۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۷۴۶۱۷

نشست بررسی ابعاد حادثه تاریخی ۱۹ ژانویه در تبریز برگزار شد

نشست علمی تخصصی بررسی ابعاد حادثه ۱۹ژانویه ۱۹۹۰؛ زمینه ها، حقایق و چشم انداز به همت مؤسسه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز و مؤسسه فرهنگی آذر آران برگزار شد.
محمدعلی پرغو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدعلی پرغو، استادیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز امروز در مراسم نکوداشت روز همبستگی آذری‌های جهان(19 ژانویه) که در سالن اجتماعات استاد شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد، به تبیین وضع موجود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان پرداخت.

وی با بیان این‌که اواسط ژانویه سال 1990 میلادی جهانیان صدای شکستن ظلم را شنیدند، اظهار داشت: در آن دوران شور و شوق مردم مظلوم غیر قابل‌ توصیف بود و بغض فرورفته که با تفکر بیگانه مردم را تحت‌ فشار خود قرار داده بود در آن روز شکسته شد. در حالی بود که مردم آذربایجان هفتاد سال زیر سلطه کمونیسم توان خود را از دست ‌داده بودند.

پرغو با بیان این‌که مردم آذربایجان در19 ژانویه مبانی و سیره اهل‌بیت(ع) و قرآن را در عرصه عمل نشان دادند و با وجود مشکلات تحمیل‌شده با نفس مسیحایی امام خمینی(ره) آزادزیستی را برگزیدند، خاطرنشان کرد: مردم آذربایجان در آن روز نشان دادند که پایبند اصول بوده و به بهای از دست دادن جانشان وضعیت را تغییر دادند.

استادیار دانشگاه تبریز با تشریح برخی وقایع تاریخی آن دوران، گفت: مردم به مرزهای مبارزه سرازیر شدند و با شکستن دیوار کمونیستی توانستند خود را نجات دهند، گفت: البته جایگزین آن را قرآن دادند و ایدئولوژی جایگزین را با آموزه دینی بیان کردند. موضوع سرازیر شدن مردم آذربایجان به مرزهای ایران بود و شعار امام برای آزادسازی بشر در آذربایجان روشن شد.

وی با بیان این‌که مردم آذربایجان؛ پرچم‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) را به تبرک بردند و پرچم مبارزه ظلم‌ستیزی خود قرار دادند، افزود: مردم آذربایجان با هدف‌گیری ایران و انقلاب ایران شعارهای آن را اجرایی کردند؛ زیرا با  احیای حس آزادزیستی توسط امام خمینی(ره) مردم آذربایجان به آن سمت رفتند.

پرغو با ابراز تأسف از نفوذ جریان های لیبرالی در اقتصاد آذربایجان، گفت: فعالیت‌های زیادی از سوی رژیم صهیونیستی برای اشغال این کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی صورت می‌گیرد، باید تلاش کنیم این شرایطی که ایجادشده را بازسازی کنیم و آن بازسازی باید با روابط بین‌المللی مستحکم صورت خواهد گرفت.

همچنین محمدعلی متفکر آزاد، دبیر اجرایی نشست و استاد دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که باید زمینه‌ها، حقایق و چشم‌اندازهای رویداد 19 ژانویه 1990 مورد بررسی قرار گیرد تا حقایق به نسل جوان و آیندگان انتقال یابد، اظهار داشت: با وجود گذشت 70 سال از رژیم کمونیستی مردم آذربایجان دین‌داری خود را حفظ کردند.

وی ادامه داد مردم مسلمان آذربایجان در 19 ژانویه 1990 به‌ طرف مرزهای ایران راه افتادند، دلیل این حرکت وجود انقلابی بزرگ اسلامی در ایران بود که دل‌های پاک و حقیقت‌طلب مردم شیعه آذربایجان به‌سوی ایران می‌کشاند. از آنجایی که ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مشترک عمیقی بین مردم ایران و آذربایجان وجود دارد، مردم آذربایجان همیشه همراه ایران بودند./935/202/ب2

 

ارسال نظرات