۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۴۹۳۱۵۲

نشست علمی «ارهاص و معجزه» برگزار شد

نشست علمی ارهاص و معجزه با رویکرد تطور تاریخی این مفاهیم در جامعه الزهرا(س) قم برگزار شد.
ارهاص و معجزه داداش نژاد اعظم وفایی ناهید طیبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی « ارهاص و معجزه» پیش از ظهر امروز با ارائه ناهید طیبی، استاد جامعه الزهرا(س)، و نقد مسعود داداش نژاد، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و اعظم وفایی عضو هیأت علمی گروه معارف قرآن دانشگاه قم در جامعه الزهرا(س) قم برگزار شد.

طیبی در ابتدای این نشست با بیان این که بنده به دنبای تطور تاریخی دو مفهوم ارهاص و معجزه هستم، ابراز داشت: مرکز ثقل این پژوهش روی دو واژه ارهاص و معجزه است و به بیان مفهوم و تطور تاریخی این دو واژه می پردازیم.

وی در بیان تعریف ارهاص و معجزه خاطرنشان کرد: ارهاص به امور خارق العاده ای گفته می شود که بدون قصد اثبات نبوت و قبل و بعد از نبوت از پیامبر(ص) صادر شده است ولی معجزه فقط بعد از بعثت و با هدف اثبات نبوت انجام شده است و به همین خاطر هم برخی مفهوم ارهاص را بسیار گسترده گرفته اند و نزدیک به سه هزار ارهاص از پیامبر(ص) را نام برده اند.

در ادامه دکتر داداش نژاد در جایگاه ناقد مورد نیاز بودن این تحقیق را از ویژگی های مثبت این بحث دانست و گفت: با استفاده از این موضوع می توان به بسیاری از شبهات راجع به معجزات و ارهاصات پیامبر(ص) پاسخ داد زیرا این یک بحث میان رشته ای است و از مباحث تاریخی، تفسیری و کلامی بهره برده است.

وی عمد ترین اشکال وارد به این بحث را عدم داشتن تز عنان کرد و افزود: این که بفهمیم سیر تاریخی یک واژه به چه دوره ای مربوط می شود از این باب اهمیت دارد که بدانیم کنشگران آن دوره به دنبال چه هدفی این واژه را وارد ادبیات حدیثی و منابع ما کرده اند و اگر چنین هدفی را دنبال نکنیم بحث بی فایده خواهد بود.

همچنین سرکار دکتر وفایی به عنوان ناقد دوم هم با اشاره به منظم دقیق مستند و روان بودن پژوهش ارهاص و معجزه نقل قول محور بودن و عدم نظم ساختاری در بیان مطالب را از مهمترین ایرادات این پژوهش دانست.

گفتنی است مشروح این نشست به زودی در خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات