۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۴۸۶۲۹۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی خبر داد؛

استقرار خانه‌های پیش‌ساخته عالم در روستاهای خراسان شمالی

حجت‌الاسلام خادمی گفت: بر اساس برنامه این نهاد از این پس به‌جای ساخت خانه‌های عالم در روستاها، خانه‌های پیش‌ساخته (سوئیت) برای استقرار روحانی در روستاهای بالای 500 نفر جمعیت استان مستقر می‌شود.
حجت الاسلام خادمی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ساخت بیش از 150 باب خانه عالم در روستاهای استان، اظهار کرد: هم‌اکنون در قالب این خانه‌ها روحانی مبلغ به‌صورت تمام‌وقت و یا نیمه‌وقت مستقر است.

وی با اشاره به اینکه برخلاف برخی اظهارنظرها شمار خانه‌های عالم خالی در روستاهای استان کمتر از انگشتان یک دست است، افزود: به همین دلیل خانه‌های عالم خالی در برخی از روستاهای خراسان شمالی به سایر نهادها ازجمله مراکز بهداشت و درمان واگذار شده‌اند.

حجت‌الاسلام خادمي اضافه کرد: خانههای عالم به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مساجد در روستاها، نقش مهمی در توسعه فعالیتهای فرهنگی و دینی در مناطق روستایی ایفا میکنند، بر این اساس باید در کنار توجه به احداث خانه عالم در مناطق مورد نیاز به‌منظور خالی نماندن آنها، نسبت به مرمت و نگهداری خانه‌های عالم فعال در روستاهای پرجمعیت استان هم اقدام شود.

وی تصریح کرد: در این راستا اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بجنورد با تخصیص 340 میلیون ریال اعتبار برای تعمیر و مرمت و همچنین تجهیز خانه‌های عالم در شهرستان اقدام کرده است.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی اظهار کرد: طی توافق با استانداری و بر اساس سند چشم‌انداز 1404 كه بر اساس آن باید روستاهايي كه بالاي 500 نفر جمعيت دارند داراي خانه عالم باشند، سال آینده خانه‌های عالم در قالب سوئیت‌های 30 متری و در روستاهاي پرجمعیت ساخته می‌شوند.

حجت‌الاسلام خادمی اظهار کرد: بر اساس برنامه نهاد تبلیغات اسلامی استان از این پس به‌جای ساخت خانه‌های عالم در روستاها، خانه‌های پیش‌ساخته (سوئیت) برای استقرار روحانی در روستاهای بالای 500 نفر جمعیت استان مستقر می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون روستاییان در پذیرش روحانیان و فراهم کردن محل اسکان برای مبلغ محدوديت فراواني دارند، بنابراین با ساخت این سوئیت‌ها، روحانی در هنگام اعزام دارای جا و مکان بوده و دغدغه كمتري دارد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی ادامه داد: روحانیان در ایام تبلیغ از اين سوئیت‌ها استفاده می‌کنند و هیئت امنای مساجد و پایگاه‌های بسیج هم در دیگر مواقع می‌توانند از این سوئیت‌ها استفاده کنند.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه ساخت سوئیت 30 مترمربعی برای روحانی مبلغ در جوار مساجد به‌عنوان بخشی از مسجد از طرح‌های جدید سازمان تبلیغات اسلامی است، اضافه کرد: این طرح در روستاهای خراسان شمالی در دست اجرا بوده و بر اساس آن دیگر نیازی به ساخت خانه عالم جداگانه در روستاها نیست؛ زیرا سوییت‌های مساجد برای سکونت روحانی مبلغ مناسبت‌تر خواهد بود.

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور حدود 850 روستا و آبادی دارای سکنه دارد که 500 روستا از این تعداد دارای جمعیتی بیش از هزار و 500 نفر بوده و قابلیت استقرار روحانی را دارند اما با این وجود در حال حاضر تنها در کمتر از 150 روستای این استان روحانی مستقر وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال 91 در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی، طرح هجرت را موجب گسترش فعال روحانیت در سرتاسر کشور دانستند و اظهار داشتند: «باید علما و روحانیون از حوزه‌هاى بزرگ هجرت کنند، بیایند در شهرستان‌ها بمانند»./302/9314/ب1

ارسال نظرات