۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۴۹۳۸۸۴

مستند «حدیث سرو» زندگینامه آیت الله قریشی رونمایی شد

حدیث سرو، مستند زندگی علمی، سیاسی و اجتماعی آیت الله قریشی است که بخشی از آن در مراسم تجلیل از ۷۰ سال خدمات قرآنی این مفسر قرآن رونمایی و اکران شد.
آیت الله قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در مراسم تجلیل از 70 سال خدمت قرآنی آیت الله قریشی که به همت دانشگاه فنی حرفه ای قاضی طباطبایی ارومیه و با شرکت جمعی از علما، مدیران، مسؤولان و فرماندهان نظامی و انتظامی شمال غرب کشور ترتیب یافت، مستند "حدیث سرو" که زندگینامه سیاسی، اجتماعی و دوران زندگی علمی پژوهشی آیت الله سید علی اکبر قریشی را روایت می کند رونمایی و اکران شد.

مستند حدیث سرو با تلاش مجموعه رسانه ای صدا و سیمای مرکز استان، داستان زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله سیدعلی اکبر قریشی را در 4 بخش 30 دقیقه ای به تصویر کشیده است.

تهیه کنندگی این مستند داستانی را محمدرضا همتی بر عهده دارد و فرهاد خوش لهجه کارگردان و رضا کنعانی تصویربردار این مستند هستند.

گفتنی است، امروز در مراسم  تجلیل از 70 سال خدمات قرآنی آیت الله قریشی، نماهنگی از نحوه تألیف 50 جلد کتاب مشتمل بر 20 هزار صفحه از سوی آیت الله قریشی پخش شد.

اکران دو مستند حدیث عشق به نویسندگی و کارگردانی مصطفی میلانی از دیگر برنامه هایی بود که در راستای شناساندن ابعاد شخصیت دینی، علمی، سیاسی و اجتماعی آیت الله قریشی در این مراسم انجام شد.

همچنین در این مراسم "قاموس" ویژه نامه بزرگداشت 70 سال مجاهدت قرآنی آیت الله قریشی که از سوی ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت و با مشارکت خبرگزاری رسا در آذربایجان غربی در 1000 جلد منتشر شده بود، در اختیار میهمانان مراسم قرار گرفت.

ویژه نامه قاموس در قالب مصاحبه و گزارش از شخصیت های برجسته دینی کشور و مسؤولان استانی و همچنین تصاویر تاریخی و اشاره ای به تألیفات این عالم ربانی؛ از سابقه علمی، دینی، سیاسی و اجتماعی آیت الله قریشی روایت می کند.

آیت الله قریشی با توجه به سابقه فعالیت های انقلابی و مذهبی در سال 1358 از سوی مردم آذربایجان غربی به نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد و در تدوین قانون اساسی نقش مؤثری ایفا کرد.

در سال های 1361، 1369، 1377 و 1385 از منتخبان مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری بود و پس از رحلت امام خمینی(ره) در انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب نقش اساسی داشت.

این عالم بزرگ افزون بر نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، مسؤولیت دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی و دانشگاه ارومیه را بر عهده دارد و همزمان نیز به تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه های ارومیه مشغول بوده است.

مسجد اعظم ارومیه از همان سالهای اول انقلاب پایگاه آیت الله قریشی برای تبلیغ دین و کمک به مردم است.

تألیف بیش از 50 جلد کتاب در 20 عنوان از فعالیت های علمی آیت الله قریشی است که بر همین اساس در سال 1375 از سوی وزارت ارشاد به عنوان محقق برتر سال انتخاب شد.

تفسیر احسن الحدیث، قاموس قرآن، آینه نهج البلاغه، نگاهی به قرآن، حدیث غدیر، معاد از نظر قرآن و علم، مفردات نهج البلاغه و مرد مافوق انسان از جمله مهمترین تألیفات آیت الله قریشی است./202/936/ب1

ارسال نظرات