۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۰۱۳۵۲

فلسفه صبر در آیین مقدس اسلام

استاد حوزه علمیه خواهران به تبیین فلسفه صبر در آیین مقدس اسلام پرداخت و گفت: مهم ترین درس رمضان و روزه داری برای بندگان صبر است.
صبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه خواهران ظهر امروز در محفل ترتیل خوانی بانوان(مائده قرآنی) که در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد؛ با بیان اینکه مهم ترین درس رمضان و روزه داری برای بندگان صبر است، گفت:  صبر انواع مختلفی دارد و یک نوع صبر، صبر بر مصیبت است.

وی با اشاره به اینکه روزه داری انسان را صبور می کند و به انسان می آموزد که صبر پیشه کند، افزود: بر همین اساس است که اولیاء دین و بزرگان اسلام که انس و الفتی همیشگی با روزه و فرهنگ روزه داری داشته اند به راحتی می توانستند بر امور مختلف صبر کنند که از این جمله می توان به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حضرت زینب(س) در تمامی دوران های زندگی خود همواره به عبادات الهی از جمله نماز و روزه اشتغال داشتند و این اشتغال حتی در هنگام اسارت و پس از واقعه عاشورا نیز قطع نشد، تصریح کرد: همین روزه و نماز های شبانه بود که حضرت زینب(س) را اسوه صبر بر مصایب کرد.

خانم زنجانی ادامه داد: همانطور که بیان شد صبر انواع مختلفی دارد و اولین نوع صبر، صبر بر مصایب است که نشان می دهد انسان در مصایب باید صبوری کرده و زبان به گله و شکایت نگشاید.

وی افزود: عده ای معتقد هستند که صبر بسیار سخت است ما باید دقت کرد که قرآن کریم به استناد آیه 45 سوره بقره می فرماید که«مؤمن باید از نماز و صبرش استعانت بجوید» که در اینجا مراد از یاری گرفتن از صبر، این است که انسان برای اینکه به فضیلت پسندیده صبر مزین شود در ابتدا باید خود را صبور جلوه دهد و خود را به صبوری بزند و با پیش آمد یک مصیبت و مشکل وانمود که در برابر مشکلات صبور است و تکرار این رفتار در دراز مدت انسان را به زیور صبر آراسته می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه نوع دیگر صبر، صبر بر معصیت است، گفت: منظور از صبر بر معصیت این است که انسان کامل از گناه دوری کرده و خود را به گناه آلوده نکند و سعی کند که زبان به شکوه و شکایت نگشوده و اعضا و جوارح خود را از گناه و معصیت نگه دارد.

خانم زنجانی ادامه داد: صبر بر طاعت یکی دیگر از انواع صبر است که در این نوع از صبر مؤمن سعی می کند که از لذت های مختلف به خاطر عبادات خداوند چشم پوشی کرده و نه تنها خود، خدا را عبادت می کند بلکه سعی می کند تمام اعضای خانواده خود را نیز به طاعت و عبادت خدا دعوت کند.

وی یادآور شد: فلسفه صبر در اسلام و آیین مقدس اسلام به این علت است که ما خداوند را مالک تمام عالم می دانیم و می دانیم که خداوند مالک همه چیز است و به دلیل دارا بودن همین نگرش سعی می کنیم صبوری کنیم زیرا می دانیم این عالم، عالم خداست و تدبیر و تمشیت همه امور به اراده خداوند محقق می شود./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات