۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۷۵۴۵۶
پژوهشگر اسلامی عمانی:

تسامح به معنای کوتاه آمدن از اعتقادات نیست

اندیشمند عمانی با اشاره به لزوم تسامح در جهان اسلام جهت وحدت و همبستگی، تأکید کرد که تسامح به معنای کوتاه آمدن از ا عتقادات نیست.
خمیس العدوی اندیشمند و متفکر اسلامی از عمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خمیس العدوی اندیشمند و نویسنده اسلامی از کشور عمان، در کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که امروز در قم برگزار شد، گفت: از ایران به دلیل این گفت وگوهای آزاد که در سایر کشورها به چنین سطحی دیده نمی شود و تقریبا سیاسی هستند، تقدیر و تشکر می کنم.

وی افزود: تندروی تنها مشکل کنونی نیست بلکه مشکل اصلی، سوء استفاده از دین برای طرح های مادی به شمار می آید. تا زمانی که قرآن پایه و اساس فعالیت های ما باشد ما مسلمان هستیم. 

این اندیشمند عمانی با اشاره به اینکه باید بر اساس واقعیت های کنونی فعالیت کرد، اظهار داشت: واقعیت های اجتماعی متغیر هستند و ما می توانیم آنها را پذیرفته یا رد کنیم. این واقعیت ها در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت اما هم اکنون نمی توان از آنها استفاده کرد.

العدوی ادامه داد: جهان در حال پیشرفت است اما ما به مسائل گذشته تسمک یافته ایم و بر همین اساس است که جهانیان به پاسپورت کشورهای اسلامی نگرش دیگری دارند که باید این مشکل را برطرف کرد.

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) با قرآن به فعالیت پرداخت و ما نیز باید همان راه را ادامه دهیم. دوری مسلمانان از قران سبب بروز مشکلات فراوانی شده است و حتی شاهد نزاع میان کشورهای اسلامی هستیم.

این نویسنده اسلامی خاطرنشان ساخت: این نزاع از گذشته وجود داشته و تا دوران کنونی ادامه یافته است. مشکل اینجاست که قرآن را بر اساس آن دوران تأویل می کنند و توجهی به متغیرهای زمان ندارند.

وی گفت: ما نمی توانیم تاریخ را برگردانیم زیرا تاریخ یک واقعیت به شمار می آید اما ما نباید تعقل مبتنی بر نزاع و درگیری را بار دیگر به راه بیندازیم.

العدوی با اشاره به تغییر و تحول در جهان بیان داشت: سخن گفتن درباره یک موضوع به فهم کامل از آن موضوع نیاز دارد. اوضاع جهان متغیر است و حتی شاهد بودیم که پس از اسلام، اوضاع کاملا تغییر کرد و حتی پوشش مردم نیز با تغییر مواجه شد. 

این اندیشمند عمانی افزود: هر منطقه ای دارای تفکر خاصی است و باید بر اساس تفکر آن جامعه و منطقه به تبیین موضوع بپردازیم. ایمان به خدا و خلق حسن و عمل صالح سه مساله ای هستند که هیچ مسلمانی با یکدیگر اختلاف ندارد در حالی که در سایر مسائل می توان دچار اختلاف شد.

وی تأکید کرد که هیچ کس انتظار ندارد دیگران به بهانه تسامح از دین و اعتقاد خود کوتاه بیایند اما تسامح به معنای احترام به اعتقادات دیگران است چرا که اعتقاد یک مساله فردی محسوب می شود و اگر بخواهیم به مجموعه اسلام بنگریم نباید اعتقاد فردی را مدنظر قرار دهیم./980/ب921/د

ارسال نظرات