۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۷۳۹۰۹

تبیین حوزه انقلابی در مراسم بزرگداشت شهید نواب صفوی

مراسم بزرگداشت شهید نواب صفوی شهید حوزه انقلابی با سخنرانی آیت الله سیفی مازندرانی در قم برگزار می‌شود.
نواب صفوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین بزرگداشت شهید سید مجتبی نواب صفوی با موضوع «اسوه طلاب انقلابی» از سوی ستاد بزرگداشت شهید نواب صفوی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، آیت الله سیفی مازندرانی در این جلسه به سخنرانی خواهد پرداخت.

گفتنی است، این مراسم روز یکشنبه 26 دی‌ماه سال جاری بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در پردیسان خیابان شهیدان تقوی، هزاره هشتم، پشت دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌شود.

زندگی نامه شهید حوزه انقلابی

خاطرنشان می‌شود، سید مجتبی میرلوحی تهرانی معروف به نواب صفوی، در سال 1303 شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل در خانه محقری در خانی آباد تهران قدم به عرصه ی وجود گذاشت.با رحلت پدر،دايی سيد مجتبي سر پرستي خانه ايشان را بر عهده مي گيرد.

سيد مجتبي عشق و علاقه زيادي به دروس اسلامي دارد ولي دايي وي با او مخالفت مي کند.سيد مجتبي دست از عقيده خويش بر نمي دارد و در مسجدي که در خاني آباد است شروع به فراگيري درسهاي حوزه مي کند و همزمان در مدرسه آلمانيها به دروس جديد مي پردازد.

 او در فرصت هاي مناسب آنچه فهميده به همکلاسي هاي خويش مي گويد و اوضاع سياسي و فرهنگي و اقتصادي را براي آنان شرح مي دهد. سيد در سال 1321 تحصيلات خود را به پايان برده و در خرداد 1322 در شرکت نفت استخدام مي شود. وي شبها جلساتي براي کارگرها دائر مي کند و وظايف ديني و اجتماعي شان را گوشزد مي کند.سيد سيماي زشت استعمار را در کارها و فعاليت هاي آنان نشان مي دهد و مي گويد «اين چيست که در چند جاي شهر مي نويسند"ورود ايراني و سگ ممنوع" آنان ايرانيان را در رديف سگ قرار داده اند در حالي که خودشان زير دست ما هستند.»

شش ماه  از ورود سيد مجتبي به شرکت نفت نگذشته بود که يک انگليسي به کارگري ايراني حمله مي کند و وي را زخمي ميکند. همان شب جلسه اي تشکيل مي شود و قرار مي گذارند که صبح قبل از کار در پالايشگاه جمع شوند. سيد مجتبي شروع به سخنراني مي کند و چنين مي گويد: «چون ما مسلمان هستيم و قصاص يکي از احکام ضروري ماست ، يا بايد آن انگليسي اينجا بيايد و در جلوي همه از اين برادر عذر خواهي کند و يا اگر اين کار را نکرد ، عين کتکي را که به اين برادر زده را به او ميزنيم.»

هنوز سخنان سيد به پايان نرسيده بود که کارگران به خشم آمده ، به سالن آن انگليسي رفته، و آنجا را خراب کردند. پليس دخالت مي کند و با دخالت پليس، انگليسي متواري مي شود. چند نفر از کارگران دستگير مي شوند ولي سيد موفق به فرار از معرکه مي شود و شبانه راهي نجف مي شود.

شهيد نواب صفوي در دي ماه 1326 با نيره السادات ازدواج کرد و سه دختر حاصل سه سال زندگي مشترک آنها بود که دختر سوم پس ازشهادت نواب به دنيا آمد.

مهاجر عشق

نواب علوم مقدماتی را در تهران به انجام رسانيد و در نجف اشرف به دنبال اساتيدی بود که سطوح عالی را از آن ها بياموزد.

از جمله اساتيدی که وی از آن ها فقه و اصول ، تفسير قرآن ، اصول سياسی و اعتقادی را آموخته است ميتوان به حضرات آيات امينی(ره)، حسين قمي و شيخ محمد تهراني اشاره کرد. وی علاوه بر دروس متداول حوزه با اصول فلسفه سياسی و فقه سياسی اسلام آشنا شد.

فدائيان اسلام

سيد مجتبی پس از مراجعت به ايران به دلائلی دستگير و پس از آزادی از زندان به فکر تشکيل سازمان « فدائيان اسلام»  می افتد تا به وسيله آن با عناصر فاسد در جامعه به مبارزه بر خيزد و با انتشار اعلاميه ای موجوديت فدائيان اسلام را اعلان می دارد. او در بر پايی اين سازمان می گويد:« در خواب ديدم که جدم سيدالشهداء بازو بندی را به بازويم بست که روی او نوشته بود فدائيان اسلام.»

انتشار اعلاميه ،مسلمانان غيور را متوجه فدائيان اسلام می نمايد و افرادی به گروه او می پيوندند. در اين ميان حوادثی رخ می دهد و عده ای از فدائيان اسلام دستگير و پس از مدتی حوزه علميه نجف آزادی زندانيان را از مقامات مسئول می خواهد. و پس از چند بار تکرار اين خواسته عملی می شود.

دستگیری نواب

تير ماه سال 1330 وقتی نواب از خانه يکی از فدائيان خارج می گردد از سوی يکی از ماموران آگاهی دستگير می شود. سيد به خاطر سخنرانی دو سال پيش در آمل و شکستن شيشه مشروب فروشی به زندان می افتد. اين در حالی رخ می دهد که مصدق نخست وزير اين دوره است وبا گذشت حوادثی پس از سه ماه حبس در همان عصر مصدق آزاد می گردد.

دام شیطان

پس  از رخداد 28 مرداد 1333 سه پيشنهاد از طرف شاه توسط امام جمعه به نواب صفوی داده شد. امام جمعه صد هزار تومان وجه نقد به همراه داشت تا با قبول پيشنهاد به نواب بپردازد.

پيشنهادهايی شيطانی که شاه برای به دام انداختن نواب چيده بود عبارت بود از:

1- در يکی از کشورهای اسلامی به عنوان سفير اعزام شود، (تا فدائيان اسلام از هم پاشیده شود،

2- منزلی برای وی در نظر گرفته شود و محل جلوس ايشان باشد و ماهی 10 هزار تومان حق سفره به وی داده شود(منزل برای کنترل کردن نواب و مبلغ پرداختی برای جيره خوار کردن نواب)،

3- با همکاری نواب يک حزب بزرگ اسلامی تشکيل شود و مخارج آن را دربار تامين نمايد.

نواب با کمال قاطعيت به امام جمعه می گويد: «خجالت نمی کشی ميخواهی من را به درگاه معاويه دعوت کني». امام جمعه وجه نقد را برداشته و به سرعت می رود. پيش از فدائيان اسلام توليت آستان قدس رضوی نيز پيشنهاد شده بود که نواب به خاطر ادامه هدف خود رد کرده بود.

آخرین رسالت

رهبر فدائيان اسلام به همراه يارانش در منزل آيت الله طالقاني و پس از آن در خانه حميد ذوالقدر به سر مي بردند. ماموران عصر چهارشنبه 1334/9/1 به منزل وارد شده و سيد محمد واحدي را دستگير مي کنند. همزمان با دستگيري فدائيان اسلام آيت الله کاشاني نيز دستگير مي شوند، اما به دستور حوزه پس از چند روز آزاد می شوند.

نظر مقام معظم رهبری در مورد شهید نواب

مقام معظم رهبری درباره ی شهید می فرمایند «باید گفت كه اولین جرقه های انگیزش انقلابی اسلامی به وسیله ی نواب در من به وجود آمد و هیچ شكی ندارم كه اولین آتش را در دل ما نواب روشن كرد.»

شهادت

25 دی‌ماه 1334 بيدادگاه دژخيم به سيد مجتبی و سه يار فداکارش يعنی سيد محمد واحدي، مظفر ذوالقدر و خليل طهماسبی به جرم ترور حسنعلی منصور حکم اعدام می دهد.

آنان در 27 دی همان ماه مطابق با سالگرد شهادت صديقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  به خيل شهدا می پيوندند. وی به هنگام شهادت در لحظه های آخر حيات دنيوی با لحنی دلنواز آياتی از قرآن کريم را تلاوت نموده، بانک اذان سر می دهد و نزديکی های طلوع فجر به آسمانيان می پيوندد.
شهدا در مسگر آباد دفن می شوند و وقتی خبر می رسد که قرار است آنجا پارک شود شبانه آنها را به قم و در وادی السلام دفن می کنند./841/ت302/س

ارسال نظرات