۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۷۳۲۹۰
مدير حوزه علميه كاشان:

مودت بین والدین سبب تربیت صحیح فرزندان می شود

مدير حوزه علميه كاشان نتيجه و دستاورد مودت را رحمت دانست و گفت: تا زماني كه زن و شوهر مودت دوطرفه دارند بهترين فرزندان را تربيت ‌مي‌كنند، تربيت فرزندان نيز رحمت خدا است و در خانه اي كه زن و شوهر با يكديگر مودت داشته باشند امكان تربيت فرزند ناصالح وجود ندارد.
حجت الاسلام منصور فرجي حجت الاسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام فرجي پيش از ظهر امروز در جلسه آزاد انديشي با موضوع ‹‹شادابي و نشاط و پويايي›› ويژه اعضاي شوراهاي دانش آموزي شهرستان كاشان در كانون فرهنگي تربيتي الزهرا(س) با اشاره به اينكه ازدواج سه گزينه قرآني دارد، گفت: آرامش، مودت و رحمت، سه گزينه براي يك ازدواج موفق قرآني است.

وي افزود: همه انسانها براي كامل شدن ازدواج مي‌كنند، چرا كه مرد كانون قدرت است و زن كانون عاطفه است و با تلفيق اين دو زوج را كامل مي كند.

حجت الاسلام فرجي با اشاره به اينكه چرا خداوند به جاي دادن مودت، عشق و محبت را براي ازدواج سفارش نمي‌كند، اظهار داشت: عشق به هرچيزي ممكن است از جمله ماشين و خانه، اما محبت نيز به چيزي تعلق مي‌گيرد كه عكس العمل نشان دهد از اين رو، عاشق كتاب شدن نمي تواند جوابگوي ابراز عشق باشد در حاليكه محبت جوابگو است و  براي ابراز محبت وقتي سلام داده شود پاسخ سلام را به دنبال دارد.

وي با اشاره به اينكه مودت، محبت دو طرفه است كه هيچگاه تمام شدني ‌نيست، عنوان كرد: خداوند مي فرمايد، ما با جاي عشق و محبت به بندگان خود مودت مي دهيم كه محبت دو طرفه است، همسر براي شوهر زحمت مي‌كشد و شوهر براي همسر كارمي‌كند و اين چرخه تا زماني كه زنده هستند ادامه دارد اما محبت مي‌تواند يك طرفه باشد، يك نفر ديگري را دوست داشته باشد اما بر خلاف او طرف مقابل چنين احساسي نسبت به او نداشته باشد.     

مدير حوزه علميه كاشان، مودت را پاسخگوي زوج دانست و افزود: به هر ميزان زن نسبت به شوهر مودت داشته باشد به همان ميزان شوهر نسبت به زن مودت دارد و اين مودت دائما تا زنده هستند ادامه دارد.

حجت الاسلام فرجي در ادامه، نتيجه و دستاورد مودت را رحمت دانست و خاطر نشان كرد: تا زماني كه زن و شوهر مودت دوطرفه دارند بهترين فرزندان را تربيت ‌مي‌كنند، تربيت فرزندان نيز رحمت خدا است و در خانه اي كه زن و شوهر با يكديگر مودت داشته باشند، امكان تربيت فرزند ناصالح وجود ندارد.

به گفته وي، در خانه اي كه مودت وجود داشته باشد رحمت به اندازي گسترش خواهد يافت كه حتي در بدترين جامعه، تربيت انسان منفي به صفر خواهد رسيد و اگر در  اين بخش با چالش روبرو هستيم براي عدم تحقق مودت در خانواده است.

مدير حوزه علميه كاشان يادآور شد: همسر به معني يك تفكر مشترك بين دو نفر در رابطه با كليات زندگي است و اين در حالي است كه كه يك زن و شوهر بعد از 30 سال زندگي مشترك هنوز با يكديگر درگير هستند و اين در حالي است كه هيچ انسان صد نيست چون برخي تصور مي كنند خودشان صد هستند اما طرف شان 50 است.

به گفته وي، زندگي مانند شطرنج است كه اگر بلد نباشي مي خواهند يادت بدهند، اما اگر بلد باشي مي خواهند تو را شكست بدهند از اين رو، گاهي زندگي تبديل به  ميدان مسابقه مي شود.

حجت الاسلام فرجي در ادامه با اشاره به اينكه ما قرار نيست هر آنچه را كه دوست داريم داشته باشيم، بلكه قرار است هر آنچه را كه داريم دوست داشته باشيم، و اين تفكر را  بايد ملاك و معيار زندگي خود قرار دهيم، اظهار داشت: آيت الله بهجت(ره) مي فرمايد، ما زنده هستم و زندگي مي‌كنيم كه ارزش پيدا كنيم و يا به عبارتي ديگر، زندگي مي كنيم كه قيمت پيدا كنيم نه به هر قيمتي زندگي كنيم.

وي افزود: ما مي‌خواهيم ارزش پيدا كنيم و انساني شاخص و الگو باشيم، بنابراين چرا ما نبايد الگوي ديگران باشيم و ديگران  هميشه بايد ديگران الگوي ما باشند، از اين رو ما قرار نيست هرچه را كه دوست داريم داشته باشيم چرا كه براي رسيدن به آنچه كه مي‌خواهيم داشته باشيم عمر خود را تلف مي‌كنيم در حالي كه اگر آنچه را كه داريم دوست داشته باشيم زندگي شيرين خواهد شد.

مدير حوزه علميه كاشان در ادامه با اشاره به اينكه امام رضا(ع) مي فرمايد، هر روزتان چهار قسمت باشد، ادامه داد: يك  قسمت را براي نماز بگذاريد و وقت خدا را با هيچ چيز ديگر عوض نكنيد و قسمت دوم روز را براي كارهاي خود بگذاريد.

حجت الاسلام فرجي با بيان اينكه، قسمت سوم از روز خود را براي انسانهاي خوب بگذاريد، افزود: امام رضا(ع) مي فرمايد، اگر انسان خوبي را سراغ داريد كه سه ويژگي دارد يعني به او اطمينان داشته باشيد، عيب هاي شما را به شما بگويد و ظاهر و باطن او يكي باشد را برايش وقت بگذاريد و هر روز به ديدن او برويد كه ارزشمند است.

وي همچنين با اشاره به اينكه بخش چهارم روز را براي لذتهاي زندگي بگذاريد، ابراز داشت: امام رضا(ع) مي فرمايد، اگر به اين بخش چهارم از روز خوب رسيدگي كنيد در سه بخش ديگر روز نيز موفق خواهيد بود، از اين رو دركنار خانواده بودن لذت است، پيامبراكرم(ص) نيز مي فرمايد، مردي كه كنار فرزند و همسر خود باشد، ثواب اعتكاف در مسجد را دارد./202/1307/ب1

ارسال نظرات