبین شدن به خدا و رسولش از اوصاف معوقین است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: جهاد با دشمن از اهمیت زیادی برخوردار است به گونه ای که یکی از افتخارات امام علی(ع) حضور در میدان جهاد است و اگر امروز ما در کشور خود شاهد امنیت هستیم به این علت است که با دشمن خارج از مرزهای خود به جهاد برخاسته و منتظر نشدیم که دشمن در داخل کشور به نبرد با ما بپردازد همانطور که رهبر معظم انقلاب این موضوع را مورد تأکید قرار دادند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات