۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۷۵۰۲۶
مبلغان جهادی(93)

فعالیت جهادی گروه تبلیغی سراج همدان تشریح شد

مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان گفت: این گروه با 217 نفر مبلغ، فعالیت هایی اعم از طرح های «افسران فرهنگی عمار»، «زنگ های معرفت»، «سفیران کرامت»، «محراب سبز» را در راستای تبلیغ معارف دینی انجام می دهد.
تبلیغ در مدارس مشاوره تبلیغ در مدارس مبلغان جهادی مشاوره به والدین دانش آموزان اقامه نماز در پارک ها و بوستان ها مبلغان جهادی

حجت الاسلام مهدی ارتقایی مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: مجموعه ما در سال 83 با حدود 19 نفر از طلاب و فضلای همدانی مقیم قم به عنوان گروه تبلیغی تحت عنوان سراج همدان  تشکیل شد که بیشتر با رویکرد کار دانش آموزی آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به حوزه فعالیت تبلیغی گروه تبلیغی جهادی سراج همدان گفت: این گروه به مرور رشد کرد و در حوزه های مختلف اعم از مساجد، حسینیه ها، هیآت، مراکز دینی و آموزش عالی ورود پیدا کرد و سپس به تبلیغ در فضاهای تبلیغ عمومی در اماکن عمومی نیز پرداخت.

مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان با اشاره به تعداد مبلغان این گروه گفت: مبلغان این گروه افزایش پیدا کردند و در سال 89 بیش از 100 نفر عضو داشت که در استانداری و وزارت کشور به عنوان تشکل مردم نهاد ثبت و به مؤسسه فرهنگی تبلیغی سراج همدان تبدیل شد و در حال حاضر 217 نفر عضو دارد که 170 نفر از این تعداد، عضو فعال هستند؛ به این معنا که این گروه را در یک مقطع تحصیلی در طول سال در امر تبلیغ همراهی می کنند.

فعالیت تبلیغی طلاب سطح چهارم در گروه های تبلیغی جهادی

حجت الاسلام ارتقایی به سطح علمی مبلغان این گروه اشاره و تصریح کرد:  48 درصد از مبلغان این گروه دارای مدرک سطح چهار حوزه یا دکتری در مراکز حوزوی هستند، 32 درصد سطح سه(معادل کارشناسی ارشد) و 20 درصد در سطح دو مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به فعالیت واحد خواهران گروه تبلیغی جهادی سراج همدان ابراز داشت: از سال 1388 واحد خواهران این گروه شروع به فعالیت کرد که در حال حاضر متشکل از 40 مبلغه است که 17 نفر از آنها همسران مبلغان این گروه هستند که تحصیلات حوزوی داشتند و توان تبلیغی دارند و مابقی مبلغان از حوزه علمیه خواهران هستند که در چند مقطع جذب و گزینش داشتیم و در حال حاضر همکاری می کنند.

مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان افزود: فعالیت های این گروه در مدارس دخترانه و جلسات خواهران توسط مبلغان خواهر صورت می گیرد و در راستای فعالیت های مبلغان برادر کار می کنند؛ یکی از طرح های واحد خواهران این گروه تحت عنوان طرح «افسران فرهنگی عمار» است که این نام از بیانات رهبر معظم انقلاب گرفته شده است که فرمودند ما به افسر جوان جنگ نرم نیاز داریم؛ کار این طرح، آموزش عمیق معارف اسلامی و مسائل تربیتی به نخبگان دانش آموزی و دانشجویی خواهر است؛ این طرح در دو سال اخیر با همکاری اتحادیه انجمن های اسلامی استان همدان انجام می شود. 

حجت الاسلام ارتقایی در ادامه به بیان فعالیت های این گروه پرداخت و گفت: یکی از فعالیت ها و طرح های این گروه تحت عنوان «زنگ های معرفت» است که ناظر به تبلیغ و ورود در عرصه دانش آموزی است و در همه مقاطع تبلیغی(اعم از ماه های محرم، صفر، فاطمیه، رمضان، مناسبت های ملی و مذهبی) که مقارن با ایام تحصیلی باشد، در ایام تبلیغی بیش از 50 تا 110 نفر به مدارس شهر همدان اعزام می شوند و به تبلیغ در تمامی مقاطع تحصیلی می پردازند.

پوشش تبلیغی 85 درصدی مدارس همدان

وی ضمن بیان سطح تبلیغ دانش آموزی در همدان به همت این گروه اظهار داشت: در ایام تبلیغی حضور حداکثری در مدارس را داریم و همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشته ایم که ماه محرم امسال، 90 درصد مدارس ناحیه یک و 80 درصد مدارس ناحیه دو همدان پوشش داده شد، یعنی تقریبا 85 درصد مدارس شهر همدان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان با اشاره به حضور مبلغان این گروه در مدارس گفت: در طرح زنگ های معرفت با توجه به مقطع تحصیلی، مبلغان در مدارس حضور پیدا می کنند و درباره مناسبت مدنظر مباحثی ارائه می شوند و همچنین شبهات و سؤالات پاسخ داده می شود که با استقبال آموزش و پرورش و مدارس و اولیا مواجه شده ایم.

وی افزود: جلساتی مستمر برای والدین و اولیای دانش اموزان داشته ایم که درباره آسیب های اجتماعی و هشدارهای لازم درباره تعامل با فرزندان به اولیا گفته می شود.

حجت الاسلام ارتقایی درباره موضوعات مباحث قابل ارائه در مدارس تصریح کرد: همین که مبلغان در مدارس حضور پیدا می کنند، برخی از دانش آموزان مباحث را دنبال کرده و اظهار تمایل می کنند که در ادامه در همان اعزام، دانش آموزانی شناسایی می شوند و به طرح تربیتی افسران تربیتی عمار معرفی خواهند شد و در تابستان به صورت متمرکز مباحث قدرشناسی، مهدویت، اخلاق اسلامی، ولایت فقیه، حجاب و عفاف و سواد رسانه آموزش داده می شود.

وی افزود: این طرح از سال 87 در حال اجرا است که برخی از این مخاطبین حتی به دانشگاه راه پیدا کرده اند اما باز هم مباحث این طرح را به صورت تخصصی دنبال کرده و می گذرانند و مباحثی عمیقی ارائه می شود و می توان گفت که یک دوره آموزش عمیق معارف اسلامی است.

مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان طرح «سفیران کرامت» را از دیگر طرح های دانش آموزی این گروه عنوان کرد و گفت: این طرح به در مدارس شبانه روزی اجرا می شود که با توجه به مخاطبین این طرح و نیاز ویژه ای که دانش آموزان مدارس شبانه روزی از نظر عاطفی دارند و آسیب های اجتماعی مخصوص اینها، ضرورت ایجاب می کند که به صورت ویژه وارد شویم.

وی افزود: این طرح به صورت مستمر در طول سال است که در مدارس شبانه روزی هشت نُه شهرستانِ استان همدان برگزار می شود؛ در این طرح اعزام های یک روزه صورت می گیرد؛ به این صورت که طلاب صبح از قم راه می افتادند و با دانش آموزان هستند و آخر شب به قم بر می گردند؛ در این طرح برای هر تیم، 5 نفر مبلغ در نظر گرفته می شد و مبلغان در هفته یک روز خود را به این طرح اختصاص می دادند. این طرح را سازمان تبلیغات همدان حمایت می کرد، اما با توجه به این که این طرح هزینه بر (رفت و آمد و غذا و غیره) است، تا زمانی که بحث بودجه و هزینه رفت و برگشت مبلغان تأمین بود، این طرح پابرجا می بود و از سال گذشته تا کنون این طرح به خاطر عدم بودجه برگزار نشده است.

مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان اظهار داشت: این گروه از سال 91 وارد تبلیغ تربیتی شد و «کانون تربیتی آفتاب گردان» یکی از طرح های این گروه به شمار می رود که در دو سال اخیر در سطح کشور رتبه اول را کسب کرده است؛ در این طرح دانش آموزان پسر پنجم ششم ابتدایی جذب می شوند که برنامه شش ساله تدوین شده است که تا دیپلم این دانش آموزان را همراهی می کنند که سه سال از برگزاری آن می گذرد و هزینه بر است؛ کلاس هایی که در این طرح برپا می شود، بسیار متنوع است که از جمله می توان به برنامه های معرفتی، دینی، علمی و مهارتی اشاره کرد که با استقبال خانواده ها مواجه شده ایم و 180 نفر متربی داریم؛ این طرح با محوریت مسجد برگزار می شود.

وی افزود: این طرح برکات زیادی را داشته و خروجی های خوبی را به همراه داشته است و در همدان مورد توجه قرار گرفته و امام جمعه و مدیر حوزه بارها این گروه را مورد تقدیر، تکریم و احترام خود قرار داده اند. 

حجت الاسلام ارتقایی گفت: از دیگر فعالیت های این گروه می توان به طرح «جوان فردا» اشاره کرد که دانش آموزان در مقطع متوسطه اول جذب می شوند که این کار دو سال است که راه افتاده و با مشارکت اتحادیه انجمن های اسلامی برادران پیش می رود.

وی درباره برپایی نماز جماعت در بوستان ها و پارک ها اظهار داشت: «محراب سبز» طرح دیگر است که نماز مغرب و عشا در بوستان ها، مراکز تفریحی و توریستی همدان اقامه می شود که ابتدا در سه مرکز برگزار می کردیم و تابستان امسال، این طرح در 25 نقطه شهر همدان برگزار شد و در کنار آن، طرح جوان فردا اجرا می شود که مبلغ یک ساعت قبل از نماز تا بعد از نماز در پارک حضور دارد و مرکز مشاوره ای است که مبلغان پاسخگوی جوانان و خانواده ها هستند؛ هر کدام از این 25 نقطه تقریبا به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده اند؛ این طرح از اواخر بهار تا مهر و آبان در این مراکز برگزار می شود.

مدیر گروه تبلیغی جهادی سراج همدان به تشریح طرح جامع عفاف و حجاب گفت: این طرح را در استان همدان ارائه کردیم و در حد استانی دیده شده که بحث پیشگیری از بدحجابی را دارا است و دو سال پیگیری کردیم و به خاطر عدم تأمین اعتبار به صورت کامل، بخش هایی از آن پیاده شد که گفتمان های حجاب و عفاف محله ای بود که به صورت منسجم اجرا می کردیم.

وی افزود: طرح امسالمان تحت عنوان «کلاس محله» است که با توجه به آسیب هایی که در برخی از نقاط حاشیه ای شهر همدان وجود داشت و پوشش دادیم؛ با همکاری شورای شهر و شهرداری همدان سه منطقه خضر، کوی الوند و مریانج همدان را انتخاب کردیم و در نقطه ثقل جمعیتی آنجا که پارکی بود، مبلغان حاضر می شدند و با تخته سیاه و توپی که جوانان جذب شوند، ورود پیدا می کنند و با کمترین امکانات کلاسی با توجه به هر مقطع سنی تشکیل می شود و به نماز مغرب و عشا ختم می شود و پیش بینی می شود که چند مرکز برای سال بعد اضافه شود.

انجام کار جهادی نیاز امروز جامعه است

حجت الاسلام ارتقایی درباره اهمیت تبلیغ گروهی اظهار داشت: در فعالیت هایی که به صورت گروهی و مهندسی شده و به صورت تشکل انجام می شود به راحتی می تواند در یک مرکز استان، جریان سازی ایجاد شود و این جزیره های مستقلی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و به صورت یک گروه حضور پیدا می کنند، از جهت کیفیت نیز می توانند کارشان ارتقا پیدا کند؛ همین که این کارها به صورت تشکل دنبال می شود، هر روز بر عمق کار اضافه می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انجام کار جهادی نیاز امروز جامعه ما است، بسیاری از بودجه های فرهنگی در خدمت تبلیغ دینی نیست و اگر روحیه و رویکرد جهادی نداشته باشیم و منتظر بودجه ای باشیم، بسیاری از اتفاقات فرهنگی، تبلیغی و تربیتی رقم نمی خور؛ اگر رویکرد جهادی نداشته باشیم باید منتظر بودجه بمانیم که بودجه برسد؛ بنابراین جنس کار باید جهادی باشد و مهندسی شده انجام شود./822/ت301/س

ارسال نظرات