۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۰۱۴۰۲
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی هشدار داد؛

حقوق شهروندی نباید بازیچه مقاصد سیاسی قرار بگیرد

حجت‌الاسلام باقرزاده وظیفه دولت را کمک به اقشار ضعیف جامعه دانست و گفت: برخی با پررنگ کردن حقوقی مانند آزادی، حقوق شهروندی ضعفا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.
حجت الاسلام باقرزاده

حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اصل سوم قانون اساسی در رابطه با حقوق ملت ابراز داشت: حقوق ملت همه اقشار از جمله زنان و کودکان و اقلیت‌ها را در برمی‌گیرد.

وی با بیان این که قانون اساسی در زمینه حقوق شهروندی چیزی کم نگذاشته است، گفت: متأسفانه ما در بحث حقوق شهروندی شاهد استفاده ابزاری هستیم و این مقوله را بازیچه مقاصد سیاسی خود می‌کنند و برای فشار آوردن بر دیگران از این ابزار استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام باقرزاده حقوق بشر و شهروندی را لازم‌الاجرا دانست و گفت: دولت‌ها در بحث حقوق شهروندی در برخی موارد خطاهایی داشته‌اند که برای نظام هزینه درست می‌کند.

وی مهم‌ترین حقوق شهروندی را حقوق ضعفا دانست و افزود: دولت اسلامی ملزم است که به حقوق افرادی که نیاز به کمک دارند بپردازد و حقوق آن‌ها را استیفای کند و در فصل سوم قانون اساسی هم زنان بی‌سرپرست و از کار افتادگان و روستاییان را مورد تأکید ویژه قرار داده است.

عضو هیأت علمی گروه حقوق مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که برخی در حقوق شهروندی مباحثی را پررنگ می‌کنند که حقوق جدی‌تر و ضروری‌تر را تحت‌الشعاع قرار دهند ابراز داشت: بحث آزادی را مطرح می‌کنند تا حقوق ضعفا و فقرا و اقشار آسیب‌پذیر کمتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که برخی با ادعای بزرگ شدن دولت از استیفای حقوق ضعفا خودداری می‌کنند، گفت: اگر دولت قرار نیست بزرگ شود در امتیاز گیری از مردم هم نباید بزرگ شود و قوانین دست‌وپا گیر برای ازدواج و مسکن و دارایی‌های مردم را نباید وضع کند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خواسته مردم این است که دولت اگر قوانین دست‌وپا گیر وضع می‌کند و مالیات می‌گیرد از طرف دیگر هم به ضعفا و محرومان کمک کند و آن‌ها را به توانمندی برساند و این حداقل و ضروری‌ترین حقی است که شهروندان بر عهده دولت دارند./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات