۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۴۸۴۲۳۱
آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد؛

مردم به تولید داخلی اعتماد کنند

آیت الله فاضل لنکرانی، گفت: مردم به تولید داخلی اعتماد کنند و باید توجه داشت تا زمانی که کیفیت تولیدات داخلی بالا نرود نمی شود از مردم خواهش کرد که از کالای داخلی استفاده کنند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این که قاچاق در ابعاد مختلفی اثرگذار است، گفت: مبارزه با قاچاق اثری فراگیر در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و مردم و مسؤولان باید به این مسأله توجه داشته باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر خلاف تصور مردم فقط به فکر صیانت از اقتصاد کشور است، اظهار داشت: اگر با قاچاق مبارزه نشود، آسیب های زیادی به ابعاد مختلف جامعه وارد می شود.

وی با اشاره به این که جنبه دینی و فقهی مسأله قاچاق به علما و مراجع تقلید مربوط می شود، گفت: تولید داخلی در مبارزه به قاچاق بسیار مؤثر است و تولید ما روز به روز باید کیفیت بیشتری پیدا کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار ابراز داشت: مردم به تولید داخلی اعتماد کنند و باید توجه داشت تا زمانی که کیفیت تولیدات داخلی بالا نرود نمی شود از مردم خواهش کرد که از کالای داخلی استفاده کنند؛ از طرف دیگر مردم هم انتظار دارند جنسی که از کارخانه می خرند برای آن ها استفاده خوبی داشته باشد نه این که تا از کارخانه بیرون آمد، باز برای تعمیر به نمایندگی فرستاده شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که معامله قاچاق و خرید و فروش کالای قاچاق از نظر فقهی چه حکمی دارد؟ اظهار داشت: مردم باید از عناوین فقهی حوزه اطلاع داشته باشند و بدانند که چنین معاملاتی چه حکمی دارد. تأمل در مسائل فقهی قاچاق باید بیشتر شود؛ از دید فقه فردی و فقه حکومتی این مسأله قابل بررسی است و از نظر فقه فردی اگر دولت اعلام کند که قاچاق به تولید کنندگان داخل کشور ضرر وارد می کند، همین ضرر موجب می شود که این معاملات مشکل پیدا کند.

وی به حکم فقهی امام معصوم اشاره و خاطرنشان کرد: امام معصوم معتقد بودند کسی حق ندارد به برادر مؤمن خود ضرری وارد کند؛ از دید فقه فردی قاچاق به دلیل وارد کردن ضرر بر دیگران جایز نیست و معامله آن نیز اشکال دارد و این ضرر به جمع زیادی از مسلمانان و افراد است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: از دید فقه حکومتی مسأله وسییع تر می شود و حتی بحث ضرر هم مطرح نیست؛ به نظر بنده همین مقدار که قاچاق مانع رشد اقتصاد شود، اگر حتی ضرر چندانی وارد نکند، حکومت می تواند آن را ممنوع کند و از جهت سیاسی، اقتصادی و فساد نیز مشکلات دیگری وارد می کند.

وی با انتقاد از این که مسأله قاچاق از دید فقهی و فرهنگی خوب تبیین نشده است، اظهار داشت: مردم فکر می کنند که قاچاق فقط یک خلاف قانون است و اگر جریمه آن را بدهند مشکل حل می شود؛ این حکم جایز نبودن قاچاق کالا و معاملات آن، بر اساس ادله ای که در فقه فردی و حکومتی است، بیان می شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار تأکید کرد: فقیه و حکومت می تواند با این مسأله مقابله کند و این نشست های مربوط به قاچاق باید گسترش پیدا کند و از مراکز فقهی و پژوهشی نیز بهره گیری شود؛ بحث فقهی مسأله قاچاق کالا و ارز باید سامان پیدا کند.

وی از کم توجهی طلاب و مبلغان به مسأله قاچاق انتقاد کرد و گفت: تا به امروز چند درصد از طلبه ها و مبلغان در زمینه قاچاق صحبت کرده اند؟ مسأله قاچاق باید با مسؤولان دفتر تبلیغات، مدرسان حوزه و در نشست های فقهی که برگزار می شود در میان گذاشته و این بحث از جهت استدلالی محکم شود تا طلاب نیز آن را برای مردم تبیین کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بر حرمت قاچاق کالا و ارز تأکید کرد و بیان داشت: باید خرید و فروش کالای قاچاق در اذهان عمومی به عنوان فعل حرام اعلام شود./840/ 202/ص

ارسال نظرات