۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۵۰۱۴۶۸
حجت الاسلام رنجبر مطرح کرد؛

ارتباط اجابت دعا با میزان استعداد انسان

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هر دعا وابسته به میزان استعداد انسان اجابت می شود، گفت: اگر انسان چیزی طلب کرد و خدا نداد یعنی استعداد آن مسأله را در او ندیده است.
حجت الاسلام رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا رنجبر رییس مجتمع فرهنگی بلال سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش  شد، با اشاره به شرح دعای سحر حضرت امام خمینی(ره) گفت: با صرف گفتن بهار گل نمی روید و درختان شکوفه نمی دهد، در شب تاریک با گفتن چراغ پیرامون انسان روشن نمی شود.

وی افزود: قرآن می فرماید که خدا اسامی زیبایی دارد اما این اسامی برای گفتن نیست بلکه برای شدن است، یکی از نام های زیبای خدا رحیم است اما این بدان معنا نیست که انسان تسبیح در دست بگیرد و صبح تا شب یا رحیم بگوید بدون این که ذره ای رحم و رأفت نسبت به دیگران و خانواده خود داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که گفتن اذکار بدون عمل به آن آن فایده ای ندارد، اظهار داشت: اگر انسان مدام یا ستار بگوید اما حاضر نباشد لغزش و خطای دیگر را بپوشاند هیچ فایده ای ندارد، همانند دیواری که روی آن حرف های خوبی نوشته شده باشد.

وی ادامه داد: برخی از افراد مثال قصاب ها را دارند که بر زبان آن ها ذکر و نام خدا است اما با دستان خود سر می برند، رحمت و رأفت باید در رفتار و کردار انسان نمود داشته باشد چون خداوند متعال عمل و عملکرد انسان را می بیند.

حجت الاسلام رنجبر با بیان این که خدا برای زبان در وقت دعا رسمیتی قائل نیست، ابراز داشت: زبان مثال را طوطی دارد آیا وقتی طوطی حرف می زند انسان ترتیب اثر می دهد؟ خدا با عمل انسان کار دارد و انسان باید با عمل خود با پروردگار سخن بگوید و از او درخواست داشته باشد.

وی عنوان کرد: اگر انسان خطای دیگران را پوشاند در حقیقت از خداوند طلب خطاپوشی می کند و خدا هم کرامت می کند، قرآن می فرماید انسان به هر اندازه که استعداد نشان دهد خداوند متناسب با آن به او کرامت می کند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: پرده پوشی نسبت به دیگران سبب می شود که خدا نسبت به انسان ستار باشد، اگر خدا به ما چیزی نداد به این دلیل است که چیزی در ما ندیده است و عنایت نمی کند، انسان باید ارادتی نشان دهد تا سعادتی ببرد.

وی اضافه کرد: حضرت امام با وصف زبان استعداد از این مسأله یاد می کنند و می فرمایند عدم ظهور فیض و افاضه خداوند به علت کمی استعداد در دعا کننده است، اگر انسان چیزی طلب کرد و خدا نداد یعنی استعداد آن مسأله را در  او ندیده است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات