۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۸۷۵۰۲
مدیر کل اوقاف استان مطرح کرد؛

روایتی از موقوفه خواری در عصر جدید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به برپایی «خیمه‌های معرفت »در بقاع متبرکه شاخص استان طی ایام نوروز، گفت: در قالب این خیمه‌ها غرفه حجاب و عفاف، مشاوره خانواده، کودک و نوجوان و سلامت برپا خواهد شد و البته سال گذشته غرفه کودک و نوجوان و مشاوره خانواده بیشترین مراجعه‌کننده را داشت.
وقف

به گزارش خبرگزاری رسا در همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات اداره کل اوقاف اظهار کرد: فعالیت‌های اوقاف شفاف بوده و بازرسی‌های انجام شده نیز تأییدی بر این مدعاست.

وی افزود: نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان 234 میلیارد و 325 میلیون تومان به اوقاف استان بدهکار هستند که اگر اشخاص حقیقی را نیز اضافه کنیم رقم بیشتر از این خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: البته ما انتظار نداریم تمام این مطالبات به یک باره پرداخت شود اما ادارات باید به مرور نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه موقوفه‌خواری در استان همدان وجود دارد، تأکید کرد: متاسفانه موقوفه‌خواری شکل مدرن و قابل توجیه پیدا کرده که ورود به آن نیز گاهی باعث انتقادهای ویژه شده است.

کاروند با اشاره به مستندسازی مطالبات اداره اوقاف از دستگاه‌های اجرایی، افزود: بیشترین بدهی شامل شهرداری‌ها و مجموعه استانداری و ادارات است، ضمن اینکه شهرستان ملایر به خاطر موقوافات زیاد بیشترین بدهی‌ها را دارد.

وی در ادامه به اجرای برنامه‌های مختلف اداره اوقاف و امور خیریه استان پرداخت و افزود: در اسفندماه امسال با برگزاری طرح «دست‌های آسمانی» برای نیازمندان بسته‌های حمایتی نظیر روغن، برنج، گوشت، ماکارونی و ...  تهیه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از توزیع 2 هزار و 400 بسته سبد کالایی بین نیازمندان خبر داد و گفت:‌ ارزش ریالی این بسته‌ها 310 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال بیش از 800 میلیون تومان از محل موقوفات استان برای نیازمندان تهیه و توزیع شده است، افزود:‌ برای نخستین بار توانستیم 12 میلیارد تومان درآمد موقوفات استان را به هزینه برسانیم.

کاروند با بیان اینکه چنین موضوعی بی‌سابقه بوده و از این مبلغ بیش از 500 میلیون تومان به مساجد استان مساعدت شده است، گفت: این  هزینه‌ها غیر از اعتبارات دولتی و از محل موقوفات بوده است.

*تاکنون 700 میلیون تومان اعتبارات دولتی برای حسینیه‌ها و مساجد اختصاص یافته است

وی با اشاره به اینکه تاکنون 700 میلیون تومان اعتبارات دولتی برای حسینیه‌ها و مساجد اختصاص یافته است، افزود: از جمله اقداماتی که در خصوص محرومیت‌زدایی مورد توجه قرار گرفته ساخت حمام و کمک هزینه ساخت منزل مسکونی بوده که با کمیته امداد این اقدام انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه اینگونه کمک‌ها جزو اولویت‌هاست و تاکنون سه مورد حمام و کمک هزینه ساخت منزل صورت گرفته است، گفت:‌ یکی از نیات بخش موقوفات هزینه در بخش درمان است  و در شهرستان همدان، ملایر، اسدآباد و کبودراهنگ این موقوفات به ثبت رسیده است.

وی از هزینه 2 میلیارد و 117 میلیون تومانی اداره اوقاف استان در حوزه سلامت طی  امسال خبر داد و افزود: سعی خواهیم کرد تا پایان سال در اورژانس ملایر نیز هزینه کنیم که در این صورت مبلغ صرف شده در بخش درمان بیشتر خواهد شد.

 کاروند با اشاره به اینکه امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل » نامگذاری شده بود و در این راستا اقداماتی انجام شد، گفت: تعهد به مرمت اورژانس قدیم شهرستان ملایر انجام خواهد شدو برای ساخت اورژانس جدید این شهرستان نیز تمام اقدامات اولیه صورت گرفته است.

وی با اشاره به خرید لوازم پزشکی نظیر دو دستگاه دیالیز به ارزش 120 میلیون تومان در بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان اسدآباد، افزود:  راه‌اندازی درمانگاه موقوفه اعتمادیه با همکاری مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی همدان از دیگر اقدامات بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به فعالیت پزشکان عمومی و متخصص در  این درمانگاه، گفت: از 32 روستا به این مرکز مراجعه کرده و به صورت رایگان ویزیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم داروی رایگان در اختیار بیماران این درمانگاه قرار خواهد گرفت، افزود:‌ سال آینده برنامه‌ای نیز برای بیمارستان قدیم خواهیم داشت.

* راه‌اندازی مرکز حفظ مجازی قرآن کریم در همدان

کاروند با اشاره به اینکه کنار خدمات درمانگاه موقوفه اعتمادیه اعزام اکیپ پزشکی را به 32 روستا در برنامه داریم هر چند این موضوع در  موقوفه ذکر نشده است، خاطرنشان کرد:  با این اقدام بیمارانی را شناسایی کرده‌ایم که در شرایط خوبی به سر نمی‌برند، بنابراین تفاهمنامه‌ای با علوم پزشکی داشتیم تا این افراد را به بیمارستان‌های استان معرفی کرده و اداره اوقاف هزینه درمان را پرداخت کند.

وی با اشاره به اختصاص 67 میلیون تومان از محل موقوفه به بیمارستان فیروزآبادی برای خرید تجهیزات اعطا شده است، گفت:‌ تخفیف خدمات دندانپزشکی از محل موقوفه طیبه آقاکیانی برای اقشار بی‌بضاعت و زیرنظر کمیته امداد و بهزیستی از دیگر اقدامات بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اعزام اکیپ پزشکی از محل موقوفه امیرنظام در برخی از روستاهای کبودراهنگ، گفت: در شهرستان نهاوند نیز بیش از 2 میلیارد تومان در این زمینه‌ها هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری طرح کمک هزینه تحصیلی برای دانش آموزان بی بضاعت شهرستان ملایر، همدان، تویسرکان و نهاوند اجرا شده است، افزود:‌ تهیه بسته لوازم‌التحریر و پرداخت پول نقد به دانش‌آموزان و دانشجویان بی بضاعت از موضوعات مورد توجه بوده است.

کاروند با اشاره به هزینه صورت گرفته در مدرسه موقوفه سیف‌الدوله که اکثر دانش‌آموزان این مدرسه جزو نخبگان هستند، گفت: از اقدامات دیگر اطعام فقرا، ایتام و نیازمندان طبق نیات واقفین بوده ست.

وی با اشاره به اطعام ایتام، سالمندان و افراد زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی و در مناسبت‌های ولادت و شهادت ائمه(ع)  تصریح کرد:‌ 680 میلیون تومان در طول سال در این زمینه هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اعزام مبلغان حوزه علمیه قم در مناسبت‌های مختلف در سطح استان، گفت: در طرح آرامش بهاری، دهه کرامت، بصیرت عاشورایی، هفته وقف و... این مبلغان به کار گرفته شده‌اند و 180 میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است.

وی با بیان اینکه 420 نفر از روحانیون در بخش‌های دیگری غیر از طرح آرامش بهاری، فعالیت داشته‌اند، افزود: در خصوص مسائل فرهنگی و قرآنی توفیقات خوبی حاصل شده است.

کاروند با اشاره به راه‌اندازی مرکز حفظ مجازی قرآن کریم در همدان و تربیت مربیان حافظ قرآن، گفت:‌ برگزاری مسابقات قرآنی در مرحله شهرستانی، استانی و اعزام به مسابقات کشوری طی سال قبل از نکات مورد توجه است.

*برگزاری جشنواره عکاسی با موضوع «وقف چشمه همیشه جاری»

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با آموزش و پرورش طی امسال برای برگزاری مسابقات قرآنی زیر 16 سال، خاطرنشان کرد: سال گذشته تجربه خوبی در خصوص برگزاری جشنواره عکاسی با موضوع «وقف چشمه همیشه جاری» برگزار شد که با توجه به درخواست‌های مکرر برای برگزاری این جشنواره طی امسال، آن را برگزار خواهیم کرد.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از برگزاری این جشنواره با میزبانی  اداره اوقاف استان در خردادماه سال آینده خبر داد و افزود:‌ هنرمندان و عکاسان می‌توانند آثار خود را  تا 20 فرودین سال آینده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و امسال سعی شده از اساتید بزرگ عکاسی در داوری استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه روابط عمومی جلساتی با صدا و سیمای استان داشته‌ایم و چندین اقدام شاخص صورت گرفته است، گفت: ساخت فیلیم مستند در راستای انعکاس اجرای نیت واقفین خیراندیش، ساخت انیمیشن با موضوع ترویج فرهنگ وقف از جمله توفیقات بوده است.

کاروند با اشاره به اینکه  امسال قرارگاهی به عنوان «قرارگاه قدر» در  خصوص شناسایی موقوفات شکل گرفته است، افزود:‌ این قرارگاه موقوفاتی را که افراد به عنوان موقوفه نمی‌شناسند را شناسایی می‌کند و بیش از 2 هزار پرونده مجهول که احتمال موقوفه بودن آن است شناسایی شده است.

وی از کشف 77 موقوفه بازیافته خبر داد و افزود: موقوفه از مالکان گرفته نمی شود و شرایطی برای آنها در نظر گرفته می شود که اگر موقوفه تبلیغ شود نتایج خوبی دربرخواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از اخذ سند مالکیت برای 234 هزار هکتار زمین موقوفه طی امسال خبر داد و گفت: اگر برای 7 هزار هکتار نیز سند مالکیت اخذ شود جشن پایانی اخذ سند مالکیت را خواهیم گرفت.

* آماده‌سازی حسینیه باغ بهشت با یک‌هزار و 600 متر زیرسازی

وی با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری طی ایام نوروز، گفت: 238 بقعه در استان وجود دارد که به صورت شاخص در 49 بقعه طرح آرامش بهاری اجرا خواهد شد.

کاروند با اشاره به اجرای این طرح از 28 اسفندماه  تا 15 فروردین سال آینده، افزود: طی این ایام بیش از دوسوم نیروهای اوقاف در ادارات و بقاع متبرکه مشغول فعالیت خواهند بود.

وی با اشاره به اعزام 49 مبلغ از حوزه علمیه به بقاع متبرکه در ایام نوروز، گفت: 16 نفر از مبلغان نیز بومی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به برپایی «خیمه‌های معرفت »در بقاع متبرکه شاخص استان طی ایام نوروز، افزود:  در قاللب این خیمه‌ها غرفه حجاب و عفاف، مشاوره خانواده، کودک و نوجوان، سلامت و ... برپا خواهد شد و البته سال گذشته غرفه کودک و نوجوان و مشاوره خانواده بیشترین مراجعه‌کننده را داشت.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تحویل سال نو در بقاع متبرکه شاخص افزود: اهدای هدایا به زائران و برگزاری نمایشگاه خصوصاً با موضوع وقف، برپایی نماز جماعت و ... جزو برنامه های طرح آرامش بهاری  است.

کاروند با اشاره به پنج شنبه و جمعه آخر سال بیان کرد: جلساتی در راستای انجام هماهنگی‌ها به منظور کنترل عبور و مرور مردم در این روزها در آرامستان برگزار شده است.

وی با اشاره به آماده‌سازی باغ بهشت همدان، گفت: پارکینگ آرامستان ظرفیت پارک 3 هزار خودرو را دارد و عملیات رنگ‌آمیزی جدول‌ها، نصب بنر اطلاع‌رسانی، کاشت 250 اصل درخت در روز درختکاری، نصب 40 تابلوی شهدا، شست و شوی تمامی سنگ‌های اهل قبور انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به آماده‌سازی حسینیه باغ بهشت با یک‌هزار و 600 متر زیرسازی، افزود: سعی کرده‌ایم در این مکان تنها اقامه نماز میت نباشد و جهت‌دهی آن به سمت برگزاری برنامه فرهنگی از جمله اهداف است.

وی  با بیان اینکه سایت اداری ـ فرهنگی، غسالخانه جدید و محل مصلای نماز میت نیز در حال ساخت است، گفت:‌ احتمال فعالیت دلالان در فروش قبر وجود دارد اما تا جایی که یقین داشتیم از این امر جلوگیری کرده‌ایم.

کاروند در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شهرداری معتقد است اگر آرامستان به این مجموعه واگذار شود بهتر اداره خواهد شد، افزود: واگذاری باغ بهشت به شهرداری را صلاح نمی‌دانم.

وی با اشاره به اینکه از یکم فرودین  تا 13 اسفند امسال 2 هزار و 454 نفر از اموات در باغ بهشت آرام گرفته‌اند، گفت:‌ از این تعداد یک‌هزار و 28 نفر زن و  یک هزار و 426 نفر مرد بوده‌اند.

*هزینه قبر در همدان 650 هزار تومان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه مجموع اموات باغ بهشت از سال 1346 تا  20 بهمن امسال 135 هزار نفر است، افزود:  وجوه حاصل از حق دفن در آرامستان یک ‌میلیارد و 82 میلیون تومان بوده و 96 میلیون تومان نیز کمک‌های مردمی به آرامستان بوده است.

وی با  اشاره به هزینه یک‌میلیارد و 310 میلیون تومانی انجام شده در آرامستان، گفت: هزینه از درآمد بیشتر بوده است چراکه مبالغی از اعتبار سال گذشته هزینه شده و 600 میلیون تومان نیز وام گرفته‌ایم.

کاروند با بیان اینکه امسال توانستیم 200 میلیون تومان برای بقعه متبرکه امامزاده محسن (ع) وام دریافت کنیم، افزود:  متاسفانه کمک‌های دولتی کفایت نمی‌‌ند و نگهداری خود بقعه نیز هزینه خاصی را دارد.

وی با اشاره به اینکه پیرو شکایت‌های مردمی ساخت سرویس بهداشتی در این بقعه را طی سال آینده در دستور کار خواهیم داشت، گفت:  نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان برای بقعه امامزاده محسن (ع) نیاز است تا بتوان نیازهای معمولی را برطرف کرد،  افزود: 700 میلیون تومان اعتبار برای این بقعه تاکنون اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با مشکل موقوفات روستای زرقان جلساتی مختلفی برگزار شده است، گفت: ادعایی داریم که نمی‌توانیم از زمین موقوفه بگذریم چراکه موقوفات از شئونات ولی فقیه است.

کاروند با بیان اینکه بعد از انجام کار کارشناسی مشخص شد که آن ملک موقوفه است و نمی‌توان برای ملک موقوفه، امضا داد که موقوفه نیست! گفت: رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان را دعوت به صبر و گفت‌وگو می‌کنم، زیرا اعتقاد دارم میوه صبر بسیار شیرین‌تر است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا طرح آرامش بهاری هر سال تنها در بقاع شاخص استان برگزار می‌شود؟ گفت: این طرح از محل بقعه برگزار می‌شود و در واقع مجبور به این کار هستیم، البته در بقاع متبرکه‌ای که نذورات مردمی بیشتری دارند خیمه معرفت پررنگ‌تر جلوه می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: یک راه این است که از محل موقوفات بلامانع در برگزاری طرح آرامش بهاری در دیگر بقاع متبرکه هزینه کنیم که تاکنون انجام نشده  است، اما امسال دایره تبلیغ و خیمه معرفت پررنگ شده است./979/

ارسال نظرات