۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۴۸۲۳۹۱
آیت‎الله جوادی آملی:

برخی عدد سیزده را نحس می‎دانند این جاهلیت مدرن است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به تفکر جاهلی برخی به مباحث اعتقادی گفت: برخی مبدأ را معاذالله قبول ندارند و عدد سیزده را نحس می‎دانند، این جاهلیت مدرن است.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی،  در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به تفکر جاهلی مبنی بر اینکه خداوند دختر دارد و شما پسر دارید و آنکه پسر دارد قدرت بیشتری دارد، گفت: تا اینجا تفکر جاهلی پیش رفت که خداوند در قرآن به آنان عتاب فرمود. این نهایت سقوط یک ملت است، فرق نمیکند، الان هم همینطورند، الان مبدأ را معاذالله قبول ندارند، منتها شانس را قبول دارند و عدد سیزده را نحس میدانند، این جاهلیت مدرن است.

وی افزود: این طور نیست که عقلانیت زیاد باشد، یک عدهای هم دانشمندان مادی هستند که از علوم تجربی استفاده کردند، شانس و خرافات را قبول دارند، چیزی که بینالغی است و سهمی از هستی ندارد را به آن بها میدهند، اگر کسی جاهلیت مدرن پیدا کرد باید حرف را تنزل داد تا سطح فکر آنان، چه در سوره زخرف و چه در سوره طور به آنان میگویند آیا فکر کردید که از خداوند برتر هستید؟ چون خودشان پسر دارید و معاذالله ملائکه دختران او هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه دنیا بازار بدلیسازی است، خاطرنشان کرد: در پنج مقطع این بازار فعال است، درباره خود خداوند این بازار فعال است، فراعنه هر عصر و مصری میگویند ما هم خدا هستیم، یا جای دیگر گفتهاند که ما خدا هستیم که الیوم استکبار جهانی حرفش همین است، حقوق بشر را چه کسی وضع میکند، یک موادی دارد و یک مبانی دارد، مهمترین مبنا برای حقوق بشر عدل است، معنای عدل هم روشن است که همه میدانیم، یعنی «وضع کل شیء فی موضعه»، اما جای اشیا و جای اشخاص کجاست؟

وی ادامه داد: موحد میگوید جای اشیا و جای اشخاص را اشیاآفرین و اشخاصآفرین میداند و غرب و استکبار میگویند ما میدانیم، تمام تفاوت حقوق بشر غربی و حقوق بشر اسلامی در همین منبع تعیین جای اشخاص و اشیا است، ما میگوییم اشخاصآفرین و اشیاآفرین میتواند جای آنان را مشخص کند.

حضرت آیتالله جوادی آملی به ادامه بدلیسازی در دنیا پرداخت و گفت: برای پیامبران هم بدل ساختهاند، هر وقت یک پیامبری آمده چهار نبی هم در کنار آن جعل شده است و بعد از نبوت نوبت به بدلیسازی برای خلافت و امامت میرسد، هر جا سخن از غدیر شد چهارتا سقیفه هم در کنار آن مطرح شد، بعد از امامت هم بدلیسازی عالم ربانی بود، اما بعد از آن مسأله ایمان است که منافقان بدل ایمان را آوردند و گفتند ما هم مؤمن هستیم، این ایمان جعلی است، اصلا دنیا بازار جعلی است و انسان باید در این دنیا خودش را حفظ کند.

وی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) ابراز کرد: اجر پیامبر(ص) این نیست که ما دوست این خاندان باشیم، خداوند ز ما نخواست دوست اینها باشیم، بلکه از ما خواستند جز اینان دوست دیگری نداشته باشیم، « قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ»، «فی القربی»، ظرف مستقر است، وقتی مستقر شد کاری به مودت ندارد، این فیالقربی مستقر است، یعنی اینکه شما فقط باید یک دوستی داشته باشید و آن دوستی اهلبیت(ع) است، از شما خواستهاند تنها اهلبیت(ع) را دوست داشته باشید، این ویژگی شیعه است، وگرنه در ایام اربعین کلیمی و یهودی هم نذر دارند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ما اگر خواستیم ببینیم واقعا اهلبیتی و شیعه هستیم باید این طور باشیم، ممکن است انسان بچه خودش، مکتب خودش و مال و درس و بحث خودش را دوست داشته باشد اما همه اینها باید در راستای اهلبیت(ع) است، آن وقت تمام مواردی که انسان انجام میدهد در این راستا است، اگر آنان گفتند برو حوزه و اگر گفتند قالالصادق و قالالباقر بگو، ما باید برویم در این راستا، این خود در راستای محبت اهلبیت(ع) میشود./914/202/ص

ارسال نظرات