۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۴۹۳۱۹۸
رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا:

اغراض جناحی در رد صلاحیت‌‌ها نقش نداشت

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: در رد صلاحیت‌‌ها هیچ گونه اغراض جناحی نقش نداشته است.
شاه نشین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد محمودی شاه‌نشین رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، امروز در دومین نشست خبری با محوریت ارایه گزارش از روند احراز صلاحیت‌ها که در برگزار شد، گفت: گرایش‌های سیاسی در تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان شوراها اثر ندارد.

وی افزود: هر کس ادعا دارد که با اغراض سیاسی رد صلاحیت شده با مراجعه به هیات‌های نظارت، فرمانداری‌ها یا از طریق دورنگار اعتراض خود را ارائه کند تا نمایندگان ما خلاصه پرونده را در اختیار او قرار دهند.

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، عنوان کرد: در رد صلاحیت‌‌ها هیچ گونه اغراض جناحی نقش نداشته است از هر دو گروه اصلاح طلبان واصولگرایان رد صلاحیت داشتیم.

محمودی شاه‌نشین، اظهار داشت: بر اساس قانون تابعیت محض جمهوری اسلامی ایران بودن شرط اصلی برای عضویت در شوراها است و افراد دوتابعیتی نمی‌توانند وارد شورای شهر شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استفاده از امکانات عمومی توسط داوطلبان، ابراز کرد: بر اساس دستورالعملی که با همکاری وزارت کشور آماده کردیم کاندیداها می‌توانند از امکانات عمومی استفاده کنند مشروط بر اینکه هزینه آن را پرداخت کنند اما هر کس به صورت غیرمجاز از آن استفاده کند مرتکب جرم شده است.

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، افزود: هیات‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات شوراها به گزارش‌های بدون سند ترتیب اثر ندادند.

محمودی شاه‌نشین، درباره آمار ثبت‌نام‌ها و تایید صلاحیت شدگان، بیان داشت: در این دوره 289 هزار و 777 نفر ثبت‌‌نام کردند که پیش از اتمام بررسی صلاحیت‌ها 5749 نفر انصراف دادند.

وی افزود: از میان داوطلبان باقیمانده 55 هزار و 20 نفر در شهرها و 234 هزار و 757 نفر در روستاها یعنی حدود 86 درصد در شهرها و 80 درصد در روستاها تأیید صلاحیت شده‌اند که در مجموع 82 درصد داوطلبان تأیید صلاحیت شده‌اند.

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: با کسر انصرافی‌ها در شهرها 6.8 درصد و در روستاها 2.76 درصد و در کل 3.51 درصد رد صلاحیت داشتیم که نسبت به دوره پیش یک درصد افزایش داشته است.

محمودی شاه‌نشین عنوان کرد: برخلاف انتخابات مجلس که احراز یا عدم احراز صلاحیت مطرح است در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تایید یا رد صلاحیت در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه 17 اردیبهشت نتایج اعتراضات به رد صلاحیت‌ها به فرمانداری‌ها داده می‌شود، بیان داشت: فرمانداری‌ها وظیفه دارند تا 20 اردیبهشت اسامی کاندیداها را در محل فرمانداری‌ها و سایت‌های هیأت‌های اجرایی آگهی کنند.

رییس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، درباره زمان تبلیغات کاندیداها، افزود: از 21 تا 27 اردیبهشت زمان تبلیغات کاندیداها است.

 محمودی شاه‌نشین، درباره الکترونیکی بودن انتخابات شوراها، عنوان کرد: با همکاری وزارت کشور انتخابات شوراها در تهران از 42 حوزه در 18 حوزه در سایر استان‌ها سراسر کشور 145 حوزه به صورت قطعی الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک امکان تقلب در آرا به حداقل ممکن می‌رسد./807/ ۲۰۲/ص

 

 

ارسال نظرات