۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۴۸۷۹۸۴

آمادگي مديريت شهري قم براي خدمات‌رساني به زائران نوروزي

شهر قم در اين ايام ميزبان ميليون‌ها زائر و مسافر نوروزي است و در اين راستا مديريت شهري با تشكيل ستادها و كميته‌هاي خدمات رسان در صدد تامين نيازها و رفع مشكلات زائرين است.
عید

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، شهر قم سالانه ميزبان ميليون‌ها زائر و مسافر در ايام مختلف سال بوده و آمار مسافرت به اين شهر خصوصا در ايامي چون نوروز افزايش چشمگيري پيدا مي‌كند اما طي سال‌هاي اخير آنچنان كه بايد متناسب با ظرفيت‌ها و نيازهاي شهر، امكانات آن افزوده نشده و مشكلات مختلفي در بخش‌هاي اقامتي، گردشگري، تفريحي و... وجود دارد.

معضلات سفر به اين شهر در سال‌هاي گذشته را مي‌توان شامل نقص در اطلاع‌رساني، كمبود مراكز اقامتي، تفريحي و گردشگري، كمبود خدمات شهري، كمبود فضاهاي اسكان اضطراري و... دانست كه يك سالي است شهرداري و مديريت شهري قم به دنبال اين هستند كه اين مشكلات و معضلات را گام به گام حل كنند.

يكي از بزرگترين معضلاتي كه در نوروز نه تنها زائرين بلكه شهروندان قمي را نيز با مشكل مواجه مي‌كرده، بحث چادرخوابي در مركز شهر بوده است. اين معضل نه تنها جلوه و منظر شهري قم را تخريب كرده بود بلكه وضعيتي نامناسب براي بهره‌مندي از فضاي معنوي محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) ايجاد مي‌كرد.

شهرداري قم در گام نخست نوروز سال گذشته با اجراي طرحي ويژه، نصب چادر را در هسته مركزي شهر خصوصا در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) ممنوع كرد و توانست با فراهم‌آوري فضاهايي جنبي در بوستان‌هاي حاشيه شهر، امكاني براي اسكان موقت زائرين و نصب چادر فراهم كند.

سال گذشته شهرداري ۱۷ بوستان از جمله بوستان فدك، علوي، بنيادي، لاله، مهدي، هاشمي و... را به عنوان كمپ موقتي زائر معرفي كرد و روزانه بيش از ۵ هزار نفر در اين مكان‌ها مستقر و اقدام به نصب چادر مي‌كردند.

به همين منظور از نوروز بود كه برنامه‌اي براي تجهيز دو بوستان بزرگ و مهم شهر به عنوان كمپ اختصاصي زائر مطرح و اجرايي شد.

براساس اين طرح با استفاده از منابع اعتباري سفر مقام معظم رهبري به استان قم و شهرداري، طرحي ويژه براي تبديل بوستان غدير و فدك در دو طرف شهر به كمپ زائر آماده سازي و عمليات اجرايي آغاز شد كه تاكنون با تكميل بخش عمده اين طرح‌ها بالغ بر ۱۰ ميليارد تومان هزينه شده است.

با تكميل بخش عمده اين دو كمپ امسال شهرداري برنامه اصلي براي اسكان زائرين و نصب چادر را در اين دو بوستان به همراه بوستان امام رضا قرار داده تا بتوان در برنامه‌اي چند ساله روند اسكان شهري را مديريت و منظم كند.

پيام جواديان مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم با بيان اينكه بوستان مهدي و هاشمي در منطقه يك، بوستان امام رضا در منطقه دو، بوستان فدك و لاله در منطقه سه، بوستان علوي در منطقه چهار، بوستان نيايش در منطقه پنج و بخشي از بوستان غدير در منطقه هشت براي حضور زائرين در ايام نوروز تعيين شده است تصريح كرد: اولويت ما اسكان زائرين در بوستان فدك و امام رضا است.

وي با تاكيد بر اينكه بوستان‌ها به طوري انتخاب شده‌اند كه توزيع اختصاصي خود را متناسب با ورودي داشته باشند خاطرنشان كرد: هر كدام از آن‌ها در محدوده يك ورودي شهر قرار گرفته‌اند و زائران از آن‌ها استفاده خواهند كرد.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري قم كمپينگ فدك را محور اصلي و مركز اسكان زائرين عنوان كرد و گفت: سعي داريم بوستان‌ لاله را براي پشتيباني بوستان فدك آماده داشته باشيم.

از طرف ديگر، مشكل شهر قم را مي‌توان ضعف در تابلوهاي اطلاع رساني مسير عنوان كرد. سردرگمي در مسيريابي، ايجاد ترافيك، نارضايتي و... از جمله مسايلي است كه به دليل ضعف در وضعيت اطلاع‌رساني ايجاد مي‌شود.

امسال شهرداري با افزايش تابلوهاي ثابت و پرتابل اطلاع‌رساني همچنين بهره‌گيري از ظرفيت سامانه ۱۳۷ ارتباطات مردمي، اين امكان را فراهم كرده تا زائرين بتوانند در هر ساعت از شبانه‌روز نيازمندي‌هاي خود را رفع كنند.

محور اطلاع‌رساني براي دست‌يابي به مسير‌هاي اصلي از جمله كمپ‌هاي زائرين، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران است كه به طوري نصب تابلوها صورت گرفته كه كمترين ارتباط مسافرين با محدوده تردد شهري باشد و مسيرهاي كم‌ترافيك دست‌يابي به اهداف مورد نظر صورت گيرد.

سامانه ۱۳۷ نيز با افزايش نيروها و كادر پاسخ‌گو امسال به صورت سه شيفت در ۲۴ ساعت شبانه روز آماده اطلاع‌رساني به زائرين و همشهريان است.

همچنين در اين سامانه با گردآوري اطلاعات تخصصي شهر از جمله اطلاعات هتل‌ها، مراكز اقامتي، مراكز اسكان آموزش و پرورش، مراكز گردشگري، تورهاي قم‌گردي و... امكاني فراهم شده تا به سريع‌ترين روش مردم از بسته‌هاي اطلاع‌رساني بهره‌مند شوند.

ابراهيم خسروي سرپرست سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شهرداري قم با اشاره به ايجاد بانك اطلاعات جامعي از موارد مورد نياز زائران و شهروندان در ايام نوروز در اين سامانه اظهار كرد: مكان‌هاي اسكان زائرين، اسكان فرهنگيان، تور قم گردي، مسيرهاي دسترسي شهري و... در بانك‌ اطلاعات سامانه جمع‌آوري شده است.

وي با تاكيد بر اينكه نيروهاي سامانه سه شيفت متراكم از روز قبل از نوروز آماده هستند خاطرنشان كرد: نيروهايي هم از مناطق هشتگانه به ظرفيت سامانه اضافه شده تا بتوانيم خدمات بهتري به مردم ارائه دهيم.

سرپرست سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شهرداري قم گفت: با برنامه‌ريزي صورت گرفته در ايام نوروز ۲۳ نفر ثبت خبر، سه نفر ثبت بازخورد و دو نفر نيز نيروي پيگيري و بازديد و بازرسي در سامانه را انجام مي دهند.

همچنين در حوزه تخلفات شهري مي‌توان گفت كه امروز اكثر كلان‌شهرهاي كشور درگير معضل تكدي‌گري و دست‌فروشي هستند كه طي برنامه‌ريزي صورت گرفته امسال طرح ضربتي برخورد و جمع‌آوري دست‌فروشان و متكديان در نوروز اجرايي مي‌شود.

براساس طرح‌هاي جمع‌آوري و انتظام بخشي اجرا شده در شهر با ايجاد فضايي در پاركينگ شرقي حرم مطهر حضرت معصومه(س)، دست‌فروشان و متكديان مقيم قم، به اين فضاها منتقل شده تا بتوانند به كسب و كار خود ادامه دهند.

همچنين از ابتداي سال ۹۵ طرح ساماندهي وانت‌بارها نيز در شهر اجرايي شد كه با تعيين پنج مكان براي استقرار وانت‌بارهاي احراز هويت شده و مقيم قم، مدتي است كه ديگر شاهد منظر نامناسب و ايجاد سد معبر در معابر هسته مركزي شهر نيستيم.

احمدرضا شفيعي مديركل پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري قم با تاكيد بر اينكه به منظور تأمين رفاه حال زائرين و مجاورين اين اداره كل با بكارگيري كليه عوامل ستادي و اجرايي در قالب اكيپ خودرويي، موتوري و پياده در سطح شهر و بطور ويژه در هسته مركزي شهر و پيرامون حرم مطهر طرح ضربتي جمع آوري متكديان، بلامكان‌ها و كودكان خياباني و معتادين را به اجرا مي‌گذارد گفت: اين طرح از ۲۰ اسفند و در آستانه نوروز تا پايان تعطيلات ادامه خواهد داشت.

وي آماده باش كامل نيرو و ماشين آلات با همكاري ادارات استان و در راستاي اجراي مصوبات شوراي عالي كشور به منظور تغيير سيما و منظر شهري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و ساماندهي متكديان را مورد توجه قرار داد و افزود: اين اقدامات با حمايت‌هاي خاصه دادستان به اجرا گذاشته مي‌شود.

همچنين طبق اعلام مديركل نظارت و هماهنگي امور خدمات شهري شهرداري قم ستادهاي اطلاع‌رساني و كميته‌هاي تخصصي ستاد تسهيلات نوروزي فعاليت خود را آغاز كرده تا بتواند مديريت صحيحي بر روند خدمات رساني به زائرين داشته باشد.

سيدمحسن ميرهادي در اين خصوص گفت: از ۲۵ اسفندماه تمام ستادها با مديريت شهرداران مناطق فعاليت خود را آغاز كرده‌اند.

وي با اشاره به ضرورت تامين ايمني زائرين و همشهريان در ايام نوروز خاطرنشان كرد: اكيپ‌ها و نيروهاي آتش‌نشاني در ايام نوروز با استقرار در مكان‌هاي پرتردد و پرتراكم شهري بر روند ايمن‌سازي محيط‌ها نظارت دارند و به طور مستمر بازديد از مراكز اقامتي و مكان‌هاي پرتردد شهر صورت مي‌گيرد.

دبير ستاد تسهيلات زائرين و خدمات سفر شهرداري قم آماده سازي ۱۷ بوستان براي ميزباني از زائرين، فعال‌سازي ۲۴ ساعته سامانه ۱۳۷، تقويت تابلوهاي اطلاع‌رساني سطح شهر، لايروبي انهار و پاكسازي معابر، آماده سازي ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني و... را جزو ديگر اقدامات اين ستاد براي ميزباني از نوروز عنوان كرد./872/د101/ج

ارسال نظرات