۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۰۴۱۸۷

چند خبر کوتاه از بنیاد فرهنگی بین المللی امام رضا

معرفی اعضای کمیته علمی جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی رضوی با عنوان جشن قصه‌گویی «با کودکان قصه بخوانیم» در رشت و برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۷۷ کشور جهان از اخبار کوتاه بنیاد فرهنگی بین المللی امام رضا(ع) است.
بنیاد فرهنگی بین المللی امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، اعضای کمیته علمی هفتمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور در گیلان معرفی شدند.

بر این اساس، حسین ابراهیمیان معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد فرهنگ و زبان‌های ایرانی، دبیری کمیته علمی این جشنواره را بر عهده دارد.

کاظم فلاحی دبیر شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، دکتری مدیریت اقتصاد و فرهنگ، مجید محمد پورکارشناس خبره رسانه، مدیرمسؤول نشریه و استاد دانشگاه، حجت‌الاسلام سید ذبیح‌الله قوامی مسؤول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی از اعضای کمیته علمی هفتمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها هستند.

همچنین «سید هاشم موسوی» دکتری مردم‌شناسی و سردبیر نشریه و استاد دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی استان و «هوشنگ عباسی» کارشناس ارشد ادبیات و سردبیر ماهنامه؛ دیگر اعضای اتاق فکر این جشنواره هستند.

یادآور می‌شود؛ هفتمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور از سری برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، معاونت امور مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، مردادماه 96 هم‌زمان با دهه کرامت به میزبانی استان گیلان برگزار می‌شود.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای مشاهده فراخوان این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی این جشنواره به آدرس gilan.shamstoos.ir مراجعه کنند.

برگزاری جشن قصه‌گویی«با کودکان قصه بخوانیم» از سری مسابقات کتاب‌خوانی هفتمین جشنواره ملی رضوی، در رشت

جشن قصه‌گویی و نقاشی «با کودکان قصه بخوانیم» با محوریت کتاب «۱۰ قصه از امام رضا(ع)» ویژه کودکان شش تا ۱۱ ساله، چهارشنبه ۱۷ خردادماه برگزار شد.

این برنامه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و در محل کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) رشت واقع در سبزه‌میدان اجرا شد.

جشن «با کودکان قصه بخوانیم» که با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و سازمان فرهنگی ورزشی رشت برگزار می‌شود، در ساعت ۱۰ صبح و به همراه ویژه‌برنامه‌های ویژه برای کودکان برگزار شد.

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و شعرخوانی از سوی استاد شاعر احمد خدادوست و موسیقی از دیگر برنامه‌هایی بود که برای این روز در نظر گرفته‌شده بود.

برگزاری جشن‌های دهه کرامت در 77 کشور جهان

محمد حسن واحدی در نخستین نشست شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت با بیان اینکه سال گذشته این جشن‌ها در بیش از 70 کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشهد امسال عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد این برنامه‌ها در خراسان رضوی و مشهد با شرایطی متفاوت با قبل برگزار می‌شود.

وی افزود: بر این اساس مراسم اختتامیه جشن های رضوی به پیشنهاد آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، امسال در مشهد و تالار قدس بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ستاد اجرایی باید برنامه های اختتامیه و نیز هماهنگی ها ترافیکی و برنامه ریزی برای میهمانان خارجی را به خوبی مدیریت کند و در این راستا فرمانداری مشهد محور این اقدامات قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بر این اساس باید تمامی دستگاه‌های اجرایی استان نهایت تلاش خود را در برگزاری برنامه‌ها و جشن های این ایام به تناسب پایتختی فرهنگی مشهد در جهان اسلام انجام دهند.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: شورای راهبردی ویژه برنامه دهه کرامت با همکاری استانداری خراسان رضوی ، آستان قدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) تشکیل شده و بدین منظور 10 راهبرد را محور عمل قرار داده که مشارکت گسترده مردم از جمله آنهاست. 

واحدی گفت: باید این برنامه ها با محوریت مساجد و مصلی ها و سایر اماکن مذهبی در روستاها و شهرهای مختلف استان گسترش یابد و در این راستا امسال برنامه ریزی شده هیات های مذهبی و واحدهای صنفی هم وارد عمل شده و مشابه جشن های نیمه شعبان حضور پررنگ در این برنامه ها داشته باشند.

وی تکریم نیازمندان و ایتام، آموزش فرهنگ و سبک زندگی رضوی به شهروندان و زائران، ترویج کلام و سیره رضوی در میان زائران، فرهنگ سازی ازدواج آسان، طراحی رشته‌ها و دوره‌های آموزشی فرهنگ رضوی و تبیین موقعیت راهبردی مشهد در نقشه کشور را از جمله راهبردهای در نظر گرفته شده دانست.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ملاک عمل برنامه ها، راهبردهای تعین شده و نیز محورهای منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب می باشد، گفت: وظیفه شورای هماهنگی تدارک برنامه‌های داخل استان است در عین آنکه برنامه ها و جشن های دهه کرامت در سه حوزه استانی، کشوری و بین المللی تدارک شده است.

واحدی با بیان اینکه آستان قدس رضوی به عنوان متولی بارگاه منور رضوی در راس برنامه ها قرار دارد، خطاب به فرمانداران هم گفت: باید ستادهای شهرستانی هم با جدیت فعال شده وبرنامه های دهه کرامت خود را ارسال و در جلسه آینده تا حدود 10 روز دیگر برگزار می شود، بررسی شوند.

وی با تاکید بر اینکه این ایام دهه شادی است و برنامه های شاخص شهرداری مشهد در این حوزه باید بر فضاسازی مناسب شهری متمرکز شود، گفت: باید این فضاسازی ها به گونه ای باشد که شادی در شهر موج بزند.

معاون استاندار خراسان رضوی همچنین از صدا و سیما خواست با توجه به اینکه عملیات اجرایی راه اندازی رادیو کرامت حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، موضوع راه اندازی آن را بررسی کند.

واحدی،‌ رونمایی از طرح مطالعات جاده ولایت در هشت استان کشور و پروژه های مرتبط با زائران در استان خراسان رضوی را از دیگر برنامه هایی دانست که برای این ایام در کنار برنامه ها و جشن های دهه کرامت برنامه ریزی شده است.

دهه کرامت از سوم مردادماه همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز و به میلاد امام رضا (ع) ختم می شود.

اول تیرماه آخرین مهلت ارسال آثار به هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

در راستای ترویج فرهنگ رضوی و گسترش مطالعه کتاب های مناسب، نهاد کتابخانه های عمومی کشور هفتمین جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی را برگزار می کند.

این فراخوان در 4 بخش کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال و خانوادگی به معرفی کتاب های مسابقه پرداخته  که شرکت کنندگان جوان و بزرگسال با مطالعه منابع معرفی شده به سوالات آن پاسخ می دهند و کودکان نیز با تصویر سازی بخش از کتاب ها و یا ارسال فایل ویدئویی کتاب جهت معرفی به دیگران می توانند در مسابقه شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، آخرین مهلت ارسال آثار 1 تیرماه 96 اعلام شده است.

علاقه مندان می توانند جهت دریافت فایل کتاب ها به آدرس www.farspl.ir مراجعه کنند، همچنین دبیرخانه این مسابقه در شیراز، میدان قائم، ابتدای بلوار هجرت، اداره کل کتابخانه های عمومی استان، آماده دریافت آثار شرکت کنندگان فارس است./303/859/ب1

ارسال نظرات