۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۹
کد خبر: ۵۰۱۲۰۶
حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی:

قرآن کریم قانون اساسی اسلام است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تشریح اهمیت و فضائل ماه مبارک رمضان، این ماه پر برکت را سالگرد نزول قرآن کریم که دستور آسمانی و قانون اساسی اسلام است، عنوان کرد.
محمدحسن صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی شنبه شب در نخستین جلسه از سلسله جلسات «تفسیر آیات مهدوی» ویژه ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: سال گذشته درباره آیات مهدوی و تفسیر آیاتی که درباره امام عصر(عج) نازل شده بود از طریق روایات و احادیث معتبر، به بحث پرداختیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: در دعای 44 صحیفه سجادیه به نکاتی درباره اهمیت ماه مبارک رمضان اشاره شده است؛ امام سجاد(ع) در بخشی از این دعا می فرمایند، خداوند متعال نعمت های بیکرانی به بندگان لطف کرده که باید شکرگذار این نعمات باشیم تا خدای متعال پاداش محسنین را به ما عنایت فرماید.

وی بیان داشت: خدا را شاکر هستیم که راه های احسان را به ما نشان داد تا ما این راه ها را بپیماییم و به سوی رضایت خداوند متعال حرکت کنیم؛ خدا را شاکر هستیم که از این راه های احسان، شهر الله را به ما نشان داد که این شهر الله، همان ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه مسلمانان است که خود را در این ماه پاک کرده و برای لیلة القدر آماده می کنند؛ ماهی که خدای متعال در آن قرآن کریم را نازل کرد و مردم به وسیله این کتاب هدایت شدند و بینات و آیات الهی برای مردم نازل شد.

وی افزود: سالگرد نزول قرآن کریم که دستور آسمانی و قانون اساسی اسلام به شمار می رود ماه مبارک رمضان است؛ فضیلت این ماه بر سایر ماه ها معلوم و فضایل بسیار مشهودی برای این ماه قرار داده شده است یعنی آن چه که در ماه های دیگر حلال است، حرام قرار داده می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: انسان در روزهای این ماه مبارک، برای قرب الهی حق خوردن و آشامیدن هیچ چیز را ندارد؛ اگر کسی فضیلت این ماه را درک کند، می داند که چطور باید در مقابل پروردگار قرار گیرد و خود را حفظ می کند.

وی اظهار داشت: فلسفه واقعی روزه داری این است که اعضا و جوارح مسلمان مرتکب گناه نشود؛ روزه واقعی به این معنا است و تمام اعضا و جوارح انسان باید صائم باشد؛ انسان روزه دار، لغو نمی شنود، در راه بیهوده قدم بر نمی دارد و در مجالس لهو و لعب وارد نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی در ادامه سخنان خود بیان داشت: بهترین صدایی که باید به گوش انسان بخورد، صوت قرآن کریم است؛ برخی دعای ابوحمزه ثمالی را در قنوت نماز وتر خود می خواندند.

وی ادامه داد: اگر انسان می خواهد نطقی کند، باید سخن قرآنی و اهل بیت(ع) را بر زبان جاری کند؛ صحبت انسان باید صحبت با قرآن کریم باشد؛ با اشعار و سخنان شیطانی فقط عمر انسان تلف می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در کتاب «فضائل الاشهر الثلاثه» روایاتی درباره ماه مبارک رمضان ذکر شده است؛ در یکی از این روایات آمده، خدای متعال در ابتدای ماه مبارک رمضان همه کسانی که اهل قبله هستند را می آمرزد تا با پاکی از گناه وارد این ماه مبارک شوند.

وی خاطرنشان کرد: کسی که یک روز از ماه مبارک رمضان را با رغبت روزه بگیرد، اگر خداوند یک جهان از طلا را به او بدهد، قابل مقایسه با این یک روز نیست؛ هر کس یک کار خیر در این ماه انجام دهد، ثواب آن مانند کسی است که فریضه ای از فرائض الهی را انجام داده باشد و کسی که یک فریضه الهی را در این ماه انجام دهد، مثل این است که 70 فریضه را در ماه های دیگر انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی در پایان گفت: خدای متعال در این ماه رزق مؤمنان را زیاد می کند و هر کس بتواند یک روزه دار را اطعام دهد، به اندازه این است که بنده ای را در راه خدا آزاد کرده باشد و خداوند تمام گناهان گذشته اش را می آمرزد./۸۴۰/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات