۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۴۷۴۴۲۹
کارشناس مسائل سیاسی:

قانون جاستا چکش ترامپ برای امتیازگیری از آل سعود است

کارشناس مسائل سیاسی اظهارنظرهای وزیر خارجه عربستان سعودی درباره همکاری با دولت ترامپ را از روی ناچاری خواند و گفت: آل سعود قلک مالی آمریکا و ترامپ از قانون جاستا برای امتیازگیری استفاده خواهد کرد.
فرمانده بسیج دانشجویی خوزستان

بهمن شهریاری، کارشناس مسائل سیاسی و فعال فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به تاریخچه روابط آمریکا با عربستان سعودی ابراز داشت: در صورتی که آمریکا به عنوان کشور قدرتمند و تسلط یافته بر کشورهای منطقه مطرح شود، از لحاظ عرف بین الملل نزدیکی میان ریاض و واشنگتن نخواهد بود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که در رابطه آمریکا و عربستان سعودی شاهد بهره و سود یک طرفه آمریکا هستیم، گفت: امروزه جایگاه و پایگاه نظامی و ژئوپولیتیکی آمریکا در منطقه از دست رفته است و عربستان سعودی بهترین نقطه اتکای آمریکا برای قدرت گیری دوباره در منطقه است.

این فعال فرهنگی به دست داشتن عربستان سعودی در حادثه 11 سپتامبر اشاره و اظهار داشت: این سؤال پیش می آید از آنجا که تروریسم عامل برهم زننده امنیت منطقه و آمریکا و عربستان سعودی حامی تروریسم است؛ چرا آل سعود با آمریکا تعامل دارد؟.

شهریاری عربستان سعودی را قلک مالی برای آمریکا قلمداد کرد و افزود: مقبولیت آل سعود در منطقه با توجه به اوضاع کنونی از دست رفته و از روی ناچاری و اجبار دست به دامان آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است و احتمال همکاری ترامپ با آل سعود با توجه به خدمات این خاندان به رژیم غاصب بسیار زیاد خواهد بود.

وی به اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی درباره آمادگی همکاری با دولت ترامپ اشاره و خاطرنشان کرد: تنها راه آل سعود برای بقا برقراری رابطه با آمریکا است و سیاست های غلط این رژیم مرگ سیاسی آنها را در پی خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان اعمال قانون جاستا را از سوی دولت ترامپ ضعیف دانست و گفت: ترامپ در صورت اعمال شعارهای تبلیغاتی قطعا قانون جاستا را علیه آل سعود اعمال خواهد کرد اما فشارهای سیاسی لابی صهیونیسم مانع از اجرای آن خواهد شد و تنها چکشی در دستان ترامپ برای امتیازگیری خواهد بود.

گفتنی است، آنچه تحت عنوان قانون «جاستا» از آن یاد می شود، در ابتدا طرحی بود که تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» جهت تصویب به کنگره آمریکا ارائه شد تا با تصویب آن در دو مجلس سنا و نمایندگان بازماندگان و خانواده‌ های قربانیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 میلادی از این حق قانونی برخوردار می شدند که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند./303/9456/ب1

ارسال نظرات