۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۰۱۱۶۸

گزارشی از نشست علمی سند ۲۰۳۰

سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو با سخنرانی آیت الله اراکی و حجت الاسلام کشوری و حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزه و دانشگاه نقد و بررسی شد.
تجمع اصناف و بازاریان قم در اعتراض به امضای سند ننگین ۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تبیین سند آموزشی 2030  با سخنرانی آیت‌الله محسن اراکی رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب و حجت‌الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت و حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد که مشروح سخنان در زیر می آید.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام علی کشوری با طرح سه سؤال بنیادی در زمینه مقابله با هجوم اسناد بین‌المللی بر علیه هویت شیعی اظهار داشت: سؤال اول این است که موضوع جلسه امروز چیست و دوم این که چند دسته بحث حول سند 2030 مطرح است و سؤال سوم این است که راه علاج وضعیت وخیم کشور در حوزه برنامه‌ریزی چیست.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت با بیان این که حوزه یا نباید وارد بحث‌های برنامه‌ریزی شود و یا اگر می‌شود باید سنگ تمام بگذارد، گفت: ما بنا داریم بیش از یک سال این موضوع را ادامه دهیم و اگر موضوعی مطرح شود و عمقش به نخبگان سرایت پیدا نکند مفید نخواهد بود.

سند 2030 یکی ازمجموعه سندها بر علیه هویت شیعی است

وی در پاسخ به اولین سؤال که ما برای چه در این جلسه جمع شدیم، گفت: مجموعه سندی که بر علیه هویت شیعی مطرح شده است در قالب برنامه ششم دارد نفوذ را قانونی می‌کند و حداقل حاوی چندین برجام است؛ علاوه بر 2030 سند خطرناکی وجود دارد راجع به مسأله خطرناک تراریخته‌ها و به نظر ما به احتمال ترور بیولوژیک ملت ایران وجود دارد.

کارشناس دینی با بیان این که پرونده تراریخته ها باز است، گفت: طراحی‌هایی که میز راکفلر در رابطه با ایران دارد کمتر از چالش‌های وهابیت نیست و بحث‌هایی راجع به پیمان برن مطرح است و وزیر ارشاد دارد الحاق ایران به پیمان کپی رایت را فراهم می‌کند.

مشکل اصلی کشور نظام برنامه ریزی است

وی با بیان این که مجموعه‌ای از اسناد وجود دارد که از حیث پیش‌فرض‌های معرفتی در تعارض با هویت شیعی است، افزود: به نظر من موضوع این جلسه این است که بیماری نظام برنامه‌ریزی کشور را بررسی کنیم که چرا این نظام برنامه‌ریزی این همه  تولیدات ضد هویت شیعی دارد و چه تفکراتی بر آن حاکم است که محتواهایی در تعارض با هویت شیعی تولید می‌کند.

حجت‌الاسلام کشوری افزود: همین جریان نظام برنامه‌ریزی یک دهه قبل به سمت تغییر کتب درسی رفت که با ورود حوزه علمیه مدیریت شد؛ مثلاً در زمان تدوین برنامه چهارم کشور که دو جلد بود در جلد مبانی نظری استراتژی‌هایی برای آینده جمهوری اسلامی پیشنهاد شده بود که آرمان‌خواهی رهبران جمهوری اسلامی را خیال‌بافی دانسته بود.

وی افزود: در مسأله کنترل جمعیت که حکم برنامه اول توسعه کشور بود به اسم توسعه تهدید نسل را بر مملکت شیعه تحمیل کردند و در آخرین مورد مسأله تلخ حقوق‌های نجومی است که جزو قانون برنامه پنجم توسعه است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت با بیان این که نظام برنامه‌ریزی کشور مشکلات زیادی را برای جامعه شیعی ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: هر از چند گاهی مشکلاتی از آن لو می‌رود و عمومی می‌شود و بسیاری از این برنامه‌ها عمومی نمی‌شود و مسیر خود را طی می‌کند؛ ما باید بیماری نظام برنامه‌ریزی کشور را از پایه علاج کنیم تا شاهد این گونه اسناد نباشیم.

برخی  به دنبال واتیکانیزه کردن قم هستند

وی با بیان این که نظام برنامه‌ریزی کشور باید اسلامی شود، گفت: برخی در نظام برنامه‌ریزی کشور به دنبال واتیکانیزه کردن قم هستند و به دنبال اسلام زدایی هستند؛ ما هم باید به سمتی برویم که توسعه‌گرایی را علاج کنیم و من به آقای نوبخت عرض می‌کنم که همان اتفاقی که باعث شد نتوانید برنامه ششم را به تصویب برسانید طراحی‌هایی بیشتر از آن برای مقابله با نظام برنامه‌ریزی خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام کشوری با اشاره به مباحث پیرامون سند 2030، ابراز داشت: پیگیری این مباحث سبب نظم بخشیدن به انتقادات سند 2030 می‌شود زیرا اگر  بحث‌های ما طبقه‌بندی نداشته باشد مخاطب دیر به جمع‌بندی می‌رسد.

وی دسته اول اشکالات را اشکالات حقوقی سند 2030 دانست و گفت: کارکرد این دسته انتقادات برای نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی و قضایی کشور است و در کل دو دسته اشکال حقوقی وارد است که اول تعارض‌های فراوان این سند با اصول قانون اساسی است.

تعارض سند 2030 با قانون اساسی

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت افزود: اصل ده قانون اساسی می‌گوید همه طرح‌ها باید در خدمت تقویت نظام خانواده باشند و سند 2030 با بحث‌های عدالت جنسیتی و آزادی جنسی خانواده را تضعیف می‌کند؛ همچنین اصل 13 قانون اساسی که موضوعش اقلیت‌ها است که اگر سند 2030 اجرا شود همه فرقه‌ها می‌توانند تعالیم خود را گسترش دهند.

وی افزود: همچنین این سند با اصل 77 و اصل 125 هم در تعارض است زیرا موضوع این دو اصل می‌گوید که هر سند بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد درحالی‌که در تصویب 2030 مجلس را کنار زدند.

تعارض سند 2030 با اسناد بالادستی کشور

حجت‌الاسلام کشوری اظهار داشت: نوع دوم اشکالات حقوقی سند 2030 تعارضش با اسناد بالادستی است که اولینش سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش است که کنار گذاشته شده است و سند 2030 جایگزین آن شده است و بر فرض این که حق تحفظ بر سند 2030 بزنند تکلیف سند تحول بنیادین چیست که کنار گذاشته شده است و نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: از دیگر اسناد بالادستی سیاست‌های خانواده و سیاست‌های مربوط به جمعیت و همچنین سند مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور هم نادیده گرفته شده است.

سند 2030 و مسأله نفوذ

کارشناس حوزوی دسته دوم مباحث پیرامون  سند 2030 را مباحث مربوط به نفوذ دانست و گفت: این سند نفوذ را قانونی و ساختارمند می‌کند و این بحث حساسیت امنیتی را برمی‌انگیزد؛ با تعهد 2030 قرار است در حدود 100 محور به یونسکو گزارش بدهیم و معنی آن انتقال اسناد و اطلاعات آموزشی به خارج از کشور است.

وی با بیان این که سند 2030  زمینه نفوذ اقتصادی و تحریم‌ها را هم آماده می‌کند، خاطرنشان کرد: ما تعهد داده‌ایم که به مفاد این سند عمل کنیم و اگر عمل نکنیم آن‌ها حق اعتراض دارند که از ما شکایت کنند و همین زمینه تحریم را فراهم می‌کند؛ از طرف دیگر نفوذ فکری و فرهنگی هم هست زیرا تعاریفی که در این سند است با هویت شیعی در تعارض است.

تعارض تعاریف سند 2030 با مفاهیم دینی

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت افزود: دسته سوم مباحث که باید پیرامون سند 2030 پرونده تشکیل داد و گفت‌وگو کرد این است که تعاریف و مفاهیم سند 2030 را مقایسه کنیم با تعاریف و مفاهیم دینی خودمان تا تعارض این سند با اسلام آشکار شود تا برخی نگویند مردم را از دینشان می‌ترسانند.

وی ادامه داد: اولین تعریف تعریف خانواده است که تعریف اسناد بین‌المللی از خانواده برخلاف تعریف ما از خانواده است؛ دومین تعریف تعریف عدالت جنسیتی است که به معنی دستیابی به سهم کرسی‌های پارلمانی و مشاغل اقتصادی است که تا پایان برنامه ششم باید 45 درصد بانوان کشور شاغل باشند تا نیروی کار ارزان برای سرمایه‌داران فراهم شود.

حجت‌الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: تعریف سومی که با تعاریف اسلامی در تعارض است تعریف اقشار آسیب‌پذیر است که منظور آن‌ها از اقشار آسیب‌پذیر همجنس بازان است؛ تعریف چهارم هم تعریف خشونت است که خشونت از نگاه آن‌ها با تعریف ما از خشونت متفاوت است.

هدف سند 2030 توسعه پایدار است که با هدف جامعه شیعی در تعارض است

وی پرونده چهار مباحث مربوط به سند 2030 را پرونده اهداف سند 2030 دانست و خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم به سمت توسعه پایدار برویم؛ ما باید اهداف را بررسی کنیم که توسعه پایدار چه نسبتی با اهداف جامعه اسلامی دارد و این که آرمان‌شهر برخی از آقایان توسعه پایدار است درحالی‌که توسعه پایدار با هدف جامعه شیعی و مهدوی در تعارض است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اظهار داشت: بنا بر تعاریف توسعه آمریکا مصداق توسعه است درحالی‌که کشور آمریکا از حیث شاخصه‌های روابط انسانی پسرفته ترین کشورها است و آمار طلاق بالایی در آمریکا است زیرا تدابیر توسعه خانواده را دچار فروپاشی می‌کند و ته توسعه پایدار فاصله طبقاتی جامعه آمریکایی است که جنش وال‌استریت را به دنبال داشته است.

جامعه شیعی به دنبال پیشرفت است نه توسعه

وی افزود: ما در جامعه اسلامی به دنبال توسعه نیستیم بلکه به دنبال پیشرفت هستیم و  هسته اصلی پیشرفت بر اساس بهینه‌سازی روابط انسانی است و اگر ما زمینه پیشرفت را فراهم کنیم زمینه اجرای سند 2030 منتفی می‌شود.

حجت‌الاسلام کشوری با بیان این که اصل در تفریح بهینه‌سازی روابط انسانی است، گفت: اگر دنبال نشاط و آسایش در جامعه هستیم باید روابط انسان را بهینه کنیم نه این که برای مردم پارک و تکنولوژی بسازیم و زیرا توسعه‌یافتگی منجر به اضمحلال روابط انسانی می‌شود و با از بین رفتن روابط انسانی شادی و تفریح انسانی از بین می‌رود.

وی ادامه داد: مبحث پنجم این است که اگر ما سند 2030 را نقد کنیم چه چیزی را باید جایگزین آن کنیم که باید در این زمینه الگوی آموزش‌وپرورش مطلوب را بحث کنیم و به نظر ما آموزش‌وپرورش مطلوب آموزشی ست که روابط انسانی و اجتماعی را فربه کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت با بیان این که روابط انسانی 9 سرفصل دارد که باید آن‌ها را در جامعه فراگیر کنیم، گفت: روابط انسانی بدون معرفت الامام، بدون تعریف علم نافع، بدون درک مسأله نفی سبیل، بدون درک مسأله معیشت، بدون نظم اجتماعی، بدون فهم قواعد بیان، بدون فهم شاخص‌های ارزیابی، بدون فهم روایات عبرت یا پیشگیری از جرم و بدون توجه به روایات باب شکل‌گیری شخصیت و تربیت امکان ندارد.

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جایگزین سند 2030 شود

وی در پاسخ به سؤال سومی که مطرح کرد که را علاج نظام برنامه‌ریزی کشور چیست، ابراز داشت: راه علاج وضعیت وخیم نظام برنامه‌ریزی این است که باید ابََر پرچم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را بالا نگه داریم و باید نظام اجتماعی ایران بر مبنای دین باز تعریف شود و در این صورت دو مدعی نظام سازی مقابل هم قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام کشوری افزود: من با افتخار عرض می‌کنم که ما در اولین الگوی برنامه پیشرفت اسلامی به صد سؤال حوزه اداری کشور با نگاه دینی پاسخ داده‌ایم و هیچ جا مبهم حرف نزدیم و اگر حوزه علمیه قم سطح اجتهادی خود را به اجتهاد نظام ساز ارتقاء ندهد این سندها ناکارآمد خواهد بود و توسعه‌گرایان به دنبال واتیکانیزه کردن حوزه علمیه خواهند رفت.

در ادامه آیت‌الله اراکی با بیان این که ما در جامعه اسلامی ایران از فرهنگ و اندیشه ژرفی برخوردار هستیم، اظهار داشت: اسلام در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اندیشه‌ای حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد و اگر این حرف‌ها را بگذارند بگوییم و به گوش دنیا برسد گوش شنوای زیادی وجود دارد.

از دولت انتظار داریم اندیشمندان حوزوی را حمایت کند

رییس مجمع تقریب مذاهب با اشاره به تجربه چندین ساله زندگی خود در کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: اگر کسانی که اهل انصاف هستند به داشته‌های علمی و فرهنگی اسلام پی ببرند در برابر اسلام قد خم خواهند کرد و ما از دولت‌مردان خود این انتظار را داریم که راه را برای اندیشمندان حوزوی باز کنند تا بتوانند اندیشه‌های ژرف حوزوی را برای دنیا تبیین کنند.

وی به مبانی برهانی و منطقی محکم اسلام در دفاع از حقوق بشر اشاره کرد و افزود: یکی نقاط ضعف ما کم انگاری داشته‌های خودی است که ما باید از این کم انگاری و غفلت بیرون بیاییم و خودباوری را ایجاد کنیم زیرا هیچ ملتی مانند ایرانیان در آیات قرآن و روایات معصومان(ع) مورد تجلیل و تعریف خاص قرار نگرفته است.

آیت‌الله اراکی با اشاره به نصوصی که از شکوفایی علم و دانش و دین به دست ایرانیان خبر داده‌اند، خاطرنشان کرد: این نصوص شرعی نشان می‌دهد ایرانیان جایگاه ویژه‌ای در تمدن امروز دارند و می‌توانند دنیا را از نو بسازند؛ این کار ما است که جهان را از نو بسازیم زیرا هیچ یک از اندیشه‌هایی که پشتوانه امثال سند 2030 هستند اندیشه‌های نویی نیست و اندیشه‌های کهنه‌ای است که امروز رو به افول است.

وی برابری جنسیتی را محور بسیاری از مباحث سند 2030 عنوان کرد و گفت: در اسلام برابری جنسیتی وجود ندارد بلکه برابری بشر مطرح است و پیامبر(ص) در روایتی انسان‌ها را مانند دانه‌های شانه دانسته‌اند اما این برابری در حقوق انسانی است نه برابری در تکالیف و مسؤولیت‌های اجتماعی.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که من در متن جامعه غربی زندگی کرده‌ام، ابراز داشت: بدترین وضعیت زندگی را زنان در غرب دارند زیرا امروز نسبت بالایی از زنان در کشورهای غربی زنانی هستند که تنها زندگی می‌کنند و تکلیف مدیریت فرزند بر دوش آن‌ها است و بدترین فاجعه در غرب جنگ میان مادران و فرزندان است که دستگاه‌های تبلیغاتی غرب اجازه انتشار آن را نمی‌دهند ولی ما این وضعیت را تجربه کرده‌ایم.

مستندسازان باید از وضعیت زنان در غرب مستند تهیه کنند

وی با بیان این که عمر مفید زن در غرب بین 15 تا 40 سالگی است و بعد از آن به عنوان یک کالای به‌دردنخور محسوب می‌شود، گفت: احساس مظلومیتی که زنان در جامعه غرب می‌کنند بسیار عجیب است؛ به اندازه‌ای که در جامعه غرب امروز زنان مورد ظلم قرار می‌گیرند در هیچ دوره‌ای و در هیچ کجای عالم چنین نبوده است و اهل هنر باید این تحقیق را انجام دهند و من پیشنهاد می‌کنم که مستندسازان باید به غرب بروند و از متن جامعه غرب مستند تهیه کنند.

آیت‌الله اراکی با بیان این که هیچ مجموعه سخنی خالی از نکات مثبت نیست، افزود: بحث بر سر نکات منفی خطرناکی است که در سند 2030 نهفته است و این که بر اساس خود سند 2030 که به صراحت در ماده 18 آن آمده است این یک سند به هم پیوسته و تفکیک‌ناپذیر است و نمی‌شود به بخشی از آن متعهد بود و بخشی را عمل نکرد.

وی اظهار داشت: همه مسؤولیت‌هایی که در ازای عدم تعهد به این سند به ما بار می‌شود با اجرا نکردن یک بند هم قابل تحمیل است؛ برای مثال استخرهای مختلط که از مصادیق برابری جنسیتی است الزامی است نه این که اختیاری باشد و ما بر مبنای سند 2030 دانش‌آموز خود را باید به استخر مختلط بفرستیم و اگر انجام ندهیم تبعیض جنسیتی است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بحث ما بحث سیاسی نیست بلکه بحث فرهنگ و هویت دینی است زیرا فرهنگ، هویت جامعه را می‌سازد؛ هویت زنان ما زهرایی است زیرا عالی‌ترین نشانه هویت یک ملت رفتار آن‌ها در غم‌ها و شادی‌ها است و با توجه به مراسم عاشورا و اربعین و اعیاد میلاد اهل‌بیت(ع) و این که حتی نوروزمان هم با حرم رضوی عجین شده است همه این‌ها نشان از هویت اهل‌بیتی ما ایرانیان دارد.

حوزه و دانشگاه باید هویت فرهنگی مردم ایران را کشف کنند

وی خاطرنشان کرد: ما از دانشگاه و حوزه گله‌مند هستیم که چرا حق فرهنگ اسلامی و فاطمی و علوی ما ادا نشده است؛ با توجه به این همه ذخیره‌های گران‌بهای فرهنگی و هویتی باید هویت را تعریف و کشف کرد و باید راز اربعین را کشف کرد که چگونه مردم با مشقت‌های زیاد و با پای پیاده به زیارت اربعین می‌روند.

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که ما ملت خوبی داریم و اکثریت قاطع کسانی که حجاب درستی هم ندارند پاک‌نهاد هستند، ابراز داشت: متأسفانه ما الزامات هویت دینی خود را تعریف نکرده‌ایم؛ ما باید بتوانیم الگوی پیشرفت اسلامی را تقویت کنیم تا بتوانیم گام‌های بلندی برداریم و ذخایر فرهنگی گران‌بهای خود را مورد تحلیل قرار دهیم.

وی موج اربعین را انرژی نهادینه شده در جامعه اسلامی ما دانست و گفت: با وجود چنین پتانسیل عظیمی چه نیازی به سندهای خارجی و وارداتی داریم و این انرژی عظیم ارزشی را باید جهت داد و فلسفه ارتباط هویتی با اهل‌بیت(ع) را باید تبیین کنیم.

آیت‌الله اراکی با اشاره به مبانی حقوق بشری زیادی که در منابع اصیل اسلامی وجود دارد، اظهار داشت: من پیشنهاد می‌کنم که باید در حوزه علمیه درس‌های حقوق بشر به راه بیندازیم و به تدریج یک سند حقوق بشر اسلامی را گردآوری کنیم و چند جلد سند عقلی پشتوانه این سند کنیم زیرا اتفاقاتی از قبیل سند 2030 که در کشور می‌افتد در نتیجه کاهل کاری حوزه‌ها است.

نسل فعلی غرب نسل سستی است و نشانه افول تمدن غرب است

وی با بیان اینکه ما ادعای تمدن جدید بشریت را داریم، گفت: نسل‌های گذشته غربی‌ها بسیار کار کرده‌اند ولی نسل فعلی غرب نسل سستی است که نشانه افول فرهنگ غرب است ولی این که در گذشته توانستند دنیا را تسخیر کنند به خاطر کارهای علمی زیادی بود که انجام دادند و از وسیله ارعاب هم کمک گرفتند تا بتوانند بر دنیا حکومت کنند.

باید در مقابل سند 2030 سند اسلامی حقوق فرهنگی جامعه بشری را ارائه کنیم

رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که طلاب و محققان جوان ما نباید شب و روز داشته باشند، افزود: ما باید در مقابل سند 2030 سند حقوق بشر و سند حقوق فرهنگی جامعه بشری ارائه دهیم تا تفاوت دیدگاه‌های دینی ریشه‌دار ما با سند 2030 معلوم شود.

وی محوری‌ترین مشکل سند 2030 را برابری جنسیتی دانست و افزود: امروز در بهترین دانشگاه‌های کلیسایی اروپا تفکیک جنسیتی وجود دارد و بسیاری از شخصیت‌های علمی و سیاسی در غرب از مدارس و دانشگاه‌هایی برمی‌خیزند که تفکیک جنسیتی در آن حاکم است ولی ما دولت خود را ملزم به برابری جنسیتی می‌کنیم./843/ز504/س

ارسال نظرات