۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۹۷۸۱۷

گزارشی از اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی در قم

دومین سالانه پرسمان فیلم منجی پس از سه روز اکران فیلم و برگزاری جلسه نقد، به کار خود پایان داد که گزارش کامل آن تقدیم خوانندگان گرامی می شود.
اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی امروز در مجتمع فرهنگی 313 مسجد مقدس جمکران با حضور عوامل برگزاری این پرسمان، کارشناسان و منتقدین سینمایی برگزار شد.

عضو بنیاد فرهنگی روایت فتح

محمد حبیبی مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای این مراسم با اشاره به انیمیشن بلند «رهایی از بهشت» اظهار داشت: اثر رهایی از بهشت، ساخته علی نوری اسکویی است که زمان و هزینه بسیار زیادی برای ساخت آن صرف شده است.

عضو بنیاد فرهنگی روایت فتح ادامه داد: حدود 5 سال است که بحث انیمیشین در کشور مطرح و تقویت شده است؛ انجمن سینمایی مایل به همکاری و پیگیری انیمیشن رهایی از بهشت نبود و از این جهت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس به این امر پرداخت.

وی تأکید کرد: کاری که برای شهید مصطفی چمران قرار بود انجام شود باید کار فاخری می شد؛ به همین دلیل فیلم نامه و داستان آن بیش از 20 مرتبه باز نویسی شد تا به تأیید رسید.

مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس افزود: بلند ترین مجموعه انیمیشن در طول تاریخ انقلاب، «فرزندان آفتاب» است که بیش از 50 قسمت دارد؛ این انیمیشین که اثر دیگر نوری اسکویی است، از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار است.

تجلیل از مقام شهید مدافع حرم «حمیدرضا اسداللهی»

در بخش دیگر مراسم اختتامیه سالانه پرسمان فیلم منجی از مقام شهید مدافع حرم «حمیدرضا اسداللهی» تجلیل شد و دوست طلبه این شهید به ایراد سخن پرداخت و گفت: دین داری در زمان غیبت مثل این است که گیاه کاکتوس را کف دست تان فشار دهید.

وی تصریح کرد: رسانه های هدف داری که قلب آن در آمریکا است، دین اسلام را هدف گرفته و سالانه صدها میلیارد دلار برای این هدف هزینه می کند.

دوست شهید اسداللهی ابراز کرد: آنچه که من از شهید اسداللهی سراغ داشتم توجه به این نکته بود که هر گونه انحرافی که در زمان غیبت برای ما ممکن بود پیش بیاید، مراقب بود برای وی تسری پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: از ویژگی های این شهید بزگوار توجه به این نکته بود که برای این که انحراف در او رخنه نکند، بسیار مراقبت می کرد؛ همه سربازان عرصه فرهنگی باید در زمینه علمی و فرهنگی یک سرباز تمام عیار باشند.

اظهارات دبیر اجرایی دومین سالانه فیلم منجی

سید محسن امامیان به ارائه گزارشی از دومین سالانه پرسمان فیلم منجی پرداخت و گفت: مسجد مقدس جمکران و مدرسه اسلامی هنر با توجه به دغدغه ای که در زمینه مهدویت و آثار آن داشتند این برنامه را آغاز کردند که نخستین سالانه پرسمان فیلم منجی سال گذشته برگزار شد.

دبیر اجرایی دومین سالانه پرسمان فیلم منجی با بیان این که فرصت محدودی برای برگزاری این پرسمان داشتیم، گفت: تصمیم داشتیم همانند سال گذشته پرسمان را بعد از نیمه شعبان برگزار کنیم اما از یک طرف بحث انتخابات و از طرف دیگر ماه مبارک رمضان در پیش بود.

مدیر تالار فیلم آیه خاطرنشان کرد: برای این دوره از پرسمان فیلم منجی از پژوهشکده دانشکده صدا و سیما، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعة الزهرا(س) و مدرسه اسلامی هنر دعوت شد که حدود 170 نفر عضو اصلی باشگاه پرسمان فیلم منجی شدند.

وی ادامه داد: بیش از 15 فیلم از سینمای ایران و جهان برای دومین سالانه پرسمان فیلم منجی معرفی شد که از میان آن ها 4 فیلم خارجی انتخاب و اکران شد.

دبیر اجرایی دومین سالانه پرسمان فیلم منجی گفت: «ورود»، «سه تیغ اره ای»، «ویژه نیمه شب» و «سوپر من 2013» چهار فیلم خارجی بود که بحث تازه ای در زمینه آخرالزمان ارائه می کرد؛ بعد از اکران هر فیلم جلسه نقد با حضور کارشناسان انجام گرفت.

وی ابراز داشت: میهمان ویژه این برنامه «شهریار بحرانی» کارگردان برجسته سینما و سازنده فیلم هایی نظیر «ملک سلیمان» و «مریم مقدس» بود که به نقد فیلم سوپر من پرداخت و تاریخچه ای درباره پیدایش ابرقهرمان ها ارائه داد.

امامیان در پایان پیشنهاد داد: در صورت امکان باید دبیرخانه ای دائمی برای سینما منجی تشکیل شود و چنین برنامه هایی در طول سال، هر یک ماه یک بار با نقد برگزار شود؛ باید شرایطی فراهم شود تا فیلم نامه هایی با عنوان آخرالزمان به این دبیرخانه ارائه شود تا شاهد آثار خوبی در این زمینه باشیم.

پیشنهادات عوامل دومین سالانه پرسمان فیلم منجی

حمیدرضا قادری از کارشناسان حاضر در این پرسمان اظهار داشت: ما می توانیم پایه گذار یک جشنواره بین المللی با عنوان آثار آخرالزمانی یا منجی محور باشیم و در حوزه سینما این مسأله می تواند به سادگی رخ دهد.

وی بیان داشت: کمک کردن و جهت دهی به آثار سینمایی در این زمینه می تواند از برنامه هایی مثل پرسمان فیلم منجی آغاز شود که این کار نیاز به یک افق 30 ساله دارد.

قادری ادامه داد: نشست هایی با عنوان تجربه هنرمند باید برگزار شود، همانطور که اکنون نشست هایی با عنوان نشست های افراد موفق برگزار می شود؛ این نشست می تواند مقدمه تشکیل جشنواره باشد.

رییس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران

سید مجید امامی در این بخش از مراسم گفت: از ما خواسته شده بود که سالانه فیلم منجی را در شهرهای مختلف برگزار کنیم، اما هدف ما از برگزاری این برنامه ها خروجی های مطلوبی است که بتواند راهگشا باشد و تکرار آن در شهرهای دیگر مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: در این مراسم از انیمیشن رهایی از بهشت تجلیل خواهد شد و این تجلیل به این دلیل است که در عصر حاضر فیلم های زیادی با عنوان های قهرمان پرور در غرب در حال تولید است؛ انیمیشن رهایی از بهشت به خوبی به این موضوع ورود کرده است.

رییس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران ادامه داد: رهایی از بهشت اثری آخرالزمان گرا است که یک منجی کاملا زمینی را معرفی می کند؛ افرادی که خانواده، جامعه، و جهان را دچار تحول می کنند منجی و قهرمانانی هستند که باید معرفی شوند.

وی افزود: ایران و اسلام شخصیت های برجسته بسیار زیادی دارد که باید به معرفی آن ها پرداخته شود؛ بر همین اساس محور مرکزی ما در آثار دومین سالانه پرسمان فیلم منجی، منجی پروری است.

امامی تصریح کرد: منجی ها و شخصیت هایی که در دوران انتظار می توانند اوضاع را بهبود ببخشند باید حتما به تصویر کشیده شوند و اگر این کار انجام نشود، با منجی هایی که غربی ها برای ما به تصویر می کشند، با مشکلاتی در این زمینه رو به رو خواهیم شد.

وی به اعتقادات اهل سنت درباره امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: اگر سنی زدگی در ترسیم چهره موعود ادامه پیدا کند، به شکل حتمی به سمت همان فرهنگ مهدوی اهل سنت خواهیم رفت که معقتدند امام زمان(عج) هنوز به دنیا نیامده است.

رییس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران بیان داشت: ابر انسان ها و قهرمان ها می توانند به عنوان یک سایه کوچک از امام زمان(عج) باشند و امیدواریم که با برگزاری چنین پرسمان هایی در این زمینه بتوانیم اثرگذاری خوبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: هدف ما از این پرسمان به تصویر کشیدن امام غایب شیعه به پرده سینما نیست، بلکه باید افرادی را که در خودسازی و جامعه سازی موفق بوده اند را به تصویر بکشیم تا بتوانیم نقشی در زمینه سازی ظهور داشته باشیم.

کارگردان انیمیشن رهایی از بهشت

علی نوری اسکویی در ارتباط تلفنی با مراسم اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی گفت: ما درباره اهداف این انیمیشن و این که می خواهد چه چیزی بگوید، مدت ها فکر کردیم و سعی داشتیم که فضای جدی تری در سینمای ایران ایجاد کنیم.

کارگردان انیمیشن رهایی از بهشت اظهار داشت: چندین سال بر روی فیلم نامه فکر کردیم تا بتوانیم یک سیر تاریخی ایجاد کرده و تاریخ گذشته را با عصر حاضر ترکیب کنیم.

وی از با انتقاد از سینمای ایران، گفت: در بخش بین الملل کارهای ما با سرعت بیشتری در حال انجام است در حالی که اکران آثار در سینمای داخلی به روش سنتی انجام می شود که کفاف حجم تولیدات را ندارد؛ به طور کلی بیرون از کشور نگاه خوبی به این انیمیشن شده است.

نوری اسکویی افزود: اواسط تابستان سال جاری انیمیشن رهایی از بهشت در خارج از کشور اکران خواهد شد؛ اما در داخل کشور هنوز پروانه آن دریافت نشده است و امیدواریم که در این زمینه همکاری بیشتری را شاهد باشیم.

وی درباره سریال انیمیشنی در حال ساخت «فرزندان آفتاب»، ابراز کرد: فرزندان آفتاب قصه بچه هایی می خواهند در مسابقات رباتیک جهانی شرکت کنند را به تصویر کشیده و داستانی جذاب با موضوع فناوری ملی است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام مهدی علیزاده در این مراسم با بیان این که جایگاه هنر، جایگاه فاخری در فرهنگ دینی اسلام دارد، اظهار داشت: سربازی حضرت بقیة الله(عج) در جبهه فرهنگی و هنری پیش نیازهای بینشی و انگیزشی نیاز دارد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: سرباز جبهه فرهنگی باید اهل مطالعه و آگاه باشد و سیر مطالعاتی جدی در زمینه مهدویت و مهدی شناسی داشته باشد.

وی افزود: وقتی بحث درباره معنویت است، نیت همه کاره است و اگر نتوانیم نیت خود را در چنین کارهای معنوی خالص کنیم، نمی توانیم در این زمینه آثار بالنده و موفق داشته باشیم.

حجت الاسلام علیزاده اظهار داشت: این اخلاص با یک شب عملیات اتفاق نمی افتد و یک عمر مجاهده و خودسازی در این زمینه نیازمند است؛ اگر انسان صالح نباشد نمی تواند در این دعوی تا آخر با کاروان افراد راستین همراه شود.

وی در ادامه ابراز داشت: تقوای الهی و اخلاص در نیت در کارهای فرهنگی و هنری باید جدی گرفته شود؛ برای اقشار هدف نیز باید پرونده باز کنیم و با برنامه در این راه وارد شویم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی قم تأکید کرد: سه حوزه مخاطب شناسی باید مورد هدف قرار داده شود؛ نخستین و مهمترین قشر، «کودکان» هستند که باید از ابتدا با جریان انتظار و مهدویت آشنا شوند؛ اگر به این شکل عمل شود، هزینه ها بسیار کمتر می شود.

وی بیان داشت: قشر دوم «مخاطبان خاص جهانی در قشر مستضعفان و مستمندان» هستند که این جبهه قرار است پا به رکاب امام زمان(عج) در ظهور باشند.

حجت الاسلام علیزاده گفت: پاسخگویی به مطالبات اجتماعی مستضعفان اهمیت بسیار زیادی دارد و باید تبیین شود که دین چگونه می تواند به آن پاسخ بگوید.

وی ادامه داد: قشر سومی که باید به آن ها توجه ویژه شود، «نومسلمانان و مشتاقان نو اندیش» هستند که جویای حق بوده و دل آن ها در راستای حقیقت می تپد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی قم بیان داشت: اگر بتوانیم امام زمان(عج) را به زیبایی برای آن ها به تصویر بکشیم، قشر وسیعی را در دنیا می توانیم به طرف خود جذب کنیم.

وی در ادامه گفت: همیشه مخاطب اثر ما نباید شیعیان باشند، چرا که اقشار بسیار وسیعی را از سراسر دنیا از دست می دهیم.

حجت الاسلام علیزاده افزود: اگر بتوانیم به آثار خود جان ببخشیم و رابطه منتظِر و منتظَر را حس ببخشیم، به خوبی می توانیم در زمینه مهدویت فعالیت کنیم.

وی ابراز کرد: زیارات و تشرفات حضرت حجت(عج) بحث دیگری است که در زمینه مهدویت باید به آن ها اهمیت داده شود؛ یأس زدایی و امید بخشی به دل های منتظران بسیار مهم است؛ ما باید دامن پر مهر و پر عطوفت امام زمان(عج) را در دسترس بدانیم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: تأکید بر تشرف ها لغزندگی زیادی دارد، چرا که جامعه عمومی مخاطبان، آمادگی شور گرفتن را دارند اما این شور ممکن است بدون شعور باشد؛ ما باید به گونه ای به این مسائل بپردازیم که این انحرافات به حداقل برسد و همچنین به تکنیک بومی دقیق نیازمند هستیم.

مدیر سابق مدرسه اسلامی هنر

حجت الاسلام سید احمد بطحایی در بخش دیگر این مراسم گفت: آثار برگزاری چنین پرسمان هایی با محوریت فیلم های آخرالزمان در آینده به خوبی قابل مشاهده خواهد بود و برگزار کنندگان این همایش پر برکت باید با تمام توان به کار خود ادامه دهند.

وی در پایان بیان داشت: در سال های آینده امیدواریم که افزون بر مدرسه اسلامی هنر و مسجد مقدس جمکران، سایر نهادهای ملی فرهنگی و انقلابی به این زمینه وارد شوند تا این حرکت مقرب ظهور حضرت حجت(عج) باشد.

گفتنی است، آخرین برنامه اختتامیه دومین سالانه پرسمان فیلم منجی، تقدیر از مقام شهید مدافع حرم حمیدرضا اسداللهی و تلاش های سازندگان انیمیشن رهایی از بهشت بود که به دوست شهید اسداللهی و محمد حبیبی، پرچم های متبرک مسجد مقدس جمکران، اهدا شد./840/ز۵۰۳/ج

ارسال نظرات