۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
کد خبر: ۴۷۹۹۴۸
مدیر مدرسه عالی خاتم الاوصیا:

استعدادهای طلاب در دوره مقدماتی شناسایی شود

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید در دوره های مقدماتی تنوع استعدادی طلاب کشف شود، گفت: طلاب ما افزون بر با استعداد بودن دارای تنوع استعداد هستند.
حجت الاسلام عصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا عصاری مدیر مدرسه عالی خاتم الاوصیا پنجشنبه در بیست و یکمین جلسه شورای مراکز تخصصی فقهی حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: مدارس تخصصی ما در بستر حوزه آزاد شکل گرفته اند.

وی افزود: هر کدام از این مراکز بر اساس فکری، نسبت به پر کردن خلأهای که در حوزه آزاد احساس می کردند طرح و برنامه ای برای خود داشتند، مسؤولان باید حوزه آزاد را از این رها بودن نجات دهند، این کمک مؤسسه ها است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که این کار سبب می شود که مؤسسات خلأهای واقعی را پر کنند، اظهار داشت: مسأله نظم مشکل اصلی مؤسسه ها نیست بلکه باید در حوزه آزاد هم وجود داشته باشد، مؤسسه های فقهی باید در راستای تکامل فقه و اصول قدم بردارند.

وی ادامه داد: راه این است که مسؤولان حوزوی نسبت به حوزه آزاد نگاه ویژه ای داشته باشند و در تقویت آن در ابعاد علمی تلاش و کوشش کنند، مسیر ما باید دقیق باشد و بدانیم برای آینده چه خلأهای تخصصی وجود دارد که نسبت به پرکردن آن ها اقدام شود.

حجت الاسلام عصاری با بیان این که طلاب ما افزون بر با استعداد بودن دارای تنوع استعداد هستند، ابراز داشت: این امر مؤسسات را با مشکل رو به رو کرده است چون مؤسسات با امتحانات خود با استعدادها را جذب می کنند اما تنوع استعداد را نمی توانند پوشش دهند.

وی عنوان کرد: اگر در دوره های مقدماتی این تنوع استعدادی کشف شود، اگر کسی علاقه به تفسیر، کلام و فلسفه دارد نباید بیجا وارد مراکز تخصصی فقهی شود که این خود کمک به مؤسسات است، مسؤولان باید به این مسأله توجه کنند تا هزینه ای روی افراد صورت نگیرد و بعد چند سال متوجه شوند که علاقه ای به فقه و اصول نداشته اند.

مدیر مرکز تخصصی خاتم الاوصیا خاطرنشان کرد: مسأله هم اندیشی اساتید موضوعی بسیار مهم است، اساتید ما از نظر علمی و گره زدن مسائل علمی به موضوعات روز نیاز به هم اندیشی دارند، این برنامه باید هر چند قوت یک بار برگزار شود، باید انتقال تجربیات صورت گیرد تا اگر کسی خواست انگیزه طلاب را از بین ببرد اساتید ما خلاف آن جریان و حرف را برای آن ها اثبات کنند.

وی اضافه کرد: مرکز مدیریت باید با همه مؤسسات از نظر علمی در ارتباط باشند، امتحان مؤسسات را مرکز هم باید بپذیرد تا از هزینه های خود مرکز کاسته شود./1323/پ202/ی

ارسال نظرات