۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۹۸۵۲۷
آیت الله سبحانی:

تجارت دولت و بانک‌ها مردم را بیکار می‌کند

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که تجارت برای مردم است، گفت: اگر دولت و بانک ها تجارت کنند مردم بیکار می شوند، بانک ها باید امانتدار باشند و در برابر این حفظ امانت مبلغی را بگیرند اما اگر خودشان تجارت کنند مشکلات بسیاری پدید می آید.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که گاهی اشکال می کنند که اسلام حکومت دارد اما برای آن بودجه ای معین نشده  است، گفت: در اسلام موارد بسیاری برای اداره کشور وجود دارد و کسی که این اشکال را بیان کرده است ز این موارد بی خبر است.

وی افزود: یکی از موارد انفال است که شامل معادن، جنگل ها، سواحل دریاها و موارد دیگر می شود، مورد دوم زکات است که در قانون اسلام مسلم به شمار می رود، اخیرا در ایران نهضتی برای اخذ زکات ایجاد شده و همین سبب شده که بسیار از روستاها از نظر  ساخت و ساز بهسازی شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مورد سوم خمس امور است، اظهار داشت: زکات فطره هم اگر به درستی مصرف شود می تواند بخشی از فقر را از بین برد، مورد دیگر مالیات است که با توجه به نیازهای کشور در نظر گرفته می شود و البته موارد دیگری هم وجود دارد.

وی ادامه داد: دولت اسلامی می تواند  با ارائه خدماتی از مردم پول دریافت کند، تجارت برای مردم است اگر دولت و بانک ها تجارت کنند مردم بیکار می شوند، بانک ها باید امانتدار باشند و در برابر این حفظ امانت مبلغی را بگیرند اما اگر خودشان تجارت کنند مشکلات بسیاری پدید می آید.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که با ذهنیت امروز نمی توان قرآن را معنا و تفسیر کرد چون نمی تواند بر تفسیر آیات قرینه شود، ابراز داشت: باید لغت های اصیل را بررسی کرد تا بدانیم چگونه معنا شده است.

وی با بیان این که غنیمت تنها به معنای غنائم جنگی نیست، گفت: در لغت غنیمت اعم از غنائم جنگی و غیر آن است، در قرآن هم در مواردی از این کلمه به معنای بهشت یاده شده است؛ در روایات هم غنیمت در مطلق فایده به کار برده شده است، به صورت کلی به کار خیری که مشقت کمتری برای انسان داشته باشد می توان غنیمت گفت همانند این که انسان در زمستان که روزها کوتاه است روزه بگیرد.

وی افزود: سیاق آیه درباره غنیمت جنگی است اما هزاران بار در تفسیر گفته شده که مورد مخصص نیست، هرگز هیچ مفسری مورد را مخصص نگرفته است؛ سیاق آیه معتبر است اما معنای معتبر مفهوم به شمار نمی رود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر بگوییم سیاق مفهوم دارد آیات قرآن را محدود کرده ایم، اظهار داشت: اگر بگوییم آیه تنها به غنائم جنگی مربوط می شود به قرآن کریم لطمه ای وارد کرده ایم چون این آیه در این صورت فعلا کاربرد ندارد./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات