۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۹۶۴۴۹
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی زنجان:

شرکت در انتخابات یک فریضه دینی و الهی محسوب می شود

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی زنجان شرکت در انتخابات را یک فریضه دینی عنوان کرد و گفت: امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهور نه فقط یک وظیفه اجتماعى و ملى، بلکه یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.
حجت الاسلام مصائبی

حجت‌الاسلام ولی اله مصائبی، معاون فرهنگی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به انتخاب فرد اصلح در ریاست جمهوری، اظهار داشت: انتخابات به عنوان مهم‌ترین عرصه حضور مردم در صحنه تصمیم گیری برای تعیین سرنوشت خویش در جوامع مردم سالار شناخته می‌شود، بنابر این انتخاب کاندیدای مورد نظر برای تصدی مسؤولیت‌ها اهمیتی معادل تعیین آیندة یک نظام و مملکت را دارد.

وی در ادامه با اشاره بایدها و نبایدهای انتخاب فرد اصلح در فقه شیعه، افزود: در فقه امامیه تعیین سرنوشت مردم به دست خویش به عنوان یک اصل مسلم و غیر قابل خدشه پذیرفته شده و در واقع مردم مختار هستند تا با اراده خویش و با تشخیص مصالح و مفاسد خود حاکمان جامعه را تعیین کنند و امورشان را اداره کنند؛ از این رو همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری یک عالم دینی و با رأیِ عمومی گذاشتنِ مدل حاکمیتی نظام، این اراده مردمی به شکل جدیدی و در قالب رفراندوم متبلور گشت.

این مقام مسؤول در ادامه با بیان این که شکل گیری جمهوری اسلامی نمایانگر اهمیت اراده و تصمیم مردمان این سرزمین در تعیین سرنوشت خویش است، تصریح کرد: به طور متوسط هر ساله یک انتخابات برای تعیین رئیس جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای های اسلامی شهر و روستا برگزار شده است.

حجت‌الاسلام مصائبی در ادامه با اشاره به حکم فقهی رأی دادن یا رأی ندادن در انتخابات، گفت: اگر رأی دادن و شرکت در انتخابات حق مردم باشد، فرد می تواند از این حق خویش صرف نظر کند و رأی ندهد و در مقابل اگر رأی دادن تکلیف باشد، همه واجدین شرایط، مکلف و موظف به دادن رأی هستند و در نهایت نمی توانند از آن سرپیچی کنند.

معاون فرهنگی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در ادامه با اشاره به تفاوت نگرش ها در جهان بینی مادی و الهی حکومت ها، تأکید کرد: در هر نظامی میزان اراده و نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش و اختیار انتخاب حکمرانان متفاوت است و این تفاوت که غالباً از نوع جهان بینی مادی یا الهیِ حاکمیت ها و طرز نگرش آنها نسبت به انسان و طبیعت نشأت می گیرد، موجب بروز اختلاف دیدگاه نسبت به حق یا تکلیف بودن حضور در انتخابات و شرکت در رأی گیری می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبیعتا نظام جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای مدل حاکمیتی خدا و دین شکل گرفته نیز چارچوب های نظری و عملی خاص خود را که منطبق با ارزش ها و هنجارهای مورد پذیرش اجتماع است، را دارد.

این مقام مسؤول در پایان شرکت در انتخابات را یک فریضه دینی عنوان کرد و گفت: امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهور نه فقط یک وظیفه اجتماعى و ملى، بلکه یک وظیفه شرعى اسلامى و الهى است که شکست در آن، شکست جمهورى اسلامى بوده و حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگ ترین واجبات و فرایض است و وسوسه در آن نیز از جانب شیطان بلکه عمّال شیطان بزرگ است. /949/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات