۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۴۸۷۰۸۴
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پژوهش های دینی باید رویکرد تنظیم حیات انسانی داشته باشد

حجت الاسلام لک زایی با بیان این که پژوهش های دینی باید رویکرد تنظیم حیات انسانی داشته باشد، فقه اهل بیت(ع) را پیشتاز و دارای قابلیت های بسیار دانست.
لک زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در سالن همایش های این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلا نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم با بیان این که پژوهشکده فقه و حقوق از جمله مراکز موفق در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به شمار می رود، ابراز داشت: بسیاری از آثار این پژوهشکده در جشنواره های مختلف حائز رتبه های برتر شده و اعضای این پژوهشکده در ارتقای فعالیت های علمی نقش برجسته ای دارند.

وی افزود: آیت الله شهید صدر در تعریف حکم شرعی آن را قضیه ای می داند که حیات انسان را تنظیم می کند، بنابراین ما در پژوهش های فقهی باید همین رویکرد را داشته باشیم و در این صورت است که می فهمیم هنوز بسیاری از مباحث روی زمین مانده است، حال اگر حیات جامعه بشری در حکومت اسلامی در نظر گرفته شود کار حساس تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در ادامه با اشاره به کتاب «روابط زن و مرد» نوشته حجت الاسلام علیرضا فجری، عنوان کرد: این کتاب یکی از آثاری است که امروز رونمایی می شود و در همین اثر که در گفت‌وگوی با اساتید حوزوی و دانشگاهی تدوین شده است همین رویکرد توجه به حیات انسان دیده می شود.

وی با بیان این که فقه اهل بیت(ع) پیشتاز و دارای قابلیت های زیادی است، تأکید کرد: یکی دیگر از آثاری که امروز رونمایی می شود «بررسی فقهی و حقوقی میراث فرهنگی» است که در این کتاب به زیبایی موضوع شناسی و مفهوم شناسی میراث فرهنگی صورت می گیرد و بیان می شود کارهای ضدعقلانی داعش در تخریب میراث فرهنگی اسلامی با هیچ منطق و مفهومی از فقه شیعه و حتی اهل سنت سازگاری ندارد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: با توجه به جامعیت این کتاب ان شاءالله به زودی ترجمه آن به زبان عربی نیز به پایان خواهد رسید و پس از چاپ در یکی از مراکز فرهنگی بیروت به کشورهای منطقه درگیر با داعش نیز معرفی و ارسال خواهد شد.

وی در پایان گفت: مسأله قابل توجه در این آثار این است که پژوهشگران ما با یک نگاه بین رشته ای وارد مباحث شده اند و نگاه خود را به صورت راهبردی و تخصصی تعریف کرده اند و به همین جهت ابعاد گوناگون یک موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است./1330/پ202/ج

ارسال نظرات