۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۴۸۲۹۷۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی:

عرفان‌های نوظهور به دنبال بازارگرمی در کشور هستند

حجت الاسلام حسینی گفت: در ایدئولوژی فرقه‌های ضاله و عرفان‌های نوظهور که هیچ مبانی عقلی، شرعی و قرآنی ندارند؛ اهل بیت و فقه کنار گذاشته می شود و این همان آغاز انحراف است.
حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان‌شرقی امروز در نشست تخصصی عرفان اسلامی که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: عرفان و تصوف تفاوت‎‌هایی با یکدیگر دارند؛ که گاه از سوی عوام هر دو به یک معنا مورد نظر قرار می گیرد.

وی با بیان این‌که تفاوت های عمیقی میان این دو مکتب وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مباحث عرفانی، عارفان از طریق تحصیل علم و مباحث فقهی اسلامی تحت تاثیر برخی اساتید و با توجه به اصول اسلام، در راه شناخت خدا و توجه به او قدم می گذارند؛ اما مفهوم تصوف و صوفی‌گری با این عرفان متفاوت است.

حجت الاسلام حسینی عارف را انسانی دانست که از روی مهر و محبت خداوند را بندگی می کند که در اشعار حافظ و مولانا تجلی یافته است و ادامه داد: اگر نتوانیم عرفان ناب را عرضه کنیم، پدیده هایی مثل تصوف و عرفان نوظهور به وجود خواهد آمد؛ در حقیقت باید دانست که عرفان حقیقی ریشه در اسلام ناب محمدی دارد.

وی ترویج عرفان نوظهور و فرقه‌هایی با عناوین مختلف تصوف را نقشه شوم دشمنان برای بدنام کردن عرفان ناب اسلامی دانست و افزود: در ایدئولوژی فرقه‌های ضاله و عرفان‌های نوظهور که هیچ مبانی عقلی، شرعی و قرآنی ندارند؛ اهل بیت و فقه کنار گذاشته می شود و این همان آغاز انحراف است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که معارف اسلام و تشیع ریشه در قرآن و اهل بیت دارد، تصریح کرد: تفاوت و مشخصه اصلی فرقه های ضاله از جمله تصوف با عرفان ناب اسلامی، مخالفت آن ها با علمای دینی و احکام اسلام است؛ اهالی این مکتب دچار افراط و تفریط شده اند و به دنبال بازارگرمی هستند.

حجت الاسلام حسینی با تشریح تحرکات زیرزمینی و تبلیغی فرقه‌های ضاله در سراسر کشور گفت: اکنون ۸۴ فرقه در ایران با موضوع تصوف فعالیت می کنند که تعدد، خبر از بی ثباتی آن ها دارد و وقتی هزار معنا برای تصوف از سوی نظریه پردازان این حوزه ارائه می شود، یعنی اتفاق نظری در این باره وجود ندارد.

وی منشأ تصوف را خانقاه ها دانست و افزود: خانقاه بزرگ ترین علت برای جدایی تصوف از اسلام است، چراکه با وجود مسجد به عنوان پناهگاه مسلمانان؛ دیگر خانقاه مفهومی ندارد، به جرأت می توان در اسلام و قرآن، اماکنی به نام زینبیه، حسینیه و... نداریم و در واقع گشودن در هر حسینیه ای موجب بستن در یک مسجد می شود.

گفتنی است، نخستین نشست تخصصی عرفان اسلامی با هدف طرح عرفان ناب اسلامی در مقابل انحرافات و عرفان های کاذب صبح امروز با حضور نخبگان حوزوی و مبلغان دینی در سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد./202/935/ب1

ارسال نظرات